- Hirdetés -

Olyan fordulópontban vagyunk, ahol könnyű lemaradni

|

A fő kihívás már most is az, hogyan tudod az online marketing rendszereket megfelelően betanítani adatokkal, hogyan tudod gyűjteni és aktiválni a saját adataidat ezekben a rendszerekben – állítja a digitális marketing meghatározó trendjei kapcsán Gandera Balázs. Az INTREN alapítója és vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogyan viszonyulnak a KKV-k a digitális marketinghez, mennyire ismerték fel a hazai szakemberek a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket és milyen tervei vannak a közeljövőre vonatkozóan a cégnek.

- Talán kicsit túlzás, de az elmúlt hónapokban mintha minden a mesterséges intelligenciáról szólt volna. Te mit gondolsz, az emberiség megmentője, vagy elpusztítója lesz ez a technológia?

- Remélem nem az elpusztítója lesz. Bár kamaszkorom tipikus sci-fi történetei közül már csak ez nem valósult meg. Volt az a fajta, amiben nagy multicégek uralják az adataidat, helyenként a kormányoknál is nagyobb hatalmuk van, és ha a feketelistájukra kerülsz, akkor ellehetetlenülsz vagy simán "kitörölnek". Ez már simán kipipálható lenne. Aztán a másik fajta, amiben a valóságban csak egy koszos szobában ül a főszereplő, de a VR sisakján keresztül a virtuális világokban valósítja meg magát, esetleg ott keresi a pénzt is, és az számít neki elsősorban, hogy ott mivel rendelkezik, nem pedig az, hogy a kis szobájában mi veszi körbe - igazából eddig is el lehet látni. És akkor ott a harmadik, amiben az AI leuralja vagy kipusztítani igyekszik az emberiséget - úgyhogy remélem nem folytatódik a trend.

- A digitális marketing világát hogyan forgatja fel az MI? Milyen területeken használják már most is és hol lehetne még nagy eredményekkel hasznosítani?

- Arra számítok, hogy szinte minden területen lehet majd nagy eredményekkel használni, de ezen a téren nem a generatív AI eszközök nyilvános elérhetőségével robbant be a téma, hanem évek óta tart. Most nagyon látványos, ahogy a ChatGPT-vel beszélgetni lehet vagy a képgeneráló eszközökkel képeket, videókat csináltatni, mert ez nagyon egyszerűen a képernyődre kerül. De az nem ennyire új vagy robbanásszerű tapasztalás, ahogy AI eszközök bekerültek, és folyamatosan kerülnek be a Google vagy a Meta (Facebook) rendszereibe. Az már folyik pár éve, és eddig is voltak olyan újdonságok, amik egyes feladatokat kiváltottak vagy teljesen megváltoztattak. A fő kihívás már most is az, hogyan tudod az online marketing rendszereket megfelelően betanítani adatokkal, hogyan tudod gyűjteni és aktiválni a saját (ún. first party) adataidat ezekben a rendszerekben. Ehhez jól jön a szakértő segítség, a mi kollégáink pedig magasabb hozzáadott értékű munkát végezhetnek, ha még kevesebb repetitív feladat viszi el az idejüket.

- Hogyan látod, mennyire ismerték fel az MI-ben rejlő lehetőségeket a hazai szakemberek?

- Hát, nehezebb most elkerülni ezt, mint pár éve Lady Gagát a rádióban, szóval azt nem hiszem, hogy marad valaki, akit nem érint meg a dolog és nem néz rá, függetlenül attól, hogy végül mihez kezd vele. Utóbbinak még adnék egy kis időt, azt azért nem hiszem, hogy véglegesen el lenne késve, aki ezt még most találja ki. Úgy gondolom a lehetőségek felismerésének fázisa tart még. A legkomolyabban véve a kérdést, azt tudom mondani, hogy hasonlónak tartom a jelenlegi helyzetet, mint korábban a mobil technológiák előretörését. Akkor még éveken keresztül mondta mindenki, hogy ha az alkalmazásod, weboldalad, üzletmeneted nem mobil-ready, az nagy probléma lesz. De 10 évig nem volt az. Aztán mikor egyszer tényleg áttört a mobil használat minden fronton, óriási hátrányban volt, aki nem készítette fel az online felületeit, elhúztak mellette mások. Most ezt lehet, hogy százszorosan kell elképzelni, és lehet, hogy egyes területeken nem lesz 10 év, csak 1 vagy még kevesebb, amíg valaki döntő hátrányba kerül. Ennek ellenére nem tartom ezt általános jelenségnek még, de az valószínű, hogy megéri legalább „early adopter”-nek lenni, ha nem is úttörőnek. Olyan fordulópontban vagyunk, ahol könnyű lemaradni.

- A COVID-járvány alatt elképesztő ütemben kezdett fejlődni a digitalizáció, a digitális technológiák. A marketing világára hogyan hatott ez?

- A Covid alatt nem a technológiákban, hanem azoknak az elfogadottságában volt a boom. Minden létezett már, amit 2020 márciusában hirtelen sokkal többen használni kezdtek, és sokkal kevesebbet kellett küzdeni azért, hogy ezeket mindenki alapvetőnek tekintse. Sokat könnyített a folyamatokon, és persze a sürgősség érzése is mindig segít a gyors döntésekben. Hozzánk pedig közelebb áll, hogy megpróbáljunk valamit, és utána az adatok alapján módosítsunk rajta, mint az, hogy nagyon elhúzzuk a marketing folyamatot. Kár lenne letagadni, hogy a hozzánk hasonló digitális marketing cégek dolgát könnyítette végül a változás. A széleskörű elfogadottság végül ahhoz vezetett, hogy egyes megoldások sokkal olcsóbbak lettek, ami viszont újabb robbanást hozhat el keresleti oldalon.

Ma olyan gépi tanuláson (ML) alapuló rendszerek érhetőek el akár KKV-k számára is, amik 5-6 éve csak a világ legnagyobb cégeinek álltak rendelkezésre. Relatív könnyű jövőbeli keresletet előrejelezni, felhasználói viselkedést megjósolni, hogy csak két példát említsünk.

- Véleményed szerint a hazai KKV-k mennyire erősek digitális marketingben, hogyan tudnának javulni ezen a területen?

- Mi csak nagyon kis részét látjuk aktívan a KKV-knak, pont azokat, akik erősek, fejlődni akarnak, ügyesek, foglalkoznak ezzel. Számukra rengeteg lehetőség áll rendelkezésre és használják is.

De ahogyan a tavaly általunk is támogatott Digiméter felmérésből kiderül, az átlag sajnos nem ez, így messze nem mérvadó vagy reprezentatív, hogy nekem pozitív véleményem van - hiszen pont ott van a gond, akiket mi nem is ismerünk, nem érintkeznek sem velünk sem más digitális marketing céggel. Feltételezem ezen országos szintű programok tudnának segíteni, de ezt jobban tudják a kutatók. Van olyan elmélet, hogy néha szerencsésen kilőhetsz, ha akkor indulsz el egy tevékenységgel, amikor éppen technológia- vagy paradigma váltás zajlik. Azt szokták mondani, hogy aki pont akkor épített IT vagy internet hálózatot, amikor üvegszálas hálózatok lettek, vagy 5G technológia, az még át is léphette azokat, akik a korábbi fejlesztéseikben ültek. Hasonlóan egy amatőr fotós a tanfolyam végére lehet, hogy nem tudott annyit, mint ahová ma egy nap alatt eljut az, aki kiismeri rendesen az iPhone-ját fotózáshoz. Most, hogy sok a változás, szerencsés lehet az a KKV, aki belekezd a digitális kommunikációba, és eleve abból építkezik, ami 2023-ban elérhető.

- Tavaly a Digiméterrel közösen átadtátok a legjobb online marketingért különdíjat. Miért tartottátok fontosnak a díj megalapítását? Idén is tervezitek az elismerés odaítélését?

- Nincs még döntés róla, hogy idén hogyan folytatódik, de a díj azért fontos, mert a Digiméter messze nem csak a marketingre koncentrál, a KKV-k általános digitális érettségét kérdezi le a számlázó programoktól a weblap használatig. Mivel ez egy nagy merítés, szerettük volna, hogy megkülönböztetett figyelem legyen konkrétan a marketing területén kiemelkedő cégek számára is.

- Az elmúlt időszakban arról számoltatok be, hogy a szervezetfejlesztésre, akvizíciókra és az export tevékenységetekre koncentráltok. Ezeknek a megvalósítása hol tart most?

- Magyar csapat vagyunk, hazai ügyfelekkel, ez a fókusz. Nyilván a további bővülésünk egyik kritikus pontja, hogy mennyire tudunk bekapcsolódni nemzetközi projektekbe, ehhez pedig láthatónak kell lenni, és van ahol jelen is kell lenni, hiába a digitális térben dolgozunk. Jól állunk, a fentiekhez alakítjuk a szolgáltatásainkat és a szervezetet is, persze én mindig úgy gondolom, hogy egy évvel előrébb kellene tartanunk, de ezt már elfogadják tőlem a kollégáim.

- Milyen évetek volt tavaly üzleti szempontból? Erre az évre mik a fő terveitek?

- 2022-ben terven voltunk, ami tavalyra vonatkoztatva sokkal nagyobb eredmény, mint a korábbi években. Az idei év nem a gyors eredményekről szól, hiszen egyelőre a fent is írt területekbe, különösen az export képességek növelésébe jelenleg még nagy mértékben befektetünk, 2024-2025-nél előbb nem várunk ettől jelentős megtérülést.

- Hogyan látod, összességében milyen éve lesz idén a hazai digitális marketing piacnak?

- Nagyon vegyes évet várok, igazi átmeneti évet, amikor nem lehet tudni végül hogyan fut ki a december. Nehéz most lényeges elköteleződést, vállalást, hosszútávú terveket elfogadtatni, mert egyes szektorok egyszerre küzdenek a gazdasági környezet kihívásaival és a külföldi konkurenciával, mint pl. az e-kereskedők. Reméljük a legjobbakat!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...