Folytatódik a tavalyi, rendkívül sikeres, számos nemzetközi díjat begyűjtött #flutwein kampány, aminek magyar szála a White Rabbithez vezet. Az idei második fázishoz egy újabb magyar résztvevő is csatlakozott: a produkció döntő részét az Umbrella Kreatív Műhely jegyzi.
A #flutwein-t a 2021-es németországi árvíz után indították a természeti katasztrófa során károsodott Ahr-borvidék károsultjai számára, és most elkészült a folytatás, amelynek első eleme egy 3,5 tonnás „museum of modern ahrts" elnevezésű „emlékműtárgy” felavatása volt.
A 2021. július 14-i árvízkatasztrófa óta – amely a németországi Ahr-borvidék jelentős részét elpusztította – sok minden történt az Ahr-folyó völgyében. Önkéntesek százezrei érkeztek segíteni, segélycsomagokkal és milliárdos értékű adományokkal támogatták „gyorsan és bürokráciamentes” újjáépítést. A térség rehabilitációja azonban akadozik. A helybéliek nem értik, miért; ők még egyre küzdenek a kialakult helyzettel. Úgy érzik, ha a döntéshozók betartották volna ígéreteiket, már rég orvosolhatták volna a katasztrófa következményeit.
„Egy szimpla kampány nem oldja meg a katasztrófa sújtotta terület újjáépítését, még ha olyan óriási léptékű is, mint amilyen a flutwein volt” - mondja Daniel Koller a projekt szellemi atyja. „A museum of modern ahrts kezdeményezés egy hosszú távú stratégia része: nem csupán az újjáépítésre fókuszál, hanem arra is felhívja a figyelmet, hogyan lehet tanulnunk a korábbi hibáinkból, és időben megtenni azokat a lépéseket, melyekkel jobban felkészülhetünk egy esetleges újabb katasztrófára.”
„Ez egy jól ismert probléma. Az érdeklődés és a figyelem gyorsan elenyészik, miután megkezdődnek a helyreállítási munkálatok, eltakarítják a romokat, és eltüntetik a károk látható részét. Pedig az újjáépítés, ami a katasztrófák kezelésének hosszú távú, legnagyobb kihívása, mindenképp nagyobb figyelmet érdemelne” - állapítja meg Kovács Levente és Bracsok István a White Rabbit Budapest kreatívigazgatói.
„A megkeresés után nem is volt kérdés számunkra, hogy beszállunk-e. Egy jó ügy, remek szakmai kihívás és hatalmas nemzetközi láthatóság. Nálunk, az Umbrella-nál ezek egyenként is meghatározó hívószavak” - teszi hozzá Hidvégi Zoltán az Umbrella Kreatív Műhely társtulajdonosa.
Az árvízkárosultak, az önkéntes segítők és az együttműködő partnerek összehangolt munkájának köszönhetően valósulhatott meg ez az egyedülálló művészeti és társadalmi kezdeményezés. A csapat egy éven át dolgozott a projekten, melynek első lépéseként 2023. február 10-én megtörtént a 3,5 tonnás „emlékműtárgy” sajtónyilvános felavatása a németországi Ahrweiler település Szent Laurentius templomában. A különleges alkotás a katasztrófát átvészelt, illetve az eseményhez kapcsolódó személyes és ikonikus tárgyakat foglalja áttetsző epoxigyantából készült kockába. Oldalhosszának mérete (1,407 m) az árvíz dátumát idézi. A látványos emlékműtárgy kimerevített, térbe zárt pillanatfelvételét adja a katasztrófának – megrázó illusztrációja annak a szörnyűségnek, amit az Ahr-folyó völgyének lakói megéltek.
A „museum of modern ahrts” névre keresztelt kocka egyszerre időkapszula és konceptuális kiállítás; tanúságként szolgál, emlékeztet a múltra – de intő jelként is szolgál, amely arra figyelmeztet, hogyan kerülhetjük el a jövőben az ilyen szerencsétlenségeket. Miközben olyan személyes történetekről mesél, melyekről mindannyiunknak tudnia kell. A műgyantában öntött tárgyak „örök vízbe fulladt”, néma szemtanúkként mesélnek az árvízről
A németországi multimédiás kampánynak, az innovatív technológiáknak és a stratégiai együttműködéseknek köszönhetően több millióan láthatják a kiállítást az Ahr-völgy határain innen és túl.
A projekt koncepciójának megalkotása a Seven.One AdFactory Creative House és a White Rabbit Budapest közös munkája. Kreatív együttműködésüket olyan nagy médiavállalatok támogatják, mint a Seven.One Entertainment Group, a Burda Forward, a WallDecaux és a Weischer Cinema; a kivitelezésben az Umbrella Kreatív Műhely és a DaHouse Audio működött közre; a Cupra Deutschland, a Die Löhr-Gruppe és a Duisburger Hafen AG leányvállalata, a Bohnen Logistics ugyancsak támogatta, és partnerként segítette a projekt létrejöttét.