Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business Lounge című műsorában, 2022. november 22-én, a beszélgetés itt hallgatható meg.
Az elmúlt tíz évben „sokkal tudatosabb lett a vásárló” – mondta Kanyó Roland, és ez nemcsak a spórolási praktikákra vonatkozik, hanem a környezettudatosságra is. Emiatt szerinte „nagyon fontos, el nem engedhető dolog az edukáció”. Az Euronicsnál is észrevehető a tudatosodás, megváltozott, hogy „milyen kérdésekkel érkeznek, mennyi időt töltenek a boltban, mennyi személyes segítségre van szükségük a vásárlóknak” - részletezte Fazekas Bálint.
Az előző években jellemző volt a felhalmozás és túlfogyasztás, a covid elején tapasztaltakra válaszul a dm azt kommunikálta, hogy „ne vedd meg, ugyanezen az áron fogsz kapni később is, és gondolj azokra is, akik nem tudnak egyszerre nagy tételben vásárolni.” Az Euronicsnál a Black Friday kapcsán jelent meg ehhez hasonló üzenet. Egy promóciójuk kommunikációja az etikáról szólt, arról, hogy „ténylegesen segítsük a vásárlót a hétköznapokban is választani, és ne kelljen kifejezetten azt az egy napot várnia.”
Az Euronics 2017-ben indult webshopjának óriási teszt volt 2021, de Fazekas szerint jól vizsgáztak. Persze a covid lecsengése után „rájöttek a vásárlók, hogy a bolt továbbra is ott van”, és rengetegen visszatértek az offline vásárlásra. Ezt tapasztalta a dm is, ahogy Kanyó fogalmaz, „vannak olyan termékkategóriák, amelyeket meg kell nézni, fizikailag ki kell próbálni”. Sok vásárlóra jellemző, hogy online választja ki a terméket, de boltban keresi és ott is vásárolja meg.
A vásárló vagy az eladó diktálja a tempót az új termékek megjelenésében? Kanyó szerint igények a vásárlói oldalról is, de sok esetben fel kell hívni a figyelmüket az újdonságokra. Szerinte „a trendet alakítani kell, nem pedig követni”. Fazekas szerint sem szabad mindenben megvárni a vásárlói jelzéseket, mert „ez esetben a cég le tud maradni. Innoválni kell és menni előre”.
A beszélgetésből kiderült még, hogy hogyan ösztönzi vásárlásra a dm üzlettere a nőket, mennyire megértőek a vásárlók az infláció okozta áremelkedésekkel kapcsolatban, csak az évvégére jellemző a vásárlási roham, vagy évközben is vannak kiemelt időszakok és milyen termékek fogynak ilyenkor a leginkább az elektronikai üzletekben és a drogériákban? A teljes adás itt hallgatható meg.