Új fejlődési szakaszba lépett az internet-hozzáférési szolgáltatások piaca: már nem a sebesség a meghatározó tényező egy ajánlatnál, hanem a megbízhatóság – derül ki a Deloitte 2022-es szélessávú internethasználat fogyasztói felméréséből. A hazai felhasználók kevesebb mint kétharmada elégedett internetszolgáltatójával, mégis meglepően kevesen készek arra, hogy váltsanak.
„A COVID-19 világjárvány alatt a szélessávú, stabil internetkapcsolathoz való hozzáférés határozta meg a munkavégzésben és a távoktatásban való részvétel lehetőségét. Ez volt az a fordulópont, amikor a kommunikáció biztonsága és a kapcsolat minősége elsődleges szemponttá vált a fogyasztók nagy részének el” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
Ezt a tendenciát több, különböző adat is alátámasztja: a válaszadók több mint fele kész többet fizetni az internet-hozzáférésért a magasabb minőség érdekében, és minden ötödik fogyasztó hajlandó fizetni egy alternatív csatornáért az elsődleges kapcsolat esetleges meghibásodása esetén. Ezzel együtt ötből négy fogyasztó tapasztalt valamilyen problémát internetelérésével. Annak ellenére, hogy a válaszadók kevesebb mint kétharmada elégedett csak jelenlegi internetszolgáltatójával, a többi vizsgált piaccal összehasonlítva meglepően kevesen készek szolgáltatót váltani.
A Deloitte felméréséből kiderült az is, hogy a többi vizsgált piaccal összehasonlítva – a magyar mellett a cseh, lengyel és német felhasználókat kérdezték - hazánkban a legnagyobb az 1 Gbit/s sebességet elérő fogyasztók aránya. Az internetkapcsolat megbízhatósága és stabilitása kulcsfontosságú a válaszadók 94%-ának, akik egyre inkább hajlandóak többet fizetni az internet-hozzáférésért, ha ez a kapcsolat jobb minőségét eredményezi.
A válaszadók közel 57%-a nyilatkozott úgy, hogy hajlandó magasabb díjat fizetni a jobb minőségű internetkapcsolatért, a válaszadók 20%-a pedig hajlandó fizetni az elsődleges internet meghibásodása esetén egy automatikusan elérhető tartalék szolgáltatásért.
„A fogyasztói attitűd megváltozása a távközlési szolgáltatók számára azt jelenti, hogy újra kell gondolniuk a kínálatot, árpolitikát és beruházási terveket a kapcsolat minősége és a felhasználói élmény növelése érdekében. A jelenleg megfigyelhető piaci változások sok fogyasztó számára lehetőséget jelenthetnek egy megbízhatóbb és stabilabb kapcsolat megszerzésére, valamint a távközlési szolgáltatások tudatosabb megválasztására.” – tette hozzá Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
A Deloitte 2022-es Broadband Consumer Survey fogyasztói felmérés magyar részében több mint 2 000 fogyasztó vett részt. A tanulmányban a magyar piacra vonatkozó adatok a 18-65 év közötti fogyasztók országos reprezentatív mintáján alapulnak. Magyarország mellett Csehország, Lengyelország, Németország fogyasztói piacát vizsgálta a Deloitte.