- Hirdetés -

Még mindig az ár a legfontosabb a vásárlásnál

|

Többnyire hetekig beleássuk magunkat a témába, és csak hosszas mérlegelés után döntünk nagyobb értékű műszaki cikk vásárlásakor. Az ár és a funkciók mellett az energiatakarékosság fontosabb kritérium lett, mint valaha, felértékelődött a szolgáltatások szerepe, majdnem minden második ember pedig új termék vásárlása előtt inkább megpróbálja megjavíttatni elromlott készülékét – derült ki a MediaMarkt friss reprezentatív kutatásából.

Tudatosabb vásárlási szokásokra ösztönöz minket az elmúlt évek bizonytalansága – legalábbis erre enged következtetni a MediaMarkt legutóbbi kutatása. A fogyasztóknak folyamatosan alkalmazkodniuk kell a kialakult piaci helyzethez, aminek következtében alapvető vásárlási szokások változtak meg az elmúlt években. Ezt tapasztalta Magyarország vezető műszaki áruházlánca is, ezért az Opinio Institute segítségével egy felmérésben arra kereste a választ, hogy mennyire változtak az elsődleges vásárlási szempontok, a vásárlók mennyire állnak tudatosan és felkészülten egy nagyobb értékű műszaki cikk beszerzéséhez, az eredményekről pedig a Tudatos Vásárlók Egyesületének véleményét is kikérte.

Nem a márka a lényeg, hanem a legjobb választás

A kutatás eredményei szerint a magyarok 73%-a csak nagyon megalapozottan, hosszas keresgélés után (38%), vagy a korábban használt termékkel kapcsolatos tapasztalatai alapján (35%) választ és vásárol új elektromos készüléket. A középkorú férfiak az átlagnál nagyobb arányban szánnak energiát az utánajárásra, tanulmányozásra, a diplomások körében pedig kiugró ez a hozzáállás (55%). Mindössze a megkérdezettek 4%-a tartja magát márkahűnek, így egyáltalán nem jellemző, hogy ragaszkodnak a már korábban bevált gyártóhoz. Mindezt alátámasztják a Tudatos Vásárlók Egyesületének tapasztalatai is, terméktesztjeiket túlnyomórészt férfiak böngészik, a nagyobb beruházások előtt akár több száz modell eredményeit is figyelembe véve.

Választási szempontok közül még mindig az árra vagyunk a legérzékenyebbek, ami csak fokozódott a gazdasági környezet hatására. Míg a MediaMarkt 2021-es kutatásában* a megkérdezettek 66%-a jelölte meg az árat, mint döntő szempontot vásárlásnál, addig ez idén januárban 74%-ra kúszott fel. A nők látszólag az átlagnál is jobban figyelnek a költésekre (79%), mint a férfiak (69%), a diplomások pedig kiemelkedő arányban vannak (81%). Területileg Közép-Magyarország a leginkább árérzékeny, a keleti és nyugati országrész valamivel kevésbé (70%). „Ár és a minőség nem mindig járnak kéz a kézben, a Tudatos Vásárló tesztek alátámasztják, hogy egy márkán belül nem mindig a legmagasabb árú végez az élen az összesített eredményekben. Ezért érdemes elsősorban modellt választani, és nem ragaszkodni egyetlen bevált márkához.” - tanúsítja az Egyesület tesztszakértője, Füves Eszter.

Az ár mellett azonban dominánsan megjelentek más szempontok is. Az eszközök funkciói (59%) továbbra is elsődleges alapjai a termék kiválasztásának, ugyanakkor, mivel jellemzően a nagy háztartási gépek az otthonok legnagyobb áramfogyasztói, az energiaválság hatására megjelent az energiatakarékosság, mint hasonlóan fontos kritérium (57%). „Terméktesztjeinkben a kezdetektől figyelembe vettük pontozáskor az energiahatékonyságot, ezt most kiemelten keresik és értékelik olvasóink.” erősítette meg a Tudatos Vásárlók tesztszakembere.

Szintén a fogyasztók fokozódó tudatosságát jelzi, hogy a szervizelési lehetőség és az alkatrész elérhetőség egyre nagyobb mértékben (36%) befolyásolja a döntéseiket, és egyértelműen felértékelődtek a kapcsolódó szolgáltatások is, úgymint a garancia, a beüzemelés, vagy a készülékbeszámítás lehetősége (32%). 2021-ben ezeket még csak 10% vette számításba döntési helyzetben, de ma már fontosabb, vagy legalábbis ugyanolyan fontos, mint például a termék márkája. A többféle csomagátvételi és fizetési lehetőség is meghatározza, hogy mit, mikor és hol vásárolunk, a keleti országrészben ezeknek az átlagnál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a fogyasztók.

„Érezhető megnövekedett az igény a teljeskörű szolgáltatásnyújtásra, legyen szó garanciáról, beüzemelésről, javításról vagy adatátvitelről új készülék vásárlása esetén. Vásárlóink egyre többször keresik az olyan kényelmi megoldásokat, amelyek megkönnyítik az életüket. Ezért is bővítjük folyamatosan az elérhető szolgáltatásaink körét, időről-időre felmérve az aktuális szükségleteket. A közelmúltban a Vodafone-nal kötött együttműködésünk egyik célja is éppen egy ilyen, hazai viszonylatban egyedülállóan összetett kezdeményezés volt: vásárlóink mostantól egy helyen tudnak készüléket, telefonelőfizetést, adat költöztetést és kijelzővédelmet is kérni készülékükre” – reagált az kutatás eredményeire Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója.

Főként gazdasági okokból, de a műszaki cikkeknek is adunk második esélyt

A MediaMarkt arra is kíváncsi volt, hogy mennyire jellemző, hogy a készülék elromlása egyet jelent a készülék cseréjével, illetve, hogy mi történik a régi készülékkel az új beszerzése után. A válaszadók közel fele az azonnali készülékcsere helyett először mérlegeli a költségeket, és többnyire él a javíttatás lehetőségével (45%), amennyiben az költséghatékonyan megoldható. A 30-39 évesek körében a legmagasabb ez az arány (52%), a diplomások, illetve a megyei jogú városokban lakók az átlagnál nagyobb arányban nyilatkoztak ugyanígy. A költségek minimalizálása itt is inkább a nőkre jellemző, a férfiak nagyobb arányban részesítik előnyben egy új termék beszerzését meghibásodás esetén. Inkább gazdasági, mintsem környezettudatos megfontolásra utal a javíttatás gyakorlata a válaszadók közel egynegyedénél, akik csak akkor választják ezt a lehetőséget, ha nem engedhetik meg maguknak az új készülék vásárlását.

A régi gép elszállítása egyértelműen népszerű szolgáltatásnak számít, a megkérdezettek 38%-a nyilatkozott úgy, hogy ezt minden esetben kéri, amikor lehetséges. Az idősebb korosztály kiugró arányban (54%) preferálja ezt a megoldást. További 14% csak abban az esetben, ha beszámítják az újonnan vásárolt termék árába. A kor csökkenésével az elszállíttatási hajlandóság is csökken, illetve megjelennek más, főként anyagi szempontok is: a válaszadók egyharmada, ha működőképes, akkor inkább eladja vagy tovább ajándékozza a lecserélni kívánt készülékét. A legfiatalabbak több mint negyede viszont nem is hallott még az elszállítás lehetőségéről.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...