A költségvetés fontos, de nem a legfontosabb faktor, amikor a következő úti célunkról döntünk – mutatják a Kiwi.com friss reprezentatív kutatásának adatai. A magyarok sokkal inkább támaszkodnak barátaik, családtagjaik ajánlására az utazás tervezésekor, mint a régió vizsgált országainak lakói. De nemcsak ebben tűnünk ki: mi vagyunk azok, akik a legkíváncsibbak vagyunk a felkeresett ország helyi specialitásaira, és mi üldögélünk legszívesebben kávézókban is.
A Kiwi.com, a vezető cseh utazási technológiai vállalat arról készített reprezentatív felmérést Magyarország mellett Csehországban, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában, hogy mi alapján választanak úti célt azok, akik az elmúlt 6 évben legalább kétszer jártak külföldön, és hogy mi az, amit sosem hagynak ki, amikor egy új országban járnak.
A régióban az ár dönt, nálunk a barátok
Míg régiós átlagban a költségvetés a legmeghatározóbb a következő úti cél kiválasztásánál, addig a magyaroknál sokkal inkább a barátok, családtagok ajánlása dönt, és az utazásra szánt összeg csak a 2. ebben a sorban. Nekünk leginkább tehát a barátok, családtagok ajánlása számít, honfitársaink 56%-a az ő beszámolóik alapján választja ki a következő úti célját. 52%-ot befolyásol az ár, 46% pedig biztosan végez online kutatást, sőt kb. minden 10. magyar a Facebookról, Instagramról szerez inspirációt. Akadnak olyanok is (3%), akik TikTok videókat pörgetve kapnak kedvet egy-egy desztinációhoz. „Természetesen a fiatalabb generáció tagjai a legfogékonyabbak a social csatornák utazásos tartalmaira, de a Z generáció tagjainak az utazás, felfedezés iránti fokozott érdeklődésére utal az is, hogy a barátok ajánlásaira is ők a legkíváncsibbak” – osztotta meg a kutatás kapcsán Eliška Řezníček Dočkalová, a Kiwi.com ügyfélélményért felelős igazgatója.
Ízek és ücsörgés – erre vágyunk különösen, amikor utazunk
Tízből hét magyar biztosan felkeres olyan helyeket, ahol megkóstolhat helyi ételeket, és közel minden 5. magyar képet is készít a tányérjáról, amit aztán megoszt a különböző social felületein. A régiós adatok alapján a magyarok a legkíváncsibbak a helyi ételek ízeire. Még ennél is inkább kitűnünk abban, hogy mi szeretünk leginkább kávézóban ülni és onnan szemlélni a világot. Nemek közül a nőkre (46%) ez különösen igaz, generációkat tekintve pedig a Z generáció emelkedik ki (44%). A kávézóban üldögélésben egyébként mind a nemeket, mind pedig a korosztályokat tekintve mi visszük a prímet a régióban vizsgált országok közül.
A magyar fiatalok kevésbé élőznek utazás közben
Fotókat biztosan készít a magyar utazók 64%-a, Facebook és/vagy Instagram sztorit pedig a 14%-a. Ezek ránk kevésbé jellemzőek, mint a környező országokban élőkre. Természetesen a fiatalabb generáció az, amelyik inkább élőzik utazás közben. Nincs ez másképp a nálunk sem. Minden 5. magyar fiatal osztja meg utazásos élményét azonnal sztoriban. De az adatokból úgy tűnik, hogy a magyar Z generáció tagjai kevésbé élőznek utazás közben, mint a cseh, a lengyel, a román vagy szlovák fiatalok.