- Hirdetés -

Zöldülő fesztiválok

|

Szelektív hulladékgyűjtés, visszaváltható poharak, lebomló alapanyagokból készített evőeszközök – többek között ilyen megoldásokkal igyekeznek csökkenteni a környezetterhelést a hazai fesztiválok szervezői.

Hogy egy fesztivál mennyire lehet zöld, sokban múlik környezetétől, a helyszíni adottságoktól, például attól, hogy mennyi mindent kell építeni, a közönség mennyire tudja tömegközlekedéssel megközelíteni a fesztivált, milyen szabályok vonatkoznak a kitelepülő vendéglátókra, árusokra.

Tudatos közönség

A Művészetek Völgyének nagy előnye, hogy a három település élő szövetébe kapcsolódik be, azaz nem a nulláról építik fel a helyszíneket vagy a hálózatot. Az árusok csak lebomló zacskóban értékesíthetik a portékájukat, a vendéglátóknál újrapohárban lehet italt kapni, és az egyszer használatos evőeszközök is lebomló anyagokból készülnek. „A látogatókat arra biztatjuk, hogy használják a közösségi közlekedést már a megérkezéskor is, a települések között pedig ingyenes Csigabusz-járatok közlekednek, ezzel is csökkentve a fesztivál ökológiai lábnyomát” – mondta el Ernhaft Attila, a Művészetek Völgye Fesztivál gazdasági igazgatója. Emellett a rendezvényen szelektíven gyűjtik a hulladékot, és rengeteg zöld programjuk van a Művészetek Zöldje udvarban, ahol amellett, hogy a fenntarthatóságról tanulhatnak a látogatók, több túra is indul, hogy megismerjék a környék természeti értékeit.

„Főleg a fiatalabb korosztály körében egyre fontosabb a nyári program kiválasztásakor az is, hogy az adott rendezvény mennyire fenntartható. Emiatt számukra több ilyen intézkedés alapnak számít, hozzájárul a fesztivál népszerűségéhez. A Művészetek Völgye közönségére korábban is jellemző volt a környezettudatosság, az esemény születése is egy környezetvédelmi akcióhoz köthető, amikor szerették volna megóvni a helyi patakot” – emelte ki.

A legnagyobb kihívást a hulladék és annak a különválogatása okozza, de a szervezők ezt minden évben továbbfejlesztik. „Mi egy élő környezetben tartunk fesztivált, így különösen fontos, hogy vigyázzunk a környezetünkre” – tette hozzá a gazdasági igazgató. A rendezvényen tavaly 42 tonna szemét gyűlt össze, ebből 34,6 tonnát hasznosítottak újra.

Sztárok vonaton

„Minél kisebb egy fesztivál, annál könnyebb igazán fenntarthatóan megszervezni, minél nagyobb, ez annál nagyobb kihívás. Én kerülöm a zöldfesztivál kifejezést, mert a nagy események fogyasztásgeneráló jellege szembemegy a fenntarthatósági szempontokkal, de sokat tehetünk a környezeti terhelés csökkentéséért” – mutatott rá Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere.

A Szigeten és a Balaton Soundon évente legalább egymillió eldobható műanyag poharat váltanak ki repoharakkal. Emellett a hulladékok szelektív gyűjtésére és újrahasznosítására is fókuszálnak a szervezők, valamint lépéseket tesznek a hulladékcsökkentésre, ilyen volt a szívószálak fokozatos kivezetése: a számukat 1,2 millióról 56 ezerre csökkentették. Emellett kerékpárosbarát intézkedéseket hoztak, következetesen próbálják visszaszorítani az egyedi autóhasználattal járó közlekedést. A Szigeten ez a leglátványosabb, az összes alternatív megoldásra lehetőségeket kínálnak.

A Sziget esetén a legnagyobb kihívást a fesztiválozók repülőgépes utazása jelenti. „Ahova sok látogató érkezik, ott a repülőgépes utazás felel a teljes szén-dioxid-lábnyom legalább 80 százalékáért. Próbálunk vonatra ültetni minél több embert, de véges a vasúti csatlakozások kapacitása. Nehéz ezen a területen változást elérni, hiszen ez nem tőlünk függ. Szeretnénk, hogy pár év múlva nulla legyen a repülővel érkezők száma, ezért különféle karbonkompenzációs megoldásokon dolgozunk” – emelte ki.

Diákokra hangolva

Az EFOTT esetén leginkább az anyagiak okoznak nehézséget. „A fesztivál fő célja, hogy az egyetemistáké maradjon, emiatt nem emelhetjük jelentősen a jegyárakat. Amikor zöldítésről, programokról, fellépőkről van szó, fiyelembe kell vennünk, hogy mindez egy átlagos hallgató számára is megfizethető maradjon” – mondta el Budai Marcell, az EFOTT sajtófőnöke.

„Egy ilyen rendezvényen, még akkor is, ha felsőoktatási intézmények tanulóiról van szó, az este egy adott pontja után nehezen működik a szelektív hulladékgyűjtés” – mutatott rá. Ezért a szervezők egy olyan rendszert hoztak létre, amelynek keretében a szelektív gyűjtés mellett évek óta utólag is szétválogatják a hulladékot. A tavalyi év nagy újítása volt a biológiailag lebomló hulladékok kezelése. A fesztiválon 170 ezer policiklikus lactid-acidból (PLA) készült poharat használtak, ami némi utókezeléssel biológiailag lebontható. Emellett 250 köbméternyi biológiailag bontható és 280 köbméter szelektív hulladék keletkezett a fesztiválon, ezek mind újrahasznosíthatók, valamint 50 köbméternyi olyan hulladék is keletkezett, amit lerakóba kellett szállítani.

Közel a természethez

„A szokás nagy úr, és mindig nehéz a bevett módszerektől eltérni, az esetünkben azonban az Örvényesvölgy Fesztivál név alatt első alkalommal szervezünk két hétvégén át világsztárokat is bemutató eseményt, amelynek a szokásait most alakítjuk ki, a fenntarthatóságot és a kisebb környezeti terhelést is szem előtt tartva. A korábbi években más néven is szerveztünk itt programot, és a kezdetektől, az úttörők között alkalmaztuk az újrapohárrendszert” – emelte ki dr. Badacsonyi Tamás fesztiváligazgató.

A szervezők az esemény helyszínén tíz éve működtetnek egy szálláshelyet, ahol még nagyobb hangsúlyt kapnak a fenntarthatósági szempontok. „Tekintettel arra, hogy a fesztivál tulajdonosaiként mi magunk a családunkkal is a rendezvény helyszínén élünk, velünk együtt 32 dámszarvassal és az erdeinkben élő további állatokkal, gyakorlatilag a kertünkben szervezünk fesztivált. Különösen fontos számunkra a kulturális élményszerzés mellett, hogy megőrizzük ennek a környezetnek az érintetlenségét, a báját” – mondta.

A fesztiváligazgató kiemelt figyelmet fordít a területen való infrastrukturális beruházásokra, hogy azok a tájhoz illő, abba szelíden beleavatkozók legyenek. Külön érdekessége az Örvényesvölgy Fesztiválnak, hogy e-bike túrákat is szerveznek a koncertek mellett a közeli Zala-Völgyi Nyitott Portákhoz, hogy ezzel felhívják a figyelmet a helyi termékekre, őstermelőkre, a rövid ellátási láncok jelentőségére.

Az esemény létszámkorlátos, mert bizonyos látogatószám felett már nem tudnák megőrizni a réteken lévő növényeket, füvet. „Ez a gazdasági fejlődés és a potenciális haszon limitje lehet, de ezt nem így fogjuk fel. Vannak elvek, amikből nem engedünk” – hangsúlyozta. Emellett repohárrendszert és lebomló evőeszközöket, tálakat alkalmaznak, a betétdíjas poharakat visszaváltják. A hulladékot szelektíven gyűjtik, és amit lehet, helyben komposztálnak. A zöldterületet a fesztivál előtt és után mikrobiológiai készítményekkel erősítik. Ez nem túlzott műtrágyázást jelent, hanem olyan, a növények és a talaj számára jótékony baktériumok kijuttatását, amelyek elősegítik a gyors regenerálódást.

 

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Tovább nőtt a topvezetők aránya a digitális TOP50-ben

Az idén is helycsere történt a digitális szakembereket összegyűjtő rangsorunk élén. Bán Zoltán Net Média Zrt.-vezérigazgató – a tavalyi listavezető – a második helyen végzett, a partizános Gulyás Márton pedig a harmadikról az elsőre...

Összefogott a SkyShowtime és a Magyar Telekom

Európa legújabb streaming-szolgáltatója, a SkyShowtime tovább bővíti szolgáltatás-kínálatát és szórakoztató tartalmai elérhetőségét: az első magyarországi együttműködése keretében egyesíti erőit a Magyar Telekommal, az ország vezető távközlési szolgáltatójával.Először lesz elérhető a SkyShowtime hazánkban TV előfizetéssel...

Szimfónia született Európa mobilhálózati adataiból

A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Az úttörő megoldás nyomán - amelynek előképét tavaly Budapesten alkották meg - Európa fővárosainak sokszínű, mégis összecsengő...

Látványos 3D-kampánnyal erősít a Red Bull

Még megtekinthető a XIX. kerületben az a térhatású digitális plakát, amely a Red Bull Winter Edition idei Jeges áfonya & Vanília termékét hirdeti. Az energiaitalgyártó Magyarországon először jelentkezik nagyszabású, addicionális és innovatív digitális citylight...

Komoly elismerést kapott a K&H jövő gyógyítói díj

A kommunikációs szakma is elismerte a K&H jövő gyógyítói díjat, amely most bronz díjat nyert a Prizma Kreatív PR verseny CSR megoldások kategóriájában. A tavaly indult kezdeményezés célja, hogy elismerje a szívvel-lélekkel gyógyító és...

Hivatalos Binance-csatorna indult a WhatsAppon

A kereskedelmi volumen és felhasználók száma alapján a világ legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance az iparágon belül az elsők között csatlakozik a WhatsApphoz. A több mint 2 milliárd ember által használt üzenetküldő alkalmazásban mostantól egy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...