A legtöbb olvasót az internetes magazinok érték el az év második negyedévében mégis a legtöbb időt a híroldalakon töltötték az emberek – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb internetes közönségmérési kutatásából. A 24.hu vezeti a legnépszerűbb weboldalak rangsorát, a magyarok elsősorban mobilról fogyasztanak netes tartalmakat.
A Digitális Közönségmérési Tanács körülbelül hétszáz magyar tartalomról rendelkezik információkkal. Szerződés hiányában több népszerű hazai weboldal nem szerepel az elemzésben, mint például a gov.hu vagy az ncore.cc, és a külföldi oldalak egyáltalán nem részei az analízisnek (ilyen pl. facebook.com, youtube.com). A kutatás szerint összesen 6.429.672 felhasználó használt internetet a negyedév során, ami a 15 évnél idősebbek több mint háromnegyede. Kiderült, hogy a vizsgált három hónapban 5.326.984 ember használt mobil eszközt (telefont vagy tabletet), 4.503.436 PC-t otthonról és 1.920.048-an a munkahelyről olvasgatták az online tartalmakat. Ez azt jelenti, hogy elsősorban mobilon keresztül fogyasztanak tartalmakat az internetezők, míg az otthoni és a munkahelyi böngészés között jelentős különbségek rajzolódnak ki a híroldal, a magazin, a szórakozás, a közösségi média, az e-kereskedelem és a felnőtt tartalmak esetében. Ráadásul egy átlagos hétköznap többen látogatnak híroldalakat és e-kereskedelmi weboldalakat, mint hétvégén, amikor viszont inkább a közösségi média hódít.
Eltérő preferenciák
A top tíz weboldal más népszerűségnek örvend a két nem, a generációk és a különböző iskolai végzettségűek körében. A férfiaknál a 24.hu, az Origo és az Index vezet, a nőknél a Blikk, a 24.hu és a Femina a top három. A generációk közötti különbség adatai alapján, amíg a Z-, Y- és X-generáció a 24.hu-t látogatja leginkább, addig a Baby-boomer és a „háborús” (76 évesnél idősebb) generáció a Blikket és az Origo-t.
A fiatalok leginkább a 24.hu-t látogatták – a 15 és 17 év közöttiek 5,9 százalékkal, a 18-29 év közöttiek pedig 6,8 százalékkal többen keresték fel, mint egy átlagos hírportált. A 60 év felettiek körében ellenben a vártnál kevesebben olvasták mindhárom oldalt. Az origo.hu legsikeresebben a szakközépiskolai végzettséggel rendelkezőket vonzotta magához. A felsőfokú végzettségűeket se a 24.hu-nak, se az origo.hu-nak nem sikerült megszólítania.
Megdobják az érdeklődést a különleges hírek
A kutatásból kiderült az is, hogy egyes tartalmak a gyakran visszatérő internetezők révén érik el a magas látogatószámot (pl.: index.hu, idokep.hu, startlap.hu). Bizonyos oldalaknál (pl.: index.hu, startlap.hu, telex.hu) egy átlagos látogatás is hosszúnak számít, ami az oldalon történő tartós böngészéssel magyarázható. Máshol ellenben rövidebbek (pl.: nlc.hu, blikk.hu), ami azt jelenti, hogy ezekre az oldalakra jellemzően csupán egy hír, egy cikk elolvasására érkeznek az olvasók.
A hírportál látogatottságában visszatérő mélypontoknak nevezhetők a hétvégék, amikor kevesebbet interneteznek a felhasználók. Ha kiugróan magas érték van, akkor azért egy-egy nagy népszerűségnek örvendő hír a felelős. Május 6-án például a médiaszereplő Berki Krisztián halála és a körülötte forgó pletykák az átlagos 1,5-1,6-szorosára emelték a napi látogatók számát.
Megkerülhetetlen a Facebook
Közhelynek számít, hogy az internetes médiafogyasztás, ezen belül pedig különösen a közösségi média egyre nagyobb szerepet játszik a mindennapi életünkben. Ma már egyetlen társadalmi szereplő, így a híroldalak, az internetes magazinok, a televíziós csatornák vagy éppen a rádiók sem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek jelen ezeken a platformokon – ami egyúttal újabb felületet biztosít a tartalmaiknak, üzeneteiknek.
2021-ben 6,75 millió regisztrált felhasználója volt a Facebooknak Magyarországon, ami a teljes lakosság 69 százalékának felel meg. A legtöbb felhasználót elérő weboldalak és híroldalak Facebook-követőinek száma a nosalty.hu-nál a legmagasabb, őket követi a 24.hu és az nlc.hu. A televíziós csatornák közül az ATV, majd a Tv2 és a Life Tv rendelkezik a legtöbb Facebook-követővel, míg a rádiók közül jelenleg toronymagasan vezet a Rádió1.