- Hirdetés -

Új lökést kaphat a magyar e-kereskedelem

|

Itthon tavaly jelentek meg az első vedd most, fizess később, vagyis BNPL (buy now, pay later) fizetési szolgáltatók. Az újnak számító fizetési megoldás elterjedéséből hasznot húzhatnak a hazai webshopok: a nemzetközi statisztikák ugyanis azt mutatják, hogy a késleltetett fizetést választó ügyfelek többet vásárolnak a hagyományos megoldásokat preferáló társaiknál. A Digitális Kereskedelmi Szövetség számai szerint a hazai internetes vásárlók különösen szolgáltatások megrendelése kapcsán nyitottak a BNPL-megoldásokra.

A koronavírus-járvány kimagasló fellendülést eredményezett az e-kereskedelem terén: 2021-ben a teljes európai e-commerce piac forgalma 16 százalékkal, 720 milliárd euróra emelkedett. A magyar piacot tekintve a Digitális Kereskedelmi Szövetség GKID által készített kutatása szerint hasonlóan látványos növekedésnek lehettünk tanúi. Míg 2014 és 2019 között az átlagos éves növekedés 16 százalék volt, addig 2020-ra több, mint 45 százalékkal emelkedett az online kiskereskedelmi forgalom, amelynek nagysága 2021 végére meghaladta az 1200 milliárd forintot. A 6,5 millió felnőtt korú hazai internetező közül igen magas, 5,1 millió fő az online vásárlók aránya.

Az IVSZ a nemzetközi trendek alapján arra számít, hogy a pandémia után a hazai e-kereskedelem növekedésének a következő lökést a BNPL (Buy Now, Pay Later; vedd most, fizess később) szolgáltatások elterjedése adhatja majd.

Mi az a BNPL?

A BNPL-modell lehetővé teszi, hogy a vevők azonnali fizetés nélkül vásároljanak, majd egy meghatározott ütemterv szerint rendezzék a termék ellenértékének megfizetését. Fontos kiemelni, hogy a BNPL szolgáltatással kifizetett rendelések esetében a webáruházak tulajdonosai azonnal hozzájutnak a termékek ellenértékéhez, az összeg behajtásának kockázata a vedd most, fizess később szolgáltatókat terheli. Fogyasztói oldalról komoly előny, hogy míg az elbírálás átfutási ideje a BNPL szolgáltatások esetében 5-10 perc, a hagyományos áruhitel esetében több napot vagy több órát is igénybe vehet.

A szolgáltatók számos különböző konstrukciót kínálnak -a legelterjedtebb a részletfizetés, vagy a későbbi egy összegben történő visszafizetés (általában néhány héten belül). A BNPL által biztosított rugalmasság és kényelem miatt a népszerűsége világszerte rohamosan növekszik.

Hogyan segítheti a BNPL az e-kereskedelmet?

A GKID közelmúltban végzett piackutatásai alapján itthon tízből négy aktív internetes vásárló nyitott az olyan finanszírozási szolgáltatásra, melynek részeként pluszköltség nélkül tudnának műszaki, illetve egyéb tartós fogyasztási cikkeket online vásárolni halasztott, több, egyenlő részletben történő fizetéssel. Ennél is magasabb, 50 százalék feletti a késleltetett fizetési megoldások elfogadottsága online megrendelt szolgáltatások (például orvosi vizsgálat, belépőjegy-vásárlás, szállásfoglalás) esetében. “Fontos kiemelni, hogy míg a hagyományos hitelkonstrukciókkal szemben a fiatalabb vásárlók elutasítók, addig a vásárlási folyamatba teljesen belesimuló, “pár kattintásos” BNPL megoldásokra kifejezetten nyitottak” - mondta el Madar Norbert, a DKSZ társalapítója, a GKID piackutató vezető tanácsadója az újnak számító fizetési megoldások hazai fogadtatásáról.

Azzal, hogy az áruházak a BNPL formájában korszerű fizetési eszközt és nagyobb fizetési szabadságot nyújtanak, a nemzetközi tapasztalatok szerint az átlagos rendelési érték akár 45 százalékkal növekedhet - a webshopok konverziós arányát pedig átlagosan 35 százalékát emeli. A Guidance kutatása szerint az ilyen fizetési megoldást alkalmazó online shopokban mindössze 5,4 százalékra csökken az átlagos visszaküldési arány az iparági 20 százalékhoz képest.

Az Adobe Analytics legfrissebb amerikai kutatása azt mutatja, hogy az elmúlt évben a megélhetési válság hatására egyértelműen emelkedett a vedd most, fizess később szolgáltatások használata - méghozzá főként az élelmiszereket és lakberendezési cikkeket vásárlók körében. Ez nem meglepő, hiszen a jelenlegi gazdasági bizonytalanság és az infláció arra készteti a fogyasztókat, hogy a vásárlások kifizetését késleltessék. 2023 első két hónapjában az online élelmiszerboltok azt tapasztalták, hogy a BNPL megrendelések aránya 40 százalékkal nőtt, míg a lakberendezési cikkeké 38 százalékkal.

“Mivel csak néhány hónapja jelentek meg az első szolgáltatók, a magyar felhasználók körében még nem túl ismertek a BNPL-szolgáltatások, de az IVSZ szerint az elkövetkező években jelentős hatást gyakorolnak majd a fintech szektor fejlődésére és a hazai e-kereskedelemre - különösen a jelenlegi kedvezőtlen gazdasági klímában. Fontosnak tartjuk, hogy a szolgáltatók és kereskedők már a “vedd most, fizess később” szolgáltatások bevezetésekor fordítsanak minél nagyobb figyelmet a felhasználók edukációjára, hogy elejét vehessük annak, hogy a BNPL esetében is hasonló stigma alakuljon ki, amely tapasztalataink szerint Magyarországon a hitelezés kapcsán még mindig jelen van” - kommentálta az IVSZ várakozásait Tajthy Krisztina, a szövetség főtitkára.

Online boltok felé tereli a vásárlókat

Az élelmiszervásárlások esetében a megnövekedett BNPL használat azt mutatja, hogy a vásárlók egyszerre több mindent vesznek online, hogy kihasználják a speciális promóciókat és feltöltsék az alapvető élelmiszerkészleteiket - így rugalmasabban tudják kezelni a megélhetési kiadásokat. A lakberendezési cikkek vásárlásának erőteljes online növekedése várhatóan elősegíti a BNPL elterjedését, tekintettel a magasabb árakra ebben a kategóriában.

Az Adobe Analytics szerint 2022-ben a BNPL-t használó online vásárlások aránya 14 százalékkal nőtt az előző évhez képest, a BNPL-ből származó bevétel pedig 27 százalékkal emelkedett. Mindez azt jelzi, hogy a fogyasztók a BNPL-t több tranzakció során alkalmazzák, viszont alacsonyabb összegű vásárlásokra használják fel.

A legnagyobb külföldi BNPL szolgáltatók közé tartozik a Klarna, az Affirm, illetve az Afterpay, de nyújt ilyen szolgáltatásokat a PayPal, a Mastercard, a Revolut, a napokban pedig az Apple is bejelentette az iPhone-okon és iPadeken használható Apple Pay Later szolgáltatásának amerikai indulását. Magyarországon tavaly jelentek meg az első BNPL-szolgáltatók, a lakossági ügyfeleket célzó IzzyPay, illetve a B2B modellben működő PastPay, valamint a visszatérő vásárlók számának növelését célzó kereskedői sajátmárkás részletfizetést biztosító InstaCash.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...