Az ORLEN Unipetrol finomító és petrolkémiai vállalatcsoport új típusú üzemanyaggal, hidrogénnel bővítette csehországi ORLEN Benzina töltőállomás-hálózatának kínálatát. A magyarországi ORLEN töltőállomásokat üzemeltető vállalat személygépkocsik, teherautók és buszok kiszolgálására is alkalmas hidrogén-töltőállomást helyezett üzembe a prágai Barrandov városnegyedben. A hidrogénüzemanyag-kínálat bevezetése összhangban áll az ORLEN Unipetrol csoport zéróemissziós stratégiájával, emellett követi a tiszta mobilitás érdekében végzett állami infrastruktúra-fejlesztésre vonatkozó uniós és nemzeti irányelveket. Az ORLEN Unipetrol 2030-ig 28 hidrogén-töltőállomás üzemeltetését tervezi Csehországban, valamint két, a vasúti közlekedést szolgáló hidrogénelosztó-terminál működtetését tűzte ki célul Litvínovban és Neratovicében.
A hidrogénüzemű járművek lényegében elektromos autóknak tekinthetők, azonban nem akkumulátorokból, hanem az üzemanyagcellákban vízzé alakuló hidrogén oxigénnel zajló reakciójából nyerik az energiát. A hidrogénüzemű járművek elsődleges előnye a jelenleg elérhető, akkumulátorral működő elektromos járművekkel szemben a nagy hatótávolságuk, valamint rövid tankolási idejük, amely a benzin- és dízelüzemű autókhoz hasonló. Csehországban jelenleg néhány tucat hidrogénhajtású jármű működik, azonban a cseh Közlekedési Minisztérium szerint 2030-ra akár 50 000 hidrogénüzemű autó is közlekedhet a cseh utakon.
A Prágában most átadott ORLEN Benzina töltőállomás teljes mértékben személyzet nélkül működik, éjjel-nappal nyitva áll a vásárlók számára, és személygépkocsik, teherautók, valamint buszok tankolására is alkalmas. Két különböző töltőfejjel ellátott automata áll rendelkezésre, amelyek az autók számára 700 baros, a teherautók és buszok számára pedig 350 baros töltést biztosítanak.
„Fokozatosan haladunk a karbonsemlegességre irányuló stratégiai célkitűzéseink teljesítésével, amelyeket legkésőbb 2050-re szeretnénk elérni. Nagy hangsúlyt fektetünk a petrolkémiai szegmens fejlesztésére, a dekarbonizációra, a digitalizációra, az újrahasznosításra, és az alternatív energiaforrások, köztük a bioüzemanyagok és a hidrogén felhasználásra. 2030-ig 35 milliárd cseh korona értékű befektetéssel támogatjuk ezt a törekvést” - ismertette a csoport fejlesztési terveit Tomasz Wiatrak, az ORLEN Unipetrol Group vezérigazgatója.
A cseh Közlekedési Minisztérium a 2. operatív közlekedési program keretében nyújtott támogatást a barrandovi hidrogénállomás megépítéséhez. "A tiszta mobilitásra vonatkozó tervben 2025-ig 12, 2030-ig pedig 40 csehországi hidrogénállomás megnyitása szerepel" - mondta Martin Kupka cseh közlekedési miniszter, ugyanakkor rámutatott, hogy a megadott célok, amelyek szerint a TEN-T főhálózaton 200 kilométerenként szükséges hidrogéninfrastruktúrát kiépíteni, egyelőre nem tükrözik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről szóló európai rendeletjavaslat jelenlegi irányelveit. "Minden az uniós tárgyalásokon múlik, amelyek nyomán akár változások is történhetnek a tervben" - zárta Kupka miniszter.
Az ORLEN Unipetrol aktívan részt vesz az alternatív üzemanyag-infrastruktúra kiépítésében. A társaság ORLEN Benzina töltőállomásain, amely 430 töltőállomásával Csehország legnagyobb hálózata, a vállalat a hagyományos üzemanyagok mellett számos alternatív energiaforrást is kínál a vásárlóknak. Cseppfolyósított propángáz (LPG) 56 töltőállomáson, sűrített földgáz (CNG) 46 töltőállomáson elérhető, valamint 55 töltőállomáson összesen 225 elektromos töltőpont áll a vásárlók rendelkezésére.
„A jelenleg elérhető hagyományos és alternatív üzemanyagok és energiaforrások mellett ezentúl kínálatunk részét képezi a hidrogént, amely jelentősen bővíti az alacsony-, és zéró-kibocsátású tömeg- és áruszállítás fejlesztésének lehetőségeit. Töltőállomásunk kínálatának bővítése teljes mértékben összhangban áll csoportunk fejlesztési stratégiájával, és követi a tiszta mobilitás érdekében végzett állami infrastruktúra-fejlesztésre vonatkozó uniós és nemzeti irányelveket. A prágai Barrandov negyedben megnyílt ORLEN Benzina töltőállomás személyzet nélkül működik, éjjel-nappal nyitva áll vásárlóink előtt, és személygépkocsik, teherautók, illetve buszok tankolására egyaránt alkalmas. A következő hidrogén-töltőállomást idén nyáron nyitjuk meg Litvínovban” - tette hozzá Tomasz Wiatrak.
„Az elkövetkező években a hidrogén kiegészítheti az akkumulátoros elektromobilitási formákat, és várhatóan egyre fontosabb szerepet játszik majd nem csupán a személyszállításban, hanem a tömegközlekedésben és a közúti, illetve a vasúti közlekedési szolgáltatások esetén egyaránt. Finomítóinkban évente nyolcvanezer tonna hidrogént termelünk, arra pedig konkrét terveket dolgoztunk ki, hogyan állítsunk elő hidrogént tiszta környezeti források energiájának, például a nap, a szél vagy a Föld belső hőjének felhasználásával. 2030-ra 4500 tonna, alacsony karbonlábnyomú hidrogén termelését tűztük ki célul, amely nagyjából 30 ezer autó működtetéséhez elegendő” – összegezte Tomasz Wiatrak.
A töltőállomáson a hidrogén kilogrammonként 278 cseh koronába, tehát mintegy 4500 forintba kerül. Az ORLEN Benzina hidrogén-töltőállomás Csehország Közlekedési Minisztériumának pénzügyi támogatásával épült a Közlekedés elnevezésű operatív program keretében. Az ORLEN Unipetrol öt Toyota Mirai márkájú hidrogénautót üzemeltet céges autóflottájában.