Ha eszközként kezeljük, máshogy állunk hozzá

Talán túl sok sci-fi-t néztünk gyerekkorunkban és azért viszonyulunk fenntartásokkal a mesterséges intelligenciához, aminek ma már a számítógépes játékok világától elkezdve az orvosi diagnosztikáig szinte mindenhol hasznát veszik. De tény, hogy kikerülhetetlen, így kérdés, hogy mi lesz a helye, feladata a kreatív szakmában? Erről is szólt a Business Lounge május 18-ai adása Weiler Péter képzőművész, kreatív szakemberrel.

A mesterséges intelligenciához „valamilyen szinten mindenki ért, de igazából senki sem, mivel képesek a rendszerek fekete dobozként működni, gyakran éri meglepetés a programozókat is”, mondja Weiler Péter, szerinteezért olyan érdekes ez a téma. Léteznek kifejezett célokra gyártott mesterséges intelligenciák – például sakkra, go-ra –, de a ChatGPT például nemcsak programozni tud, hanem segít akár a főzésben vagy a leckeírásban. „Új világ kezdődött”, ez már biztos, a kérdés csak az, hogy ki hogyan találja meg benne a helyét.

Az MI mára óhatatlanul beszivárgott a művészetekbe és a kreatív szakmába is, emiatt sokasodnak azok a hangok, amelyek bojkottálnák vagy egyenesen betiltanák a használatát. A fotósoknál például jogilag igencsak ingoványos a talaj, hiszen ahogy Weiler fogalmaz, „ha az MI Andy Warhol stílusában képes nekem fotót generálni, akkor jogdíjjal tartozom az alapítványának vagy sem?”. A választ úgyis csak a jövő mondja meg, de szerinte az ezzel kapcsolatos perek sem fogják megállítani a technológia térhódítását. A kreatív szakember úgy gondolja, a képzőművészetet nem fenyegeti az MI, a stockfotó iparágot azonban igen. „Ha pillanatok alatt tudok olyan stockfotót generálni, ami csak az enyém, miért venném meg a Getty Images 50 dolláros képét?”

Weiler szerint az egész kreatív iparnak újra meg kell majd találnia, mi az, ami az övé, miben tudja eszközként használni az MI-t – ilyenek például a képszerkesztő szoftverek –, és mik azok a területek, amelyeket óhatatlanul felvált majd. Sarkítva ugyan, de könnyen elképzelhetőnek tartja, hogy megjelenjen egy „fal” a digitális művészetben, aminek következtében „visszakanyarodunk az analóg képkészítés értékeihez”. A zeneiparban sem jósolta volna senki, hogy a bakelitek ismét népszerűek lesznek, és mégis így történt.

A beszélgetésben szó esett arról is, hogy vajon hogy hat majd az emberi evolúcióra a mesterséges intelligencia? „Stratégiailag jobban fogunk összerakni dolgokat, mint korábban” – mondja Weiler, aki szerint mivel nem lehetünk majd biztosak abban, hogy mi a valós és mi nem az, kritikus gondolkodásra fogja sarkallni az embereket.

Hogyan szólhatnak bele a virtuális influenszerek a mindennapi életünkbe? Vajon mindannyian visszavágyunk arra az időre, amikor még nem voltunk a nap huszonnégy órájában elérhetőek – és ez megvalósítható-e ma? A teljes adás itt hallgatható meg.