A fogyasztók, ügyfelek még soha ennyire nem keresték azt, hogy legyen mihez kötődni – véli Török Szabolcs, a Magyar Posta marketingkommunikációs igazgatója. A szakember az mmonlie.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívást jelent az, hogy egyszerre közszolgáltató és piaci cég a társaság, illetve elárulta azt is, hogy milyen arányban lehetnek elektromos járművek a flottájukban az év végére.
- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Hiszünk a marketing erejében”. Te miért hiszel benne?
- Kell, hogy legyen valami iránymutatás az életben. A marketing, a maga eszközeivel, mindig segít eligazodni az áruk, a szolgáltatások, az eszmék, a gondolatok megatömegű özönében. Egyre globalizáltabb világunkban már nem csak a helyi témák meghatározóak, hanem jelentős hatással van ránk az, ami a világban történik. A fogyasztók, ügyfelek még soha ennyire nem keresték azt, hogy legyen mihez kötődni. A márkák meg tudják ezt adni azokon az ügyeken keresztül, amelyeket képviselnek, vagy felkarolnak. A mi szerepünk annyi, hogy ezeket hitelesen és eredményesen közvetítsük.
- Milyen hatása, eredménye lehet egy ilyen eseménynek?
- Irányt mutat, szakmai tapasztalatok megosztásával, közös gondolkodással, eszmecserével ad új impulzusokat a kollégáknak, résztvevőknek.
- Véleményed szerint melyek most a „legforróbb” témák a marketingszakmában itthon?
- A jelenlegi gazdasági környezetben én az ügyfélmegtartásra helyezném a legnagyobb hangsúlyt, ennek legfőbb eszköze az ügyfélélmény megalapozása és fenntartása, kiegészítve az elégedettséggel. Nem mehetünk el amellett, hogy az emberi tevékenység környezetkárosító hatásait hogyan tudjuk mérsékelni, ezért kiemelném a zöld gondolatot, a fenntarthatóságot, a körforgásos gazdaságban való részvételt.
- Mik azok a kihívások, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?
- Tudunk-e helyi válaszokat adni a helyi problémákra úgy, hogy a világ egyre univerzálisabbá válik, a nagy nemzetközi márkáknál nem számítunk nagy piacnak.
- A Magyar Posta számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?
- A Magyar Posta különleges kettősséget él meg: egyszerre közszolgáltató és piaci cég. Mindkettő hat a másikra és ezek nem feltétlenül segítik egymást. Felénk ügyfélelvárás, hogy legyünk ott mindenhol – még akkor is, ha az nekünk üzletileg egyébként nem éri meg. Számunkra azonban nem a profit a legfontosabb, hiszen nekünk állami közszolgáltatást kell végeznünk. Viszont a marketing legfontosabb szerepe, hogy szétválassza azokat az elemeket, amelyek nem tartoznak össze. Ez egyben edukációs feladat is, hiszen pl. a piaci alapon szerveződő csomaglogisztikai szolgáltatásnak más tartalma van, mint az egyetemesnek és más áron is értékesíthető.
- Mi a Magyar Posta kiemelt fenntarthatósági fókusza?
- Nálunk a legerősebben az elektromos hajtású járművek csatasorba állításával tudjuk elősegíteni a fenntarthatóságot. Szinte minden járművön „zenélünk”: van elektromos rásegítésű kerékpár flottánk több ezer darabos, 3 kerekű segédmotoros járműveink most kerülnek forgalomba, vannak elektromos kisfurgonjaink és most érkezik több tucat 3,5 tonna alatti, komolyabb áruszállító. A flottánkban, amely több mint 5 ezer darabból áll, egyre nagyobb arányban lesznek zéró kibocsátású járművek, 2022 végére akár 20 százalék fölé emelkedhet az arányuk. Emellett az áram és gázfogyasztás, ami fókuszban van. Már indítottunk nagyléptékű világítótest csereprogramot, amely jelentős elektromos áram megtakarítást eredményez.
- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- Szerintem a szerepünk egyértelmű: támogatnunk kell a vállalatainkat és az ügyfeleinket, vásárlóinkat abban, hogy egy élhetőbb világot vigyünk tovább. Ehhez termékek és fogyasztói igények kellenek. A marketing mindkét oldalt ki tudja szolgálni. Támogatja a termékfejlesztést, segíti a piacrajutást, egyben felkelti az igényt a vásárlókban, hogy az alternatívák közül a megfelelőt válassza. A szakmai fórumom szükségesek ahhoz, hogy találkozzunk, beszélgessünk, megismerjünk új megoldásokat, mélyítsük a gondolkodásunkat és elhivatottságunkat a témák iránt.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy bármely más területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Itt vannak a legaktuálisabb témák, a legjobb módon feldolgozva és olyan hiteles szakemberek által képviselve, akik már bizonyították sokszor, hogy értik és tudják azt, amiről beszélnek.