- Hirdetés -

Digitális jövő: így védhetjük meg a gyerekeket

|

Felelős gondolkodás a digitális világ biztonságos felfedezéséről, az ismeretszerzés tereinek és technikáinak átalakulásáról – ezek voltak a kulcstémái a Telekom partnerségével létrejött EDUCATION: NEXT konferenciának, valamint a cég saját szervezésében megvalósult Digitális szülő vagyok! szakmai fórumnak. Ez utóbbi eseményen elsősorban a családot és a szülőket, míg az előbbin a pedagógusokat érő digitális kihívások kezeléséhez nyújtott sokoldalú segítséget a digitális szolgáltató a téma legkiválóbb hazai és külföldi szakértőinek közreműködésével.

Zsúfolt nézőterek előtt, inspiráló légkörben beszélgettek a két izgalmas szakmai konferencia résztvevői arról, hogyan alakítja át az információk, a tudás átadásának kereteit a digitalizáció. A Digitális szülő vagyok! és az EDUCATION: NEXT között az összekötő kapcsot nem csupán a Telekom szakmai támogatása jelentette, hanem az a szemlélet is, hogy a résztvevők, a szakterület magyar és nemzetközi specialistái együtt keresték és mutatták meg a digitalizációt valódi előrelépési eséllyé tevő megoldásokat, illetve a kockázatok minimalizálásának módjait, méghozzá az érintett korosztály képviselőivel közösen. A cél a tudatos, magabiztos digitális jelenlét, amelynek eléréséhez olyan kérdésekre kell választ találni, mint hogy kinek a feladata a digitális biztonság garantálása; mit tehet a szülő, mire tanítson az iskola, mi a külső szereplők, például a hatóságok felelőssége; hogyan építsék be a pedagógusok az ismeretátadás eszköztárába a digitalizáció vívmányait.

A Digitális szülő vagyok! konferencia fontos programeleme volt Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány alapítójának és tanácsadójának digitális szülői gyorstalpalója, mely során 7 pontban foglalta össze meglátásait. Ezt követte egy kerekasztal-beszélgetés, amely az alapoktól indulva járta körül a témát, rögzítve az alapállást: ahhoz, hogy a XXI. században szülőként a gyermeknevelésben eredményesek legyünk, óhatatlanul a digitális világban is helyt kell állnunk. A problémakör mélyére ásó panelbeszélgetésben Magyarósi Csaba vlogger ismertette azt a dilemmát, amellyel ezen a téren szülőként először szembesült: mikortól, melyik életkorban érdemes mobiltelefont adni a gyermek kezébe? Objektív válasz – mint a beszélgetés során kiderült – nincs, kulcsfontosságú ugyanakkor, amire a videós is kitért: mire eljön ez a pillanat, meg kell alapozni azt a bizalmi kapcsolatot, ami ahhoz szüksége, hogy a gyermek a digitális közeggel kapcsolatban is bátran kérdezzen, az ottani tapasztalatait is megossza a szülővel. Keszthelyi Zoltán, a Magyar Telekom technológiai biztonsági központjának vezetője a hamis biztonságtudat jelenségére hívta fel a figyelmet: amikor mellettünk van a gyerek, készülékkel a kezében olyankor is lehet veszélyben.

Horváth Ádám, az EDUCATION: NEXT Oktatástechnológiai Szövetség elnöke a közösen megbeszélt szabályok fontosságát hangsúlyozta, arra is kitérve: a tiltás mellett ugyanolyan lényeges a pozitív alternatívák felmutatása is: ne csak azt mondjuk meg, hova nem kattinthat, hanem azt is, mit használjon helyette, hogy a gyerek érezze, van választási lehetősége, nem kizárólag tilalomfák veszik körül. Pelle Veronika, az NMHH Gyermekvédelmi Főosztályának Digitális Műveltségfejlesztési munkatársa egy érdekes kutatásról számolt be, amelynek eredményei szerint a passzív, vagyis a gyermekeikkel az online tér felfedezésében nem együttműködő szülők gyerekei sokkal nagyobb arányban jelölnek vissza például idegeneket a szociális felületeken.

Azt is megerősítette, nem helyes, ha a digitális eszközök használata a jutalmazás és büntetés eszköze, részben a tiltott témák vonzereje miatt, részben azért, mert megnehezíti, hogy a gyermek „tilosban járás” közben őt érő esetleges negatív külső hatásokról beszámoljon a szülőnek.

Míg a Digitális szülő vagyok! a szülőknek vázolta fel a jelennel összeérő digitális jövő perspektíváit, az EDUCATION: NEXT Szövetség által szervezett, a Telekom támogatásával megvalósult azonos című rendezvény a pedagógusoknak segített elképzelni és belakni az oktatásnak a digitalizáció által (is) létrehozott új tereit. A kulcsgondolatot Nádori Gergely, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanára fogalmazta meg: az iskolában a kulcsismeret ma „a tudás megszerzésének a tudása”, de hogy ennek az átadása megtörténik-e – és ha igen, akkor milyen hatékonysággal –, annak ellenőrzése nem nagyon fér bele az oktatásba. A digitalizáció révén az is átalakul, hogy mit tekintünk tudásnak. Régebben azt „tudtuk”, amit fejből el tudtunk mondani – ma az internet és egy okostelefon révén minden kereshető, minden ott van a zsebünkben.

Közben az oktatás fizikai tere is átváltozik: Karasszon Mihály, egy iskolabútorokat készítő vállalkozás (Alex Bútor) képviselője szerint ahogyan a frontális oktatásól lassan átterelődik a hangsúly a csoportos munkavégzésre, más térszervezésre, másmilyen bútorozásra, könnyen mozgatható, biztonságosan átcsoportosítható, többfunkciós elemekre van szükség, mert „a tér nagyon tudja motiválni a gyereket arra, hogy szívja magába a tudnivalót”. A változtatás ugyanakkor nehéz: Major Gábor, a Maker’s Red Box ügyvezetője azt hozta fel, hogy sokszor a szülők a gátjai az oktatás innovációjának, mivel a saját korábbi tapasztalataik rabjaként nem tudják elképzelni, hogy az átrendezett terekben valódi ismeretátadás történik. Ónody-Molnár Dóra újságíró mindehhez azt tette hozzá: ugyanezek a szülők érzik, hogy valami hiányzik az iskolából, hiszen erőn felül áldoznak a gyerek iskolán kívüli tanulására; olyan ismeretek megszerzésére, amelyeket az iskola is átadhatna.

Az egyik meghívott előadó, Mart Laanpere, a University of Tallinn professzorának megfigyelése szerint első reflexként még akkor is hagyományosan, „tanteremszerűen” rendezik be a környezetet, ha valamilyen szokatlan közegben, például egy erdei tisztáson tartanak tanórát, két fatörzs közé kiakasztott táblával és sorokba rendezett farönkökkel. A másik külföldi vendégelőadó, az észt Märt Aro, a Nordic EdTech alapítója is a változtatás szükségességéről beszélt: szerinte a ma iskolájának egy gyökeresen átalakuló jövőre kell felkészítenie, hiszen például az automatizáció miatt még a legfelkészültebb skandináv országokban is a ma meglévő munkahelyek közel fele elvész vagy átalakul 2030-ra. A sikerességhez már a következő években is elsősorban olyan készségekre lesz szükség - a kritikus és analitikus gondolkodás, az aktív tanulás, a komplex problémamegoldás, a kreativitás mellett – mint a programtervezés és programozás, vagy a technológia alkalmazásának, monitorozásának és kontrolljának képessége; az iskolának erre is fel kell készítenie.

„Sokszereplős, sok érdek összehangolását szükségessé tevő átalakulási folyamat zajlik, amelyben a gyermekeink egyszerre érintettek mint résztvevők, és mint befogadók. Ugyanakkor ők a történet főszereplői is, hiszen az a cél, hogy a család és az iskola is minél boldogabb, biztonságosabb és hatékonyabb környezet legyen számukra az ismeretszerzésben. Meggyőződésünk, hogy a digitalizáció mindenki számára biztosítja az előrelépés esélyét. Ám ahhoz, hogy ez az esély valósággá váljon, olyan összehangolt lépésekre van szükség, amelyekben egy digitális szolgáltatónak is megvan a maga szerepe. Azért szerveztük meg ezeket a konferenciákat, mert azt gondoljuk: feladatunk és felelősségünk is, hogy az érdekelteket összehozva, a jó tapasztalatokat megosztva támogassuk a szülőket, a tanárokat és rajtuk keresztül a gyermekeket is a digitális világ biztosította lehetőségek tudatos kiaknázásában.” – foglalta össze a két nap tanulságait Dr. Holló Márta, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...