A tengeri hajóutak lehetnek a nagy nyertesei a turizmus forradalmának. A CLICKnCRUISE átfogó felmérésben részt vevő 18 - 35 éves korosztály közel 45 százaléka tervez hajózni a következő 12 hónapban, ezt a foglalási adatok is alátámasztják. A magyar startup oldalán foglalók átlagéletkora 24 év. Még nagyobb az arány azok körében, akik már próbálták ezt az utazási formát, 74 százalékuk tervez újra hajóra szállni a következő hónapokban.
A 2900 fő részvételével készült felmérés alapján a magyarok 83 százaléka számára vonzó, hogy egyetlen hét alatt 5-6 városba is ellátogathatnak hajóval, 73 százalékot pedig az exkluzív környezet és az utazás közben elérhető változatos programok vonzanak a fedélzetre.
Fontos az ár, de a kabinon nem spórolnak a magyarok. 44 százalékuk balkonos kabinban utazott, ami közép árkategóriának felel meg. A mediterrán régiót preferálják a legtöbben, de sokan hajóztak a Karib-térségben, az Egyesült Arab Emirátusokban, sőt Alaszkába és Dél-Amerikába is többen utaztak hajóval. Sokan a hajózásban találják meg a tökéletes arányt a kényelem, strandolás és városnézés között: azok közül, akik részt vettek már hajóúton, 22 százalék ötször vagy ötnél többször választotta már ezt az utazási formát. Mások pedig arra használják ki a hajóutak nyújtotta lehetőségeket, hogy olyan desztinációkra eljussanak, ahová csak átszállással lehet eljutni.
Aki még nem vett részt hajóúton, elmondása szerint azért nem, mert túl drágának tartja ezt az utazási formát, ugyanakkor a megkérdezettek négyötöde több mint kétszer olyan drágának tart egy egyhetes mediterrán hajóutat, mint amennyibe az valójában kerül. A CLICKnCRUISE oldalán ugyanis a legolcsóbb egyhetes földközi tengeri utazás idén ősszel már fejenként 279 eurótól elérhető.
15 százalék tart attól, hogy tengeribeteg lesz az út során. Ennek azonban igencsak kicsit az esélye. A mai korszerű hajók olyan technológiával vannak ellátva, aminek segítségével egyáltalán nem, vagy csak minimálisan érezhető, hogy egy mozgó szállodában vagyunk.
Van hova fejlődni a fenntarthatóság terén. Mindössze 7 százalék mondta, hogy a nyaralás kiválasztásakor fontos szempont a fenntarthatóság. Összehasonlításképp ez az arány egy felmérés szerint az Egyesült Királyságban 23 százalék.
Idén kevesebbet utazunk, de többet szánunk rá. A megkérdezettek fele egy külföldi nyaralást tervezett az idei évre, a pandémia előtti 2-3 úthoz képest. Ugyanakkor 11 százalékkal többet terveznek költeni.
A mediterrán régióba terveznek a legtöbben utazni hajóval, de 37 százalék tervez karibi hajóutat, 10 százalék Dél-Amerikába, 6 százalék Ausztráliába utazik, 3 százalék pedig alaszkai hajóúton tervez részt venni.