- Hirdetés -

A kis- és középvállalkozások majdnem fele tönkremehet

|

Egyre biztosabbnak tűnik, hogy az ősz folyamán jelentős kihívásokkal kell majd szembenézniük a gazdaság szereplőinek. A Cégmenedzser és a Kereskedelmi Marketing Trendek legújabb, a magyar KKV-k várakozásait vizsgáló kutatásából is kitűnik, hogy mennyire borúlátók a vállalatvezetők. A magyar KKV-k több mint 80 százalékát negatívan érintik a jelenlegi gazdasági folyamatok. Ugyanakkor a felmérésből az is látszik, hogy nagyon sok múlik a cégvezetők rátermettségén és hozzáállásán.

“A legtöbbekben nemrég tudatosult az, hogy a gazdasági kihívások Magyarországot sem kerülhetik el. A felmérésünk alapján például úgy tűnik, hogy a magyar KKV-k 81 százaléka negatív gazdasági hatásokkal számol a közeljövőben” - magyarázza Jagodics Tamás, a Cégmenedzser tulajdonos-ügyvezetője a kutatással kapcsolatban, amelyet több mint 300 cégvezető részvételével végeztek. Azt vizsgálták, hogy vajon mire készülnek a magyar vállalkozások a közeljövőben.

Aggódnak a KKV-k

A gyártók, kis- és nagykereskedők, valamint szolgáltatók válaszai alapján az látszik, hogy a KKV-k 43 százalékánál jelentős negatív hatásokkal számolnak, míg 39 százalék közepesen negatív fejleményekre készül. “Minden válságnak vannak nyertesei, ez látszik most is: majdnem minden 10. magyar KKV-nál úgy látják, hogy pozitív eredményei is lehetnek a gazdasági lassulásnak” - hangsúlyozza Jagodics.

A Cégmenedzser tulajdonosa kiemeli, hogy a COVID alatt is voltak olyan iparágak, amelyeket “földbe döngölt” a kialakult helyzet, ám közben bőven akadt példa olyanokra is, akik üzleti stratégiát váltottak és aztán sikeresen eredményt termeltek. Még akár egyazon iparágon belül is láthattunk ilyen ellentéteket. Az elmúlt évtizedek válságaiban körvonalazódott, hogy “az egyik legfontosabb különbség a sikeresen fennmaradt és csődbe ment cégek között az üzleti gondolkodásban keresendő. Az egyiket a félelem, a másikat pedig az előrelátás és a bátorság vezérelte”.

A válságra való felkészüléssel telik a nyár

“Vannak cégek, amelyek előrelátó módon készülnek fel az előttük álló feladatokra, ám vannak, akik szinte kizárólag költségcsökkentésben gondolkodnak” - hangsúlyozza Jagodics. A cégek több mint 33%-a csökkenti a beruházásokra, közel 13%-a pedig a marketingre szánt összegeket. “Ez ellentmond annak a közgazdasági ajánlásnak, amely szerint ilyenkor érdemes például innoválni, beruházni, mert így lehet versenyelőnybe kerülni az újabb konjunktúra kezdetére.”

“Általában az idő dönti el, hogy melyik döntés jó és melyik rossz, ám az félő, hogy a visszavágásokkal nem a legoptimálisabb intézkedéseket fogják meghozni a hazai vállalatvezetők” - emeli ki Jagodics, aki úgy látja, hogy ennek egyik fő oka például az, hogy a magyar KKV szektor mindössze 13,6%-a rendelkezik ERP vagy ügyviteli rendszerrel. Vagyis a cégek nagy többségénél nem érhetők el naprakész, hiteles adatok a vállalat működésével kapcsolatban, így nem tudnak objektíven alkalmazkodni a gazdasági kihívásokhoz.

A válaszadók legnagyobb része, vagyis 49% az egyéb (nem közvetlenül a működéshez kapcsolódó) költségeit fogja csökkenteni. A nem jövedelmező ügyfeleket vagy projekteket pedig közel 35% fogja leépíteni. Majdnem minden 10. KKV létszámleépítésben is gondolkodik, a béreket pedig mindössze a cégek 4 százalékánál csökkentenék.

A vállalatvezető úgy véli, hogy aki “negatív intézkedést hoz, az nem optimálisan cselekszik, vagyis a félelem győz. Az pedig egy vállalkozás halála, amikor már a félelem vezérel. Ha béreket csökkentünk, nem költünk marketingre, csökkentjük a beruházásokat és az innovációt is visszavágjuk, akkor a rendezői székből átkerülünk a rendezettek közé. Így pedig jelentős részben a szerencsére bízzuk magunkat.”

A magyar KKV-k több mint 60 százalékánál profitcsökkenéssel számolnak az idei évre, 58 százalék számít arra, hogy visszaesnek a megrendeléseik. Ezzel párhuzamosan pedig a költségek emelkedésére készülnek. Ijesztő adat, hogy a válaszadók 40 százaléka attól tart, még a költségeit sem fogja tudni kitermelni, vagyis kérdéses a vállalat életben maradása is.

Fény az alagút végén

“Ugyanakkor megfigyelhető a KKV szektorban az élni akarás, hiszen sokan olyan intézkedéseket hoznak, amelyekre talán a COVID alatt sem sikerült rávenni magukat” - emeli ki Jagodics. A felmérés szerint a cégek több mint 57 százaléka erősíteni fogja az értékesítésre, több mint 26 százaléka pedig a martketingre szánt költéseit. Érdekes, hogy a válaszadók több mint 40 százaléka a meglévő ügyfeleknek való értékesítésben gondolkodik. “Ők lesznek azok, akik a leghatékonyabban tudnak majd friss bevételekhez jutni” - teszi hozzá Jagodics. Sőt, a vállalatvezetők közel 17 százaléka új munkaerőt is felvenne, ha az a versenytársuktól érkezik.

Ami nagyon jó iránynak tűnik, hogy a cégek több mint 27 százaléka gondolkodik az innovációs képességük javításában, több mint 44 százalék plusz szolgáltatások, termékek fejlesztésében, illetve több mint 17 százalék szeretne vállalatirányítási rendszerbe invesztálni. Ugyanakkor sajnos valószínű az, hogy az infláció tovább fog nőni, hiszen a cégek több mint 60 százaléka áremelésben gondolkodik a túlélés és a profitabilitásuk megtartása érdekében.

Végső következtetés: a helyzet egyre nehezebb, a KKV-k ezt már érzik magukon és a legtöbben aggódnak, sőt borúlátók. Ám a korábbi válságos időszakok bebizonyították, hogy felkészülten, előrelátó módon gondolkodni nem csupán a túlélést, de a fejlődést és előrelépést is segíti.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...