- Hirdetés -

Kevesebb ajándék lesz a fa alatt

|

A gazdasági helyzet és ezzel összefüggésben a szűkösebbé vált családi kassza hatása egyértelműen megmutatkozik a karácsonyi kiadásokra vonatkozó tervekben. Tízből négyen tervezik, hogy vagy ajándékokra, vagy a teljes ünneplésre kevesebbet költenek, és vannak olyanok is, akik kevesebb szerettükkel terveznek együtt ünnepelni, főként anyagi okok miatt. A Yettel friss kutatásából az is kiderült, hogy a többség jobban örül a nem tárgyi ajándékoknak, és ezzel együtt egyre többen ajándékoznak élményeket. A válaszadók háromnegyede már kapott olyan ajándékot, amit nem tudott használni – erre lehet megoldás a személyes, nem tárgyi figyelmesség.

A magyarok többsége idén karácsonykor nagyjából ugyanannyi személynek tervez ajándékot vásárolni, mint tavaly, ötödük viszont kevesebbeket fog meglepni. A legtöbben a párjukat és a gyermeküket ajándékozzák meg, a kitöltők fele a szüleit is meglepi, és a barátoknak csak a válaszadók 18%-a tervez ajándékot venni vagy készíteni – derült ki a Yettel országos reprezentatív kutatásából. Azoknál, akik idén nem adnak senkinek sem ajándékot, a legfőbb okok között az szerepel, hogy megbeszélték a családdal, vagy az anyagi tényezők jelentenek akadályt, illetve egyszerűen nem szeretnék, hogy erről szóljon az ünnep – az ajándékozás egyébként is csak 10-ből 4 ember számára jelenti az ünnep elengedhetetlen részét.

A megkérdezettek átlagosan lényegében ugyanannyit szánnak ajándékra, mint tavaly (60, illetve 59 ezer forint), ám az időközben bekövetkezett áremelkedéseket figyelembe véve ez a keret idén minden bizonnyal kevesebbre lesz elegendő. Sokan ennél is nagyobb megszorításra készülnek: tízből négyen nominálisan is kevesebbet terveznek költeni ajándékra vagy a teljes ünnepre.

A társas kapcsolatok nem változnak

Míg a legtöbben a személyes találkozásokra a hétköznapok során kevesebb időt tudnak szakítani, addig nagyobb ünnepek alkalmával ez a kapcsolattartási forma áll az első helyen. A legtöbben ugyanazokkal karácsonyoznak, mint tavaly: tízből öten a szélesebb családdal, rokonokkal, tízből négyen pedig szűk családi körben tervezik az ünneplést. Az anyagi nehézségek itt is tetten érhetők, hiszen aki kevesebb szerettével tervez személyes programot, az jellemzően inkább a magas költségekre hivatkozik.

Akikkel nem tudnak személyesen találkozni, azokkal jellemzően mobiltelefonon tartják a kapcsolatot a megkérdezettek (71%), és tavalyhoz képest nőtt a chat alkalmazások népszerűsége a szöveges üzenetek (38% vs. 48%) és a videóhívások (26% vs. 30%) esetében egyaránt.

Egyre fontosabb az élmény

A tárgyi ajándékok népszerűsége az elmúlt évekhez képest idénre fokozatosan csökkent, de ettől függetlenül még továbbra is ezek bizonyulnak a legnépszerűbbnek. Dobogós helyen vannak a játékok (41%), ezt követik a ruházati (39%) és az elektronikai cikkek (37%), ugyanakkor tavalyhoz képest csökkent azon válaszadók száma, akik az utóbbi kettőt tervezek ajándékba venni. Az elektronikai termékek esetében a legtöbben fej/fülhallgatóval (23%), okosórával (14%), okostelefonnal (12%) vagy telefontokkal (12%) lepnék meg szeretteiket. Egyre többen választják az élményajándékokat (20%) – a 2021-es időszakhoz képest itt jelentősebb, majdnem kétszeres növekedés figyelhető meg. Emellett a kitöltők ötöde dönt saját maga által készített (20%) és pénzbe nem kerülő meglepetések mellett (15%).

Míg az online kereskedelem jelentősége összességében folyamatosan nő, a karácsonyi ajándékokat a többség (47%) még mindig inkább az üzletekben tervezi beszerezni, és 38% tervezi, hogy az ajándékokat teljesen vagy nagyrészt online veszi meg. A válaszadók novemberre vagy december elejére időzítik a vásárlásokat, de ötödük már november előtt elkezdte a beszerzéseket.

Az ideális ajándék

A Yettel kutatása alapján a megkérdezettek harmada szokott azon stresszelni, vajon a megfelelő ajándékot választja-e. Az aggodalom nem alaptalan, hiszen a kitöltők több mint háromnegyede már kapott olyan ajándékot, aminek nem örült, vagy nem tudta használni. Ilyen esetben a leggyakrabban ettől függetlenül megtartották az ajándékot (65%), de az esetek közel felében inkább megszabadultak tőle (44%): tovább ajándékozták, odaadták rászorulóknak vagy eladták.

De milyen az ideális ajándék? A válaszadók legszívesebben olyan figyelmességet adnak, amely személyre szabott (72%), funkcionális (60%) és megfelelő az ára (47%). Ehhez képest, ha ajándékot kapnak, inkább a hasznossági szempont a legfontosabb (58%), de ez alig előzi meg a személyességi tényezőt (56%), illetve az is lényeges, hogy egy közös élmény legyen (36%).

A Yettel idei ünnepi kampányában a személyes gesztusok erejére hívja fel a figyelmet: olyan kártyákat tesz elérhetővé üzleteiben és a https://legertekesebbajandek.yettel.hu/ oldalon, amelyek közös élmények ajándékozásához adnak ihletet. Emellett a Yettel Prime tarifásoknak a szolgáltató magából is többet ad, hiszen a korlátlan belföldi adatmennyiséget tartalmazó csomagokkal több készülékszolgáltatás, extra ajánlat és törődés jár az előfizetőknek – többek között akár 0 forintos kezdőrészlettel elvihető ünnepi készülékajánlatok, vagy évente 10% kedvezmény okoskiegészítőkre. A Yettel kutatása szerint egyébként azok számára, akik ajándékként mobilt előfizetéssel együtt terveznek vásárolni, a két legfontosabb szempont az ár, valamint hogy az adott tarifa extra előnyöket biztosítson.

A karácsonyi készülődést és az ünneplést kedvezményes adatjegy is segíti: a lakossági számlás és feltöltőkártyás ügyfelek december 31-ig kedvezményes, 1990 forintos áron aktiválhatnak 7 napos korlátlan belföldi adatjegyet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...