- Hirdetés -

Durva dolgokat művelnek a gyerekek a neten

|

Az Internet Hotline (IH) 2022-ben 2758 bejelentést kezelt, amelynek több mint 50 százaléka – a korábbi évekhez hasonlóan – gyermekkel szembeni szexuális visszaélést rögzítő tartalmakkal kapcsolatban érkezett. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által fenntartott tájékoztató és segítségnyújtó szolgálat történetében először adott ki részletes, éves beszámolót a 2022-es eredményeiről. Idén három olyan platform is bekerült az IH látókörébe, amellyel kapcsolatban a korábbi években nem érkeztek bejelentések.

Az Internet Hotline-hoz 2011 óta közel 15500 bejelentés érkezett, 2022-ben 2758 alkalommal fordultak a szolgálathoz. A jelzések 43 százaléka, azaz 1182 darab bejelentés igényelt intézkedést az IH elemzői részéről. A bejelentések jellemzően az Internet Hotline honlapján elérhető űrlapon keresztül érkeztek, 2022-ben az összes jelzés 74 százaléka.

A korábbi évekhez hasonlóan a gyermekpornográfia kategóriában érkezett a legtöbb jelzés 2022-ben is, az összes bejelentés 55 százaléka, amely 1507 jelzést jelentett. 2016 óta folyamatos növekedést mutat az e kategóriában érkező bejelentések aránya, és 2019 óta ebben a kategóriában érkezik a legtöbb bejelentés. A pandémia időszaka felerősítette a növekvő tendenciát, azonban nem állítható, hogy önmagában a koronavírus miatt az online térben töltött idő okozta a bejelentések kiugró arányát. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a 2022-es év, amikor ugyan visszaesett az arány, de még mindig magasabb értéket mutat, mint a pandémiát megelőző évben, illetve a pandémia első évében.

Az Internet Hotline – a külföldi hotline-okhoz hasonlóan – azt tapasztalta, hogy a gyermekek online szexuális kizsákmányolásával érkező jelzések között egyre több a kiskorúak által saját magukról készített intim felvétel. Az Internet Hotline egyik elemző munkatársa az ilyen jellegű visszaélésekről elmondta: „A felvételek alapján az áldozatok jórészt 13 év alattiak, de sok közöttük 7 és 10 éves kor közötti lány és fiú is. A felvételeken jól kivehető, hogy a gyermek a webkamerás beszélgetés ideje alatt a saját gyerekszobájában tartózkodik, hiszen láthatóak a személyes tárgyai, így az iskolatáskája vagy akár a plüssállatai is.”

Jellemző még, hogy a kamasz korosztályban ezeket a képeket és videókat a fiatal saját magáról készíti abból a célból, hogy az aktuális partnerével megossza (szexting), de az is előfordul, hogy egy idegen, rendszerint egy felnőtt csalja ki a gyermektől online behálózás (grooming) során. A problémára reflektálva 2022-ben minikampányt indított az NMHH, amelyben arra bátorították a gyermekeket, hogy merjenek nemet mondani – akár az érzelmi nyomás hatására is –, ha valaki intim képet kér tőlük.

2022-ben három olyan platform került az IH látókörébe, amellyel kapcsolatban a korábbi években nem érkeztek bejelentések: Reddit, TikTok, Discord. Előfordult, hogy a bejelentők a platformokhoz kapcsolódóan a profilfeltörés és profillopás jelenségét sérelmezték, de a bejelentések 13 százalékát kitevő online zaklatás kategóriában érkeztek kéretlen, zaklató üzeneteket, a közösségi oldalakon közzétett lejárató kommentek, sértő, fenyegető üzeneteket sérelmező jelzések is.

Az IH-hoz 2022-ben a hozzájárulás nélkül közzétett tartalom kategóriában érkezett a bejelentések 10 százaléka. Voltak olyan jelzések, amelyek kiemelten a Facebookon, illetve más közösségimédia-platformon, például az Instagramon és a TikTokon megjelent engedély nélkül közzétett tartalmakhoz kapcsolódtak. Az IH egyre súlyosabb problémaként érzékeli – jellemzően felnőtt nők körében – az intim képekkel való visszaélést, amely súlyos lelki károkat okozhat, korosztálytól függetlenül.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...