- Hirdetés -

A vállalati szektorban is hódítanak a megosztásos megoldások

|

A fenntarthatóság iránti növekvő igény miatt egyre népszerűbbek a közösségi alapú szolgáltatások. A Start it @K&H, Magyarország legnagyobb nagyvállalati inkubátorának tapasztalatai szerint a startupok előszeretettel alkalmazzák ezeket a sharing, azaz megosztás típusú megoldásokat, mely a személyszállítás és a vendéglátás után olyan új szektorokat is kezd meghódítani, mint a divat és az egészségügy. A trend azonban a startup világ mellett a vállalati szektor jelenét és jövőjét is felforgathatja: bizonyos szektorokban akár az összesített bevételek felét is az ilyen megoldásokkal foglalkozó cégek generálhatják 2025-re.

A környezetvédelem iránti igény, a digitális platformok és eszközök robbanásszerű fejlődése nagymértékben hozzájárult a fogyasztói szokások átalakulásához. Az okostelefonoknak és mobilinternetnek köszönhetően az átlagember hozzászokott, hogy szinte bármit, bármikor elérhet, lefoglalhat, kikölcsönözhet, megvehet, ráadásul nem is feltétlenül egy cégtől, hanem egy másik fogyasztótól: gondoljunk csak az Airbnb, az Uber vagy a Lyft sikereire. Ezeknek a megosztáson alapuló megoldásoknak köszönhetően könnyebben kivitelezhető, hogy csak akkor használjuk az adott eszközt vagy szolgáltatást, amikor szükségünk van rá. A mai fogyasztói társadalomban ugyanis ez az egyetlen mód, amivel valóban elkerülhető a túlfogyasztás és felhalmozás, és nem utolsó sorban komoly költségcsökkentő hatása is van, ami a jelenlegi gazdasági környezetben egyre fontosabbá válik.

A közösség ereje

A sharing economy, azaz a megosztáson alapuló, közösségi gazdaság lényege, hogy egy online platformon keresztül közvetlenül kommunikálhatunk a másikkal, és megtalálhatjuk azt a szolgáltatást vagy terméket, amire szükségünk van, illetve tulajdonosként bérbe adhatjuk vagy eladhatjuk eszközeinket. Ez a 2000-es évek elején indult mozgalom mára külön iparággá nőtte ki magát és új kapukat nyitott meg elsősorban a startupok előtt.

„A startupok rendkívül fogékonyak a fenntarthatóság és környezetvédelem iránt, emellett a technológia mesterei. Ezek a tényezők alapjaiban határozzák meg a sharing economy szemléletét, így nem véletlen, hogy számos csapat beépíti üzleti modelljébe, ami nem csak a fogyasztóknál, de a befektetőknél is előnyt jelenthet. A Start it @K&H programban jelenleg három csapat használ valamilyen sharing típusú megoldást, az alkalmi elektromos eszközök, az iskolai jegyzetek és az üres hátizsákok tárolókapacitása terén. Véleményünk szerint a nem is olyan távoli jövőben pedig már nem csak a hagyományos iparágakat, hanem olyan új szektorokat is elérhetnek a startupok, mint a divat vagy egészségügy a közösségi gazdaságon keresztül” – mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

Aki kimarad, lemarad

A sharing típusú megoldások népszerűsége a startupok mellett a vállalatok jelenét és jövőjét is nagymértékben átformálhatja. Ezt támasztja alá a PwC tanulmánya is, amely szerint 2013-ban azon 5 iparágban – közösségi finanszírozás, online távmunka, lakásmegosztás, autómegosztás, online zene és videó streamelés –, amelyben a „sharing economy” üzleti modell leginkább jelen van, 15 milliárd dollár bevételt értek el a vállalatok. Becslések szerint 2025-re ez több mint húszszorosára, 335 milliárd dollárra nőhet, így a vizsgált piacok bevételének felét a „sharing economy” modellt követő cégek fogják uralni.

Így lehet csökkenteni a költségeket

Az erőforrások nem hatékony felhasználása nem csak fenntarthatósági kérdéseket vet fel, de súlyos költségnövekedést is okozhat, ami a jelenlegi gazdasági folyamatok és energiaárak következtében még inkább hangsúlyossá válik. A sharing economy számos iparágban rávilágított erre a problémára, ösztönözve a cégeket a meglévő eszközeik megosztására. „Az a szektor, amelyik nem alkalmazkodik ehhez az új és gyorsan változó gazdasági környezethez, komoly nehézséggel nézhet szembe, hiszen már most is jól érzékelhető, hogy a közösségi gazdaság nem csak az elmúlt 10 évet, de a következő éveket is felforgathatja” – hangsúlyozta a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...