- Hirdetés -

Topsztorik a magyar médiapiacról

|

Az idei év sem telt eseménytelenül a hazai médiapiacon. Több televízió új nevet kapott, hatalmas mozgolódások indultak a magyarországi streamingpiacon, megszűntek, de indultak is új médiatermékek. Sokáig úgy tűnt, hogy megint lesz reklámadó, és a visszatért egy régi rádiós márka, valamint egy korábbi Mediaworks-vezér.

Átnevezési hullám a televízióknál

Az idén több tévécsatorna is új nevet, némelyik ehhez kapcsolódóan új arculatot és profilt is kapott. Ezek közül a legjelentősebb változásnak az számított, hogy 25 év után, október 22-én az RTL Klub neve RTL-re módosult. Ezzel párhuzamosan pedig felvették azokat az arculati elemeket, amiket Németországban még tavaly ősszel vezetett be az ottani RTL. Apró érdekesség, hogy a német piacon is volt egy hasonló váltás, de még 30 évvel ezelőtt, a német RTL ugyanis eredetileg RTL Plus néven startolt a 80-as években, és 1992-ben hagyták el a Plus utótagot.

Az ősz folyamán az RTL Magyarország más csatornáinak is módosult a neve – szintén német példa alapján. Az RTLII-ből RTL Kettő, az RTL+-ból RTL Három lett. Előbbinél ez a programkínálatot nem érintette, utóbbit viszont a név változásával párhuzamosan filmcsatornává pozicionálták át. Az RTL+ elnevezést azért kellett elhagynia a lineáris csatornának, mert az RTL Most! streamingszolgáltatás kapta meg ezt a márkát. Az RTL Gold esetén a név változatlan maradt, ennél a televíziónál az arculatot frissítették fel.

Tavasszal egy másik piaci szereplő több csatornája is nevet váltott. Ennek az előzménye 2021-re nyúlik vissza, amikor a Sony Pictures Television megvált minden régiós érdekeltségétől. A csatornáik a görög Antenna Grouphoz kerültek, viszont a Sony márkanevet viselő televízióiknak új nevet kellett találni. Így a Sony Movie Channelből Viasat Film, a Sony Maxból pedig Viasat 2 lett. Ráadásul a TV2 Csoport is bejelentett egy márkaváltást, bár ennél a konkrét dátum nem ismert. A FEM3 nevű csatornájuk elnevezését TV2 Klubra fogják változtatni.

Mozgások a hazai streamingpiacon

Rengeteg történés zajlott a magyarországi streamingpiacon. A hazai és a globális szereplők is több újdonsággal álltak elő. Ősszel az RTL Magyarország fizetős streamingszolgáltatást indított RTL+ néven. Ezzel párhuzamosan leváltották az eddig használt RTL Most! és RTL Most+ márkát. Előbbi az RTL+ Light nevet kapta, amit egy regisztrációt követően bárki használhat. Az RTL+ Active felhasználói bővebb tartalmi kínálathoz juthatnak, amennyiben a műsorterjesztőjük előfizet a szolgáltatásra. Az RTL+ jelenti a kínálat csúcsát, amire egyénileg bárki előfizethet. Itt máshol nem látható tartalmakat kínálnak, a következő egy évben 12 új saját gyártású műsor érkezik a platformra.

A TV2 Csoport tavasszal indította el a TV2 Play Premiumot. A streamingszolgáltatáshoz a vállalattal szerződő kábelszolgáltatók ügyfelei férhetnek hozzá. Ugyanakkor hamarosan a TV2 Csoport is előáll egy havidíjas szolgáltatással, amiről egyelőre azt lehet tudni, hogy a TV2 Zéró nevet fogja viselni. A hazai szereplőket érintő változás az is, hogy a Network4 már a NET4+ márkanevet használja a sportközvetítéseit összegyűjtő streamingplatformjánál.

A nemzetközi szolgáltatások terén két fontos esemény történt. Márciusban elindult az HBO Max, ami a korábbi HBO GO-t váltotta. Az Egyesült Államokban 2020-ban bevezetett HBO Max fő vonzerejének az számított, hogy a Warner Media minden tartalmát elérhetővé tette. A múlt idő azért indokolt, mert miután a Discovery felvásárolta a Warner Mediát, módosultak az HBO Maxra vonatkozó terveik is. A hazai közönség akkor szembesülhetett ezzel, amikor a nyár folyamán A besúgó című saját gyártású sorozat, valamint jó néhány további tartalom eltűnt a platform kínálatából. Mint kiderült, az új cégvezetés takarékossági intézkedései állnak a döntés mögött, és a régiónkat érintően a saját gyártású műsorok készítését is lefújták. Az HBO Max és a Discovery+ összevonásával két éven belül egy új márkával állnak elő.

Júniusban jelent meg a magyar piacon a Disney+ lokalizált változata, ez a szolgáltatás már az indulásakor is 900 filmet és 800 sorozatot kínált. Egyes európai országokban már most is elérhető a Comcast és a Paramount közös streamingplatformja, a SkyShowtime. Magyarországon ez a szolgáltatás a jövő év elején debütál.

Új brand és egy nagy visszatérő a rádiós piacon

A budapesti 105,9 MHz-es frekvencián januárban indult el a Sportrádió. A sporttematikájú adót a Szőllősi György Nemzeti Sport-főszerkesztő tulajdonában lévő Online Sportmédia Kft. működteti.

Szeptemberben elhallgatott a Tilos Rádió az éterben, az adást online formában ezt követően is folytatták, de időközben sikerült meghosszabbítaniuk a lejárt jogosultságukat. Így 50 nap szünetet követően visszatérhettek a 90,3 MHz-es fővárosi frekvenciára.

Novemberben egy jól ismert rádiós márka is visszatért a piacra, miután megkezdte sugárzását a Radiocafé. A 2011-ben megszűnt adó a 98.0 MHz-en hallható, a rádiót működtető cég Szőke Tibor tulajdona, és a Trend FM stúdiójában készül az adás. A Marketing&Média a radiocaféval közös, marketinggel, médiával, kommunikációval, üzleti stratégiával foglalkozó műsort indított Business Lounge néven.

Liszkay visszatért a KESMA-hoz

Szeptember elsejétől Liszkay Gábor tölti be a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) elnöki posztját. Ebben a tisztségben Szánthó Miklóst váltotta, aki kuratóriumi tagként továbbra is helyet kap az alapítvány vezetőségében. 2018-ban Liszkay közreműködésével hozták létre a KESMA-t, amely a Mediaworks Zrt. tulajdonosa, az utóbbi elnök-vezérigazgatói posztjáról 2020 tavaszán köszönt le Liszkay. Távozását akkor azzal indokolta, hogy az általa vállalt feladat elvégzését – a Mediaworks létrehozását – elvégezte, az utódjának pedig az egyes területek működésének további finomhangolása, a vállalati kultúra fejlesztése lesz a feladata.

Majdnem visszatért a reklámadó

A május 26-i kormányinfón jelentették be, hogy ismét bevezetik a korábban felfüggesztett reklámadót. A médiavállalatoknak a 2,5 milliárd forint feletti árbevételük után kellett volna újra adót fizetni a jövő januártól. Az adónemtől 15 milliárdos költségvetési bevételt remélt a kormány. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) és társszövetségei által kezdeményezett tárgyalások révén, ahol a kormányzatot Rogán Antal képviselte, egyelőre lekerült a napirendről a reklámadó, egészen pontosan 2023. december 31-ig biztosan nullaszázalékos marad az adókulcs.

Az MRSZ a tárgyalások során azzal érvelt, hogy a szakma egyhangú véleménye szerint a reklámadó visszavezetése éppen a kívánatos gazdasági stabilizáció és növekedés ellen hat. Tanulmányok igazolják, hogy a reklám a gazdaság egyik katalizátora, hozzájárul az összteljesítmény növeléséhez a fogyasztásösztönzés, a szolgáltatási és árversenyre gyakorolt kedvező hatások, valamint a jelentős saját iparági foglalkoztatás révén.

Sportoldalt indított a Ringier

Október elején Sportal néven online sportoldalt indított a Ringier Sports Media Group, szoros együttműködésben a Ringier Hungary médiavállalattal. A Sportal videós hírekkel, kommentárokkal, elemzésekkel, interjúkkal, statisztikákkal és élő eredményeket látja el a magyar sportrajongókat. A svájci kiadóvállalat négy éve vásárolta meg a Sportal Media Groupot. Tavasszal született arról döntés, hogy Magyarországon is elindítják a márkát, aminek a bolgár változata, a sportal.bg Bulgáriában piacvezető.

Heszler Róbert

 

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstand.hu-n is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...