- Hirdetés -

Már nem a szakemberhiány a legnagyobb gond az építőiparban

|

Az építőipari vállalkozások 56 százalékának nőtt az árbevétele tavaly az előző évihez képest, idén azonban romlottak a várakozások, a cégek nagyjából 39 százaléka számol ezen a területen emelkedéssel - közölte a 400 vállalat körében végzett felmérése eredményére hivatkozva az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ). Az ágazat fejlődését fékező tényezők sorrendjében változás történt, bár a szakemberhiány továbbra is jelentős, a válaszadók szerint ma már nem ez az első számú akadály. A legtöbb cég energiamegtakarítással igyekszik úrrá lenni a nehézségeken, a második legnépszerűbb tervezett megoldás a versenyképesség és a hatékonyság növelésére a munkafolyamatok digitalizációja.

A felmérés eredménye szerint a megkérdezett cégek 45 százaléka kalkulál idén árbevétel-csökkenéssel, 50 százalékuk pedig arra számít, hogy visszaesik a jövedelmezősége, ezen a téren mindössze 17 százalékuk vár javulást. A megelőző évektől eltérően a válaszadók több mint háromnegyede, 77,8 százaléka a tevékenységét leginkább akadályozó tényezőként a megrendelések hiányát jelölte meg. Ezt követte 66,7 százalékkal az infláció, 55,6 százalékkal pedig a szakemberhiány, ami korábban rendszeresen az első helyen szerepelt. A cégek fele a gazdasági szabályozás kiszámíthatatlanságát, csaknem egyharmaduk pedig az árfolyamingadozást tartja problémának.

A vállalkozások mindössze 5,6 százaléka számol azzal, hogy az idei rendelésállománya meghaladja a jelenlegi kapacitását, 38,9 százalékuk számít 80 százalék feletti kihasználtságra, egyharmaduk pedig arra, hogy 50-80 százalék között alakul majd ez az érték. A tavaly év végén rögzített adatok szerint kintlévősége a válaszadók 83,3 százalékának volt, ami a fél évvel korábbi szinthez képest 19 százalékpontos növekedést mutat, ami erősíti a lánctartozások kialakulásának veszélyét.

A szűkülő piaci lehetőségek közepette a hatékonyság növelése érdekében a cégek 61 százaléka tervezi visszafogni az energiafelhasználást, 55,6 százalékuk pedig a munkafolyamatok digitalizálásával enyhítene a gondjain. A harmadik helyen, 44,4 százalékos aránnyal a szervezetátalakítás vagy saját beruházások elindítása szerepel. Létszámleépítéssel minden huszadik cég számol. A nehézségek ellenére a válaszadók több mint fele biztosított képzést, továbbképzést munkavállalói számára, ez az arány idén megközelítheti a 90 százalékot.

„A felmérés eredménye egyértelműen azt jelzi, hogy az élesedő piaci versenyben egyre több hazai cég ismeri fel a digitalizáció, valamit részben ehhez kapcsolódóan a munkavállalók továbbképzésének szerepét a hatékonyság, a versenyképesség növelésében. A korszerű digitális megoldásoknak köszönhetően az ágazat szereplői időt és pénzt takaríthatnak meg, javíthatják az elvégzett munka minőségét, megelőzhetik a csúszásokat és kézben tarthatják a költségeiket, ráadásul az adminisztrációs terheket is mérsékelhetik” – mondja Simon Szilárd, a PlanRadar építőipari és épületfenntartási szoftvert forgalmazó bécsi cég magyarországi képviselője.

A költségek folyamatos felügyelet azért is kiemelten fontos, mert a felmérésben részt vevő cégek további áremelkedéssel számolnak. Várakozásaik szerint 2023 első félévében leginkább a személyi jellegű költségek, az alvállalkozói díjtételek, az építési törmelékelszállítása és lerakása, valamint a fuvarozás drágulása lesz a legnagyobb mértékű. Az építőanyagok átlagos árváltozása előrejelzésük szerint valamivel 10 százalék alatt marad, viszont a cement, az építési kő, kavics, a hőszigetelő anyagok, a faanyagok és a beton esetében a 10 százalékot is meghaladhatja 2022 végéhez képest.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Tovább nőtt a topvezetők aránya a digitális TOP50-ben

Az idén is helycsere történt a digitális szakembereket összegyűjtő rangsorunk élén. Bán Zoltán Net Média Zrt.-vezérigazgató – a tavalyi listavezető – a második helyen végzett, a partizános Gulyás Márton pedig a harmadikról az elsőre...

Összefogott a SkyShowtime és a Magyar Telekom

Európa legújabb streaming-szolgáltatója, a SkyShowtime tovább bővíti szolgáltatás-kínálatát és szórakoztató tartalmai elérhetőségét: az első magyarországi együttműködése keretében egyesíti erőit a Magyar Telekommal, az ország vezető távközlési szolgáltatójával.Először lesz elérhető a SkyShowtime hazánkban TV előfizetéssel...

Szimfónia született Európa mobilhálózati adataiból

A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Az úttörő megoldás nyomán - amelynek előképét tavaly Budapesten alkották meg - Európa fővárosainak sokszínű, mégis összecsengő...

Látványos 3D-kampánnyal erősít a Red Bull

Még megtekinthető a XIX. kerületben az a térhatású digitális plakát, amely a Red Bull Winter Edition idei Jeges áfonya & Vanília termékét hirdeti. Az energiaitalgyártó Magyarországon először jelentkezik nagyszabású, addicionális és innovatív digitális citylight...

Komoly elismerést kapott a K&H jövő gyógyítói díj

A kommunikációs szakma is elismerte a K&H jövő gyógyítói díjat, amely most bronz díjat nyert a Prizma Kreatív PR verseny CSR megoldások kategóriájában. A tavaly indult kezdeményezés célja, hogy elismerje a szívvel-lélekkel gyógyító és...

Hivatalos Binance-csatorna indult a WhatsAppon

A kereskedelmi volumen és felhasználók száma alapján a világ legnagyobb kriptotőzsdéje, a Binance az iparágon belül az elsők között csatlakozik a WhatsApphoz. A több mint 2 milliárd ember által használt üzenetküldő alkalmazásban mostantól egy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...