- Hirdetés -

Az IT szektort is elérte a válság

|

A kezdődő globális válság jelei már az IT-ban is látszanak. Legalábbis így látja Eyal Zucker, a digitális fejlesztésekre szakosodott világcég, az Exadel budapesti irodájának vezetője, aki szerint hamarosan kihívásokkal teli átalakulásokkal nézhet szembe az eddig fénysebességgel száguldó szektor.

Háború, energiaválság, alapanyag- és chiphiány, infláció, kontinenseket érintő aszály és lassuló gazdasági növekedés: az egyre inkább felszínre törő problémák a globális gazdaság legstabilabbnak tűnő oszlopaiban is elkezdtek repedéseket okozni. Legalábbis sok nagyvállalatnál már elkezdtek felkészülni a várható hatásokra: elbocsátásokba kezdett a Google, a Facebook, a Netflix és a Robinhood, de más óriások is elkezdték meghúzni a derékszíjukat.

Az amerikai tech cégek már a válságra készülnek

„Az elmúlt bő évtized gazdasági és digitális fellendülésének legnagyobb nyertese a technológiai szektor volt. Világcégek nőttek ki 10-15 év alatt lényegében a semmiből, és ezek teljesen átalakították és digitalizálták a hétköznapi és üzleti életet. Nyilvánvalóan ez a folyamat azzal is járt, hogy az IT szakemberekre lényegében korlátlan igény mutatkozott. Amerikától – Ázsiáig senki sem talált elegendő szakembert, minden informatikust felszívott a piac. Mindez azonban most megváltozhat” – mondta el Eyal Zucker, a digitális fejlesztésekre szakosodott világcég, az Exadel budapesti irodájának vezetője. „Észak-Amerikában már készülne a piaci szereplők az egyre borúsabb világgazdasági folyamatok hatásaira. Több vezető nagyvállalat, start-up és scale-up cég is megszorítja a nadrágszíjat és elbocsátások bejelentésével, létszámstoppal készül a recesszió időszakára. Ezek a hatások Európába és Magyarországra is át fognak gyűrűzni és várhatóan meg fogják változtatni a technológiai munkaerőpiac dinamikákáját” – tette hozzá a szakember.

A kiszervezett, külsős IT támogatás felé fordulhatnak a nagyvállalatok

A piaci vállalatok üzleti filozófiája egyszerű logikát követ: gyorsan reagálnak, ha azt észlelik, hogy környezetükben megváltoznak a fundamentumok. Ha virágzik az üzleti környezet, bővülnek, ha sötétebb felhőket látnak, óvatossá válnak, átszerveznek, megtakarítanak és szükségszerűen a rugalmasabb, olcsóbb, könnyebben és gyorsabban szabályozható üzleti folyamatok felé fordulnak. Ez alól a technológiai területek sem kivételek. Ilyen időkben pedig jobban megérheti egy nagyvállalatnak, ha saját IT-s állományát csökkentve a feladatok, fejlesztések egy részét inkább olyan külsős partnerekre bízza, amelyet rugalmasabban lehet felbérelni egy munkára, vagy fordítva, szükség esetén könnyebb és gyorsabb megszüntetni a megbízást, mint egy munkavállaló esetén.

A vállalatok a válságos időkben szükségszerűen pénzügyi érvek mentén döntenek, és akár financiális akár jogi szempontokat mérlegelve könnyebb alvállalkozókkal dolgozni és például velük ártárgyalást folytatni, mint bércsökkentésről, megszorításokról tárgyalni az alkalmazottakkal. Ezért megszorítások idején ez az alternatíva kedvezőbbnek tűnhet, mert a kiszervezés ebből szempontból egyszerűbb és költséghatékonyabb.

Az átalakulásból profitálhat a hazai IT szektor?

„Nem arról van szó, hogy az informatikusoknak hamarosan aggódniuk kellene amiatt, hogy nem találnak munkát, hanem inkább arról, hogy a megszorításokkal járó folyamatok az IT kiszervezés irányába terelhetik a vállalatokat. Rugalmasabb és olcsóbb egy alvállalkozóval dolgozni, mint munkaviszonyban tartani ugyanarra a szakembereket ugyanarra a kapacitásra. Az átalakulás már megindult a világ legfejlettebb piacain és ez előbb utóbb Magyarországon is érezni fogja a hatását – jóllehet, ez ebben a régióban nem feltétlenül csak negatív lehet” – összegzi Eyal Zucker.

A szakember úgy véli, hogy a több partner számára, több szektorban, több programnyelven is dolgozó IT fejlesztő vállalatok számára az eddigieknél is nagyobb tér nyílhat a bővülésre. „Úgy gondolom, hogy akár már a következő évben sokkal dinamikusabbá válhat a technológiai munkaerőpiac, mivel a mérnökök olyan cégekhez fognak csatlakozni, amelyek biztosabb környezetet mutatnak a recessziós időszakában” – emelte ki. Ilyen szempontból a Magyarország még akár nyertese is lehet a következő időszaknak, hiszen sok a jól képzett szakember és ha az itt működő outsource tech cégek képesek versenyképes alternatívát mutatni, sok hazai szakember számára kínálhat ez a szektor karrier lehetőséget.

Már a magyar szakemberek is látják a változást

Az Exadel néhány hónapja nyitott irodát Budapesten és dinamikus bővülési szakaszban van. A fejlesztőközpont vezetője szerint az IT piaci folyamatokat a jelentkezők is érzékelik. „A hozzánk jelentkező szakemberek közül is sokan említik indokként, hogy azért szeretnének csatlakozni, mert úgy látják, hogy egy több partner számára dolgozó, több területet is átfogó fejlesztő központ most stabilabb jövőképet biztosíthat” – magyarázta Eyal Zucker. A szakember szerint a recesszió nem fogja visszaszorítani a digitális megoldások fejlődését, sőt akár ösztönözheti is azt, azonban a technológiai szektor bővülési üteme és főleg szerkezete mindenképp változni fog – az eladósodott vállalatok helyett előnybe kerülnek majd a nyereséges, egészséges cash-flow-val rendelkező cégek.

Fektess önmagadba, ha túl akarsz élni”

Az Exadel hazai vezetője szerint az ilyen típusú recessziós környezet általános „ökölszabálya”, hogy azok a cégek élnek túl leginkább, amelyek önmagukba fektetnek. „Egy technológiai fejlesztő cég esetén ez azt jelenti, hogy még fokozottabban képezzük tovább a szakembereinket – mondta el. – Komoly belső oktatási részleget működtetünk, és a legkülönbözőbb területeken fejlesztjük a kollégákat. Van mentorprogramunk és számos külsős kezdeményezésben is részt veszünk, például a Budapesti Műszaki Egyetemmel is közösen. Hiszünk abban, hogy magyarországi fejlesztőközpontunk igazi erejét és ellenálló képességét csapatunk szakértelme határozza meg, ezért továbbra is az a célunk, hogy maximálisan biztosítsuk számukra a fejlődés lehetőségét úgy szakmailag, mint a karrierépítésben.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...