Az elmúlt egy évben forrólevegős sütőt vásároltak a legtöbben az Euronics webshopjában, de már bátran rendelnek online a magyar vásárlók olyan háztartási nagygépeket is, mint a hűtőszekrények és mosógépek. A műszaki áruház szerint évről évre növekszik a weben regisztrált ügyfelek száma, és bár jelenleg érezhető az infláció hatása, az e-kereskedelem így is egyre nagyobb szeletet tesz ki a teljes vállalat értékesítéséből.
Egy éve újult meg kívül-belül az Euronics webshopja. A fejlesztésre azért volt szükség, mert az üzlethálózat online forgalma 2018 és 2021 között több mint a duplájára nőtt, a dinamikus fejlődéssel párhuzamosan pedig folyamatosan emelkedett a fogyasztók elvárása is az internetes vásárlással kapcsolatban. A projekt fontosságát természetesen megerősítette a pandémia időszaka – a webshop iránti érdeklődés azonban azóta is folyamatosan növekszik.
„Az Euronics életében egyre nagyobb teret hódít az online értékesítési csatorna, amely indulása óta folyamatosan fejlődik. Az elmúlt évek különböző, nem várt befolyásoló piaci tényezői segítették a magyar e-kereskedelem fejlődését, ezért a webáruházunk teljesítése is tervek feletti – mondta Monostori Csaba, az Euronics e-commerce menedzsere. – Az infláció miatt jelenleg lassul az e-kereskedelem fejlődésének tempója, érezhető, hogy a vásárlók megfontoltabbak, de a növekedés ennek ellenére is folyamatos.”
Ennek a fejlődésnek köszönhetően 2022-ben már több mint 23 százalékát tette ki az Euronics teljes árbevételének az online felület, a GKI Digital legnagyobb forgalmú magyar webshopokat rangsoroló listáján, a vállalat négy év leforgása alatt a 12. helyről a 6. helyre lépett előre, és 2022-re a legnagyobb magyar tulajdonban lévő webáruházzá nőtte ki magát.
Nem csak a kisgépek a népszerűek
A vásárlók pozitívan fogadták a fejlesztéseket: 2022-ben az online értékesített termékek mennyisége közel 10 százalékkal, az online árbevétel pedig 17 százalékkal nőtt 2021-hez képest.
A legnépszerűbb online vásárolt termék az air fryer volt, köztük a Gorenje és Dyras márkák voltak a legnépszerűbbek. Az Euronics vásárlói azonban nem csak kisgépeket, de nagyháztartási nagygépeket is előszeretettel vásárolnak online: 2022-ben például a hűtőszekrények 20%-át már online, házhoz szállítással rendelték. Termékkategória szempontjából ezeket követték népszerűségben az elöltöltős mosógépek és a kéziporszívók, de az online vásárlások top5-jébe a mikrók is bekerültek.
További növekedés a cél
A műszaki áruházlánc folyamatosan dolgozik azon, hogy a webshop még jobb felhasználói élményt nyújtson, a kiszállítások pedig minél gyorsabbak legyenek. „A könnyebb átláthatóság érdekében átalakítjuk a webáruház menüjét, továbbfejlesztjük a keresési lehetőségeket, és növelni fogjuk az online termékkínálatát is – mondta el Monostori Csaba. – Emellett a vásárlók hamarosan új szállítási opciókat – akár például aznapi kiszállítást vagy csomagponton történő átvételt – is kiválaszthatnak majd.
A webshop szempontjából is fontos az üzlethálózat
Az Euronics tapasztalatai szerint a vásárlók gyakran a webshopot használják információforrásként, hogy aztán konkrét elképzelésekkel térjenek be az áruházakba. Gyakran online ismerkednek meg a termékek funkcióival és műszaki paramétereivel, illetve mielőtt a boltban megvásárolnának egy terméket, általában megnézik más felhasználók értékeléseit is. A két értékesítési csatorna azonban nem csak ezen a téren támogatja egymást: a webshopban megvásárolt termékeket az áruházban ingyen vehetik át a vevők, akik éppen ezért nagyobb arányban választják ezt a lehetőséget, mint a házhoz szállítást. Az üzletekben pedig online eszközökkel is élhetnek – a budaörsi Euronics üzletben például a termékek melletti digitális árkijelzőkön szereplő QR-kódokat beolvasva egyszerre használhatják a virtuális és a valós teret is információforrásként.