Lassan magához tér a hazai sörpiac, a pandémia miatti korlátozások feloldása beindította a fogyasztást. A magyar sörivók is a minőségre hajtanak, jelentősen megugrott a prémiumkategóriás termékek forgalma.
Továbbra is befolyásolja a sörpiac forgalmát a pandémia, a tavalyi eredményeken még nyomott hagytak a járvány miatti intézkedések – derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének jelentéséből. Az elemzésben részt vevő vállalatok (Dreher Sörgyárak Zrt., Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., Borsodi Sörgyár Kft., Carlsberg Hungary Kft., Pécsi Sörfőzde Zrt.) teljes belföldi értékesítése 3,1 százalékkal nőtt 2021-ben az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az abszolút számokat nézve az említett gyártók által forgalmazott sör mennyisége tavaly 6,37 millió hektoliter volt, míg 2020-ban 6,17.
Tudatos fogyasztás
„Egyre inkább megfigyelhető a tudatos fogyasztás, amit az jelez, hogy tavaly nőtt a minőségi sörök iránti kereslet, és ez előreláthatólag az idén is így lesz. A fogyasztóknak fontos a változatosság, a kalóriatartalom, a minőségi alapanyagok és a természetes összetevők. Az alkoholmentes italok népszerűsége egyre inkább emelkedik, emellett a fogyasztók számára a fenntarthatóság is egyre fontosabb szempont” – mutatott rá Spiegel György, a Borsodi marketingigazgatója.
Az idén a Borsodi három nagyobb eseményen vesz részt, a Szegedi Ifjúsági Napokon, az EastFesten és a Strand Fesztiválon. Az újonnan bevezetett termékeiket támogató promóciók mellett a vállalat különleges kampányokkal készül, márkáit több trade marketing aktivitással támogatja a kereskedelmi láncokban, nyáron a Balaton körüli horeca egységekben is. Az őszi időszakban pedig újabb futballpromócióval is készül a Borsodi.
„A tavalyi megpróbáltatások után az idén igazi békebeli hangulatra számítottunk, de az ukrán helyzet ismét nagyon bizonytalan helyzetet teremtett. Nagyon bízunk benne, hogy a háborús állapot minél hamarabb megszűnik, és többé-kevésbé normalizálódnak az energiaárak, az alapanyag-, valamint a csomagolóanyag-ellátás. Annak örülünk, hogy ismét lesznek fesztiválok, koncertek, és reméljük, hogy a vendéglátóhelyek teraszai is megtelnek, hogy hosszú kihagyás után újra közösen élvezhessük a frissen csapolt sör élményét” – mondta Németh Blanka, a Heineken Hungária Sörgyárak group brand menedzsere.
Folyamatos innováció
„A Dreher Sörgyárak számára a tavalyi vegyes év volt, hiszen a horeca négy hónapig zárva volt. A fennmaradó nyolc hónapban pedig a vendéglátás teljesítménye elmaradt a várakozástól, az emberek tartózkodóbbak, óvatosabbak lettek, illetve kevesebb volt a turista is. Az elmúlt év második felében a felgyorsuló csomagolóanyag- és alapanyagár-emelkedés további kihívásokat hozott, nőtt az agrártermékek, a gabona és a csomagolóanyagok ára is. Ez a folyamat azóta is tart, így jelentős operációs és árvolatilitásról beszélhetünk, amelyek váratlan és megoldandó helyzeteket hoznak” – emelte ki Szabó Ibolya, a Dreher vállalati kapcsolatok vezetője.
A társaság célja, hogy az igazi sörélményt kihozzák a négy fal közül, és közvetlenebb, interaktívabb márkaélményt nyújtsanak a fogyasztóknak. „Erre a fesztiválok kiváló lehetőséget jelentenek, ahol az olyan, minőségi sörélményhez kapcsolódó programjainkat is meg tudjuk mutatni, mint a Csapolt minőség program vagy a tapster-, azaz csapolómester-képzés. Emellett az alkoholmentes sörök további térnyerését, illetve az innovációk, valamint az új ízek iránti nyitottság erősödését várjuk az idei nyártól” – mondta el.
Kézműves kreativitás
A Nyitott Főzdék Napja az idén is több tízezer sörkedvelőt mozgósított országszerte. A programban 24 főzde vett részt, így az ország szinte minden megyéjében lehetett kóstolni és tanulni a sörkészítésről. A részt vevő főzdék változatos kínálattal szerepeltek a programban, többen az új termékeik bemutatóit is erre az alkalomra időzítették, és ezúttal is volt hivatalos söre az eseménynek, amely a witbier, azaz a belga búzasör volt.
„A kézműves-kisüzemi sörök piacát is érzékenyen érintették a Covid miatti leállások, annál is inkább, mert ezek a főzdék a nagyobb üzemekkel szemben sokkal inkább a vendéglátásban értékesítik a termékeiket. Úgy tűnik azonban, hogy még ez a sokk sem tudta megakasztani azt a látványos fejlődést, amelyen a szegmens az elmúlt évtizedben átment. A legjobb magyar craft sörfőzdék kreativitása és minőségorientáltsága Európa és az USA legjobbjaiéval vetekszik, és erre a jó néhány nemzetközi díj a bizonyít” – emelte ki Knap Gábor, a Beerporn.hu főszerkesztője, a Nyitott Főzdék Napja főszervezője.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már megvásárolható digitális formában is, ide kattintva.