A Marketing&Media magazin idén is felkérte a szerkesztőbizottsága tagjait, hogy értékeljék a 2022-es évet és fogalmazzák meg, hogy mit várnak 2023-tól, mire számítanak jövőre. Összeállításunk második részéből kiderül, hogy a legnagyobb hazai sales house-ok vezetői mit gondolnak a reklámpiac 2023-as alakulásáról és az is, hogy milyen terveik vannak a következő évre a meghatározó ügynökségeknek.
Ritter Tamás, Marketing&Media, managingpartner
Hadakozik bennem az optimista és a paranoid énem. Egyfelől látatlanban aláírnám az idei évi számokat jövőre, mert kevés olyan körülményt látok makroszinten, ami segíthetné a működésünket, és akkor szándékosan finoman fogalmaztam. Ugyanakkor továbbra is hiszek abban, hogy céges és iparági szinten is az a feladat, hogy ezt a nem könnyű helyzetet kezeljük. Azt látom, és nagyon örülök annak, hogy az ügyfelek, illetve a beszállítók, a médiumok között egyre gördülékenyebb és sokszintű a párbeszéd. Ez sokat változott az utóbbi pár évben előnyére. Nagyon sok közös cél és érdek van iparági szinten a különböző szektorok és cégek között, amit sokan felismertek, és a legtöbb esetben egy ártárgyaláskor az ellenérdekeltség ellenére együttműködő partneri kapcsolat alakul ki. A beszállítónak szüksége van az ügyfélre, a büdzsére, az ügyfélnek pedig szüksége van egy megbízható, állandóan jó minőséget garantáló beszállítóra. Közös az érdek.
Kis cégként szerintem nincs más esély túlélni, mint új ötleteket, projekteket, kreativitást és még több munkát belefektetni. Új platformot, rádióműsort, podcastot indítottunk útjára, ami remélem, tovább erősíti a brandünket és ezáltal minket a piacon. A print mellett tovább erősítjük digitális jelenlétünket is.
Hinora Ferenc, Positive Adamsky, CEO, founder
A bizonytalanság tetten érhető, nehéz megmondani, hogy pontosan mi fog történni. Az ügyfélportfóliónkban vannak olyan szegmensek, ágazatok, ahol legfeljebb két hétre vagy egy hónapra látnak előre. A mi szakmánkban pontosabb tervezést negyedéves szinten lehet folytatni. Természetesen a havi fix díjak, megbízások adnak egy gerincet, de a kampányok, a projektek nagymértékben meghatározzák egy adott év ívét. A 2022-es esztendőt elvitte a lendület, sőt, nálunk még a negyedik negyedévben is összejöttek olyan kampányok, amikre nem is számítottunk. Ezért semmiképp sem szeretném temetni a 2023-at.
Ránk jellemző, hogy annyi tervünk, projektünk, feladatunk van, hogy az hosszú évekre megtölt bennünket. Az infrastruktúra, az operáció, a pénzügyek, az ügyfélkezelés, a HR, az üzletfejlesztés és a saját brandünk esetén vannak kihívások, tartalékok, de a sales, valamint az ügyfélportfólió-erősítés továbbra is fontos számunkra. A nemzetközi piacokon való helytállás kiemelt fókuszpont, emellett az akvizíciós stratégiánkat is szeretnénk tovább folytatni.
Dudás Gergely, RTL, kereskedelmi igazgató
Izgalmas és mozgalmas évre számítok jövőre. A gazdasági klíma változásának biztosan lesz hatása a hirdetési és a médiaiparra, azonban a televízió az ilyen helyzetekben eddig is bizonyította, hogy nagyon költséghatékony és továbbra is nagy tömegű elérést biztosít a hirdetők számára. A tévés tartalmak fogyasztása a mindennapi életünk szerves része, bármilyen platformon követjük is a kedvenc műsorainkat. A hirdetőknek pedig épp erre van szükségük a növekvő versenyben: elérésre és figyelemre.
Tervből és ambícióból jövőre sem lesz hiány! A hirdetési piacon a célunk mindenképpen az, hogy a videós reklámok mellett megerősítsük a pozícióinkat a displayhirdetések tekintetében is az rtl.hu-val.
Hidvégi Krisztina, Lounge Group, médiaigazgató
A vezetőknek jó néhány kompromisszumot kell mérlegelniük. Egyrészt a vállalat számos területén több és gyakoribb tudatosabb és rugalmasabb lépést kell tenni, másrészt pedig például többet szükséges befektetni a tehetségekbe és a kulcsemberekbe. Az ebben való egyensúly és a mentalitásban stabil munkaerő megtalálása, valamint fenntartása már az előző évben is kiemelt feladat volt, és ebben látom a következő év egy jelentős kezelendő területét is. Például a stabilitás keresése együtt jár a munkahelyhez való erősebb kötődéssel, ezért olyan következményekkel is számolni kell, mint az úgynevezett quiet quitting. Az ilyen munkaszervezeti kockázatok esetén felértékelődik a vezetők coach szerepének fontossága, a munkavállalók hozzáállásának vezetői fókuszba helyezése, valamint a rendszeres és célzott kommunikáció.
Nyomárkay Kázmér, Marketing&Media, stratégiai igazgató
Szerintem csak a bizonytalanság biztos. Nem hiszem, hogy lenne ember, aki jó eséllyel meg tudná jósolni, mikor és hogyan lesz vége a háborúnak, az egész Európára jellemző recessziós veszély pedig a mi szakmánk, a média- és reklámpiac számára is folyamatos kihívást jelent majd az új évben is.
Igyekszünk mi is lépéseket tenni a 360 fokos multimédia-megoldás irányába. Mostantól nemcsak a már megszokott csatornáink – Marketing&Media magazin, mmonline.hu, napi hírlevelünk – segítségével juttathatják célba üzeneteiket partnereink. A Business Lounge című, a radiocaféval közös rádióműsorunk is csatasorba állt, amely kéthetente a 98.0 Mhz-en hallható.
Gulyás János, Wavemaker, ügyvezető igazgató
Itt vagyunk november végén, de még mindig nehezen látható, hogy mi lesz jövőre. A mi ügyfeleink nincsenek pániküzemmódban, és aki már briefelt jövőre, az nominálisan nagyobb büdzsét mondott 23-ra, mint 22-ben – persze ne beszéljünk reálértékről vagy euróban kifejezett büdzséről. Nagy öröm, hogy úgy néz ki, legalább a reklámadó nem tér vissza jövőre, de ezzel együtt nehéz és bizonytalan évnek látom a 23-at.
Továbbra is erősítjük az integrált szolgáltatásainkat és egyre többet dolgozunk külföldre, euróban! Nagyon megy a DCO, a Precision Marketing üzletágunk és természetesen a klasszikusnak tekinthető médiaügynökségi szolgáltatásaink terén is van néhány olyan eredeti gondolatunk, amely segíti az ügyfeleinket, hogy egy lépéssel a versenytársaik előtt járjanak.
Szabó Edina, OMG, ügyvezető igazgató
A jövő év tekintetében meghatározó lesz a belső fogyasztás ütemének változása, mivel a reklámköltés elsősorban a belső fogyasztás alakulásától függ. A jelen piaci helyzetben a háztartások szabadon felhasználható jövedelme nagyrészt csökken, ami várhatóan stagnáló reklámpiacot eredményez jövőre. Az ügynökségünk továbbra is az ügyfeleinkkel való hosszú távú partneri együttműködések iránt elkötelezett, különösen igaz ez a nehezebb piaci körülmények között.
Guttengéber Csaba, Atmedia, ügyvezető igazgató
Nyilvánvalóan nem ez lesz a legkönnyebb évünk, de reméljük, hogy akár jobban is alakulhat, mint ahogyan ezt ebben a pillanatban látjuk. A tévépiacon stagnálást várunk, az online portfóliónk továbbra is dinamikusan nő, a rádiópiac építésében pedig 23-ban is oroszlánrészt vállalunk. Bízunk abban, hogy a piaci szereplők megtanulták már, hogy bármekkora is legyen a válság, hirdetni kell, hiszen könnyebb megtartani a piaci részesedést, mint visszaszerezni azt, ami esetleg már elveszett.
Többféle forgatókönyvünk van, hiszen egy ennyire turbulens piacon gyorsan kell alkalmazkodni. Új irányok nincsenek, megyünk tovább azon az úton, amin járunk, a multimédiás koncepciónkat visszük tovább, immár a saját podcastplatformunkkal kiegészítve.