Az Ingka Csoport 39,5 milliárd eurós IKEA kiskereskedelmi forgalomról adott hírt a 2022-es üzleti évre vonatkozóan, ami 5,6 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest (37,4 milliárd euró a 2021-es pénzügyi évben). Mindezt a tragikus ukrajnai háború, az ellátási lánc zavarai és a világjárvány folyamatos hatásai okozta példátlan kihívások ellenére sikerült elérni. Miközben az emberek többsége mellé állt és még több otthont rendezett be, a vállalat felgyorsította többcsatornás átalakítását, hogy még elérhetőbbé, fenntarthatóbbá és a lehető legmegfizethetőbbé váljon a vásárlói számára.
Egy kivételes évben, melyben geopolitikai és gazdasági kihívások formálták át a globális gazdasági környezetet, az Ingka Csoport az IKEA jövőképére összpontosított, hogy szebb hétköznapokat teremtsen az emberek többsége számára. Az ukrajnai háború kitörése után a vállalat leállította oroszországi működését, és partnereivel – mint az UNHCR és a Vöröskereszt – közösen termékadományokkal segítette, valamint munkahelyek kialakításával támogatta a menekülteket, továbbá szállásokat rendezett be számukra Európa-szerte. A több mint 170 000 munkatársból álló közösség rendkívüli erőfeszítéseinek elismeréseként a vállalat 110 millió eurós extra kifizetést eszközölt az úgynevezett UPPSKATTA támogatás keretein belül, és a legmagasabb éves hozzájárulást fizette dolgozói egyéni nyugdíjalapjaiba.
„Sohasem voltam ennél büszkébb az IKEA közösségre! Az elmúlt év soha nem látott próbára tett minket vállalkozásként, vezetőkként és emberként egyaránt. És mi megfeleltünk a kihívásnak – kiváló teljesítményt értünk el egy kiszámíthatatlan környezetben, nehéz döntéseket hoztunk meg, miközben mindig szem előtt tartottuk az emberek többségének igényeit és álmait. A bizonytalanság a következő években is része lesz az életünknek, de optimista vagyok, és bízom az összetartozásunk és a közös céljaink erejében” – mondta Jesper Brodin, az Ingka Csoport vezérigazgatója.
„Elkötelezetten támogatjuk vásárlóinkat abban, hogy otthonaikat az életstílusukhoz hangolják és az élethelyzetüknek megfelelően tervezzék át – bárhova is sodorja őket az élet, és bármilyen költségvetés is álljon rendelkezésükre. Hálásak vagyunk, hogy érdeklődésük töretlen az IKEA iránt, melynek köszönhetően gazdasági évünket a globálisnál is magasabb eredményekkel zárhattuk: Magyarországon várhatóan 19%-os növekedésről számolhatunk be, míg az online értékesítés terén 34%-os emelkedésről – megközelítőleg minden ötödik vásárlónk az online rendelést választotta. Annak is nagyon örülünk, hogy az előző évhez képest 1 millióval több látogatót üdvözölhettünk áruházainkban. Rengeteg nagyszerű lakberendezési megoldással vártuk őket, hogy nálunk inspirálódva szebbé tehessék az otthoni mindennapjaikat. Mindemellett további fejlesztéseket eszközöltünk áruházainkban és az online térben is, ahol bevezettük az új IKEA alkalmazást. Értékeinkkel összhangban támogattuk azokat, akiknek a legnagyobb szükségük volt rá: az Ukrajnából menekülő embereket, akik elvesztették otthonaikat. Átmeneti szálláshelyeket és otthonokat rendeztünk be számukra, összesen 125 000 euró értékben. Mindezen eredmények nem valósulhattak volna meg lelkes és elkötelezett munkatársaink nélkül” – mondta el David McCabe, az IKEA magyarországi, csehországi és szlovákiai régiójának ügyvezető igazgatója és fenntarthatósági vezetője.
Mivel az otthonok továbbra is a világ legfontosabb helyei, a vállalat növekedést könyvelhetett el a legtöbb piacán, és összességében a termékek elérhetősége is javult. A vállalat a Milánói Dizájn Héten, a svédországi Helsingborgban megrendezett H22 IKEA Fesztiválon, valamint később számos más piacán is az otthoni és azon túlmutató élet felfedezését helyezte érdeklődése középpontjába, bemutatva az otthonok, a kiskereskedelem és a dizájn jövőjét, kifejezetten az emberekre és a bolygóra fókuszálva. 3 milliárd eurós bővítési beruházást jelentett be, új vásárlókat üdvözölt az első városi áruházakban Londonban, Stockholmban, Torontóban és Mumbaiban, a régóta várt nizzai áruházban és további 47 helyen. Új digitális eszközöket – például a mesterséges intelligenciával működő IKEA KREATIV – vezetett be, miközben a meglévő áruházakba és új házhoz szállítási platformokba fektetett be a vásárlói élmény és elégedettség fejlesztése érdekében. Az Ingka Csoport emellett megvásárolt egy ingatlant a londoni Oxford Streeten, ahol újabb városi áruházat tervez nyitni, hogy még több londoni tapasztalhassa meg az IKEA élményt. Az emelkedő infláció, valamint az energia- és nyersanyagköltségek növekedése miatt a vállalat jelentős beruházásokat hajtott végre, és továbbra is mindent megtesz annak érdekében, hogy termékeinek árát a lehető legalacsonyabb szinten tartsa.
„A megfizethetőség a vérünkben van, és üzletvitelünk középpontjában áll – soha nem volt olyan fontos, mint most, amikor a megélhetési költségek az egekbe szöktek. Elsődleges célunk továbbra is az, hogy az IKEA ajánlata mindig valamilyen hozzáadott értéket jelentsen a vásárlóinknak. Mindig is az emberek többsége mellett álltunk – odaadásunknak és kemény munkánknak köszönhetően ezután is az emberek többsége mellett fogunk állni” – mondta Brodin.
Az Ingka Csoport továbbra is hozzájárul az IKEA azon célkitűzéséhez, hogy klímapozitívvá váljon azáltal, hogy 2030-ra nagyobb mértékben csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, mint amennyit a teljes IKEA értéklánc kibocsát, miközben növeli az IKEA üzleti érdekeltségeit. A globális hőmérséklet-emelkedés 1,5 °C-ra való leszorítását célzó 6,5 milliárd eurós kezdeményezés részeként a vállalat felgyorsította beruházásait a szél- és napenergia-projektekbe Németországban, Spanyolországban, Svédországban és Lengyelországban. Ezen túlmenően felelősségteljes erdőgazdálkodási gyakorlatának továbbfejlesztése érdekében földeket vásárolt Új-Zélandon és Floridában, ahol új erdőket telepít, és biztosítja a biológiai sokféleség növekedését.
Az Inter IKEA Systems B.V. szervezet, az IKEA Koncepció tulajdonosa és az IKEA franchise átadója világszerte ma bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma 44,6 milliárd euró − mind a 12 franchise csoportot magában foglalva.