- Hirdetés -

Nem hozott tv-vásárlási lázat a foci vb

|

A műszaki elektronikai fogyasztási cikkek globális piaca 2022-ben kihívásokkal teli időszakot élt meg. Az év utolsó negyedéve jóval elmaradt a 2021-es szinttől, és ennek következtében a teljes éves forgalom 9 százalékkal maradt el 2021-hez képest – derül ki a GfK adataiból.

A szektorok világszintű visszaesése eltérő mértékű volt. A legnagyobb csökkenést a szórakoztató elektronikai termékek szenvedték el, -10 százalékkal maradtak el a 2021-es bevételi számoktól. Ezt követte az IT, a telekommunikáció, valamint a háztartási kis- és nagygépek piaca, amely legkevésbé, -7 százalékkal maradt el.

Magyarországon is hasonló a helyzet, de az év eleji SZJA visszatérítés még adott lendületet a piacnak. Ezen túlmenően a dráguló deviza és magas import kitettségnek köszönhetően, valamint az energiaárak miatt hazánkban bevételben még szinte minden egyes szektor tudott növekedni. Az viszont elmondható, hogy a volumenek nálunk is mind negatívba fordultak az év második felétől, így az utolsó negyedévben már sok termékcsoport bevétele sem érte el a 2021-es szintet.

Szórakoztató elektronika

A szektor fókuszában a TV-k állnak, mivel az értékesítésüktől nagyban függ a teljes szektor teljesíténye. Hazai viszonylatban gyenge harmadik negyedévet zárt a szektor. Ez annak a hozománya, hogy a foci VB nem hozta a korábbi többletet a piacra. Mögöttes ok az lehet, hogy az elhalasztott 2020-as EB, amit 2021-ben tartottak meg, hozott még valamennyi többletforgalmat, viszont egy év alatt nem volt annyi technológiai újdonság, amely miatt a fogyasztók cserélték volna készülékeiket. Éves szinten a szórakoztató elektronikai piac 5 százalékkal magasabb bevételt hozott egy 6 százalékos volumen visszaesés mellett. A TV-ken kívül a játékkonzolok piaca stagnált jelentős ár-növekedés mellett. A hangprojektorok tudtak növekedni, ahol egyre inkább átveszik a piacot az „A” márkák.

Összességében a lakossági, úgynevezett „consumer piac” 2021 év végi magas készletek miatt 2022 elején jól teljesített egészen az első félév végéig. A harmadik és negyedik negyedévben visszaesésnek voltunk tanúi, ami következtében a forgalom stagnált 2022-ben. Éves szinten volumenben 11 százalékkal csökkent a lakossági IT piac, ahol is a notebook volt az egyetlen kategória, ami még eladott darabszinten nőni tudott. Ebben a szektorban átlagosan 12 százalékkal nőttek az árak.

Telekommunikáció

A legdinamikusabban növekvő szektor a műszaki elektronikai piacon, így 23 százalékkal magasabb forgalommal zárt 2021-hez képest. Volumenben csupán 1 százalékkal esett vissza, de ez a csekély visszaesés kizárólag a kiegészítő piacnak köszönhető, mert a telefonok és az okosórák volumenben visszaestek. A magas 25 százalékos éves szintű áremelkedés mögött az új modellek és a drágább készülékek állnak.

Háztartási nagygépek

Az erős évkezdet után az utolsó negyedévben volumenben nagyon elmaradt az értékesítés. Forgalom alapján közel 20 százalékot nőtt a szektor a 2021-es szinthez képest, egy közel 22 százalékos árnövekedés mellett. Kiemelkedő volt a fagyasztó készülékek értékesítése, amely mögött két indokot látunk: az egyik, hogy a régi készülékeket energiatakarékosra cserélték, a másik, hogy az élelmiszer infláció miatt nagyon sokan elkezdtek raktározni. A szárítógépek esetében korábban szépen felfelé ívelő értékesítési számok viszont megtorpantak, mert a fogyasztók félnek attól, hogy ezek a termékek használata az energia számlájukat jelentősen megnövelné. Visszaesett még a gáztűzhelyek piaca is, a gáz árának változása következtében.

Háztartási kisgépek

Éves szinten volumenben 6 százalékkal csökken és értékben közel 13 százalékkal nő. Májustól-augusztusig az egy számjegyű darabszámos csökkenés az utolsó negyedévben kétszámjegyűre emelkedett. Általánosan elmondható, hogy 20 százalékos volt az ár-növekedés, ami termékcsoportonként eltérő mértékű volt. Az év újdonságai, illetve legtöbbet eladott termékei között voltak a forrólevegős sütők (amik még mindig felfutóban vannak), illetve a kézi gőzölők, amiknek a piaca már kezd telítődni, így az év vége felé az eladás volumene csökkent. A sok éven keresztül felfelé ívelő kapszulás kávéfőzők piaca jelentősen csökkent, de a teljesen automata kávéfőzők piaca nőni tudott.

Online vagy Offline

A GfK kiskereskedelemi felmérése alapján azt látjuk, hogy az online piac térnyerése megtorpant, nem tudott már további piaci előnyre szert tenni. A 2022-es Black Friday időszak is, amely az egyik legkiemelkedőbb online promóciós időszak, elmaradt a 2021-es szinttől. Általánosságban elmondható, hogy a műszaki elektronikai piac forgalmának 34-36 százaléka származik webes értékesítésből.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday és Cyber Monday: rákapcsolnak a kiberbűnözők

A Black Friday és a Cyber Monday közeledtével egy magas kockázatú időszakba lépünk a kiberbiztonság szempontjából. Egy friss Sophos jelentés kiemeli, hogy a rosszindulatú e-mailek a zsarolóvírus-támadások második leggyakoribb kiváltó okai voltak a kritikus...

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350...

Így várja az ünnepi rohamot a GLS

Az ünnepi időszak minden évben különleges felkészülést igényel – a GLS Hungary egész éves adatvezérelt működésének és előrelátó tervezésének köszönhetően idén is készen áll, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is időben célba érjenek a...

Átalakul az ingatlanpiac: egyre nehezebb eladni az ilyen házakat

A szülők legyenek annyira közel, hogy tudjanak segíteni, de velük egy fedél alatt élni nem szeretnének a fiatalok - összegzi tapasztalatait Bognár Katalin a GDN Ingatlanhálózat - GARDEN City irodájának vezetője. A fővárosban és...

Komolyabban veszik a cégek a generációváltást

Az utóbbi évek felmérései azt mutatták, hogy ugyan foglalkoznak a magyar, magántulajdonú vállalkozások a generációváltás témájával, nem a téma fontosságának megfelelő súllyal teszik azt. Azonban a legfrissebb kutatás alapján a trend fordulni látszik. Egyre...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre beindulhat az építőipar

Nehéz helyzetbe került idén is az építőipar, ahol a szakértők szerint 15-20 százalékos visszaesés is tapasztalható volt. Az iparág lendülete évekkel ezelőtt megtorpant, jövőre azonban fellendülés várható, amelynek az előszele már tavasszal érezhető lesz.Az...

Black Friday és Cyber Monday: rákapcsolnak a kiberbűnözők

A Black Friday és a Cyber Monday közeledtével egy magas kockázatú időszakba lépünk a kiberbiztonság szempontjából. Egy friss Sophos jelentés kiemeli, hogy a rosszindulatú e-mailek a zsarolóvírus-támadások második leggyakoribb kiváltó okai voltak a kritikus...

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...