- Hirdetés -

Így szerezhetnek befektetőt a startupok

|

Az első befektetők megtalálása kulcsfontosságú lépés a startupok számára, de a folyamat során számos akadályt kell leküzdeniük. Az EIT Health, Európa legnagyobb egészségügyi innovációs hálózatának tapasztalatára támaszkodva elmélyedünk azokban a legfőbb akadályokban, amelyekkel a startupok ebben a kritikus fázisban találkoznak. Eloszlatjuk a tévhiteket a könnyen megszerezhető pénzt kínáló befektetőkkel kapcsolatban és megmutatjuk, hogyan lehet a megfelelő befektetőket megtalálni. Ezután pedig megmutatjuk, hogyan lehet a nehézségeket leküzdeni az EIT Health Attract to Invest programjában való részvétellel, és bemutatjuk egy, a programban már részt vevő sikeres horvátországi startup történetét is.

A finanszírozás komoly kihívást jelent a korai szakaszban lévő startupok számára. Különösen igaz ez a közép-, kelet- és dél-európai vállalkozásokra. Az Európai Unió és a tagállamok intézményei által az elmúlt években elősegített fontos változásoknak köszönhetően ma már számos program foglalkozik ezekkel a kihívásokkal, és a startupok számára sokkal könnyebbé vált a finanszírozási opciók feltérképezése. A startup alapítók mégis hajlamosak arra, hogy mindenhol befektetést keressenek, ahelyett, hogy az olyan megfelelő befektetők megtalálására összpontosítanának, akik illeszkednek a hosszú távú stratégiájukhoz.

Ez csak néhány a számos buktató közül, amellyel a startupok a befektetők keresése során találkozhatnak, de ezekre is van megoldás. Békási Tamás, az EIT Health RIS[1]-régiójának üzlet fejlesztési menedzsere osztja meg tapasztalatait az alábbiakban.

Kulturális felkészültség: A startupoknak gyakran hiányzik a kulturális háttere az intézményi befektetőkkel való együttműködéshez. Sok startup alapító baráti-családi környezetből érkezik, ahol rugalmas viszonyokhoz szoktak. Amikor azonban ezek a tapasztalatlan és gyakran fiatal csapatok tapasztalt üzleti szakemberekkel kerülnek kapcsolatba, másfajta hozzáállást kell megszokniuk. Békási Tamás szerint „a startupoknak meg kell tanulniuk együttműködni, és megérteniük a befektetők elvárásait. Kulcsfontosságú felismerni, hogy a befektetők nem kegyetlen farkasok, de nem is önzetlen angyalok, hanem üzletorientált emberek”.

A szakértő hozzátette: „Ez a kihívás különösen az egészségügyi startupoknál jelentkezik, ahol a diákok és orvosok gyakran anélkül vágnak bele innovációs fejlesztésekbe, hogy rendelkeznének a befektetések világában való eligazodáshoz szükséges üzleti érzékkel.”

A megfelelő befektető kiválasztása: Békási Tamás szerint az első befektető kiválasztása olyan, mint a házasságkötés. A legjobb esetben a partnerség egy életen át tart. Ha azonban a párosítás nem megfelelő, az fájdalmas és potenciálisan káros szakításhoz vezethet. A startupok már amúgy is sérülékeny állapotban vannak, és egy szakítás további terhet jelenthet, ami akár a cég bukásához is vezethet. Ezért fontos, hogy gondosan válasszuk ki azokat a befektetőket, akik összhangban vannak a start-up céljaival, értékeivel és hosszú távú elképzeléseivel.

A tévhitek eloszlatása: Sok induló vállalkozás tévesen azt hiszi, náluk van az összes ütőkártya és mindenki az ő kegyeikben akar járni, mert ők annyira különlegesek és értékesek. Ugyanakkor a befektetők is beleesnek időnként abba a hibába, hogy azt hiszik, a pénzükért mindent kontroll alatt tarthatnak. „A valóságban ez egy együttműködésen alapuló kapcsolat, ahol mindkét fél egymás hasznáért dolgozik. A startupok kiváltsága, hogy megválasszák partnereiket, de fel kell ismerniük azt az értéket is, amit a befektetők letesznek az asztalra” – hangsúlyozza Békási Tamás.

Stratégiai befektetések: Az átgondolt stratégia nélküli befektetés sokba kerülhet. Egyes startupok a befektetőkre úgy tekintenek, mint könnyű pénzszerzési lehetőségre. Egy sikeres pitching esemény után a befektetők megkereshetik őket egy csábító ajánlattal, de ez lehet, hogy egyszeri üzletnek bizonyul, amely nem illeszkedik a vállalat hosszú távú terveibe. Az Békási Tamás szerint kulcsfontosságú, hogy a befektetési ajánlatokat gondosan értékeljék, és biztosítsák, hogy azok összhangban legyenek a stratégiai célokkal.

A vállalat alul- vagy túlértékelése: A startupok gyakran nehéz döntésekkel szembesülnek a vállalatuk értékelésekor. Előfordulhat, hogy kis befektetésért jelentős részesedést adnak el, mert nagy szükségük van a pénzre. Azonban az is megeshet, hogy nem veszik figyelembe ennek következményeit a későbbi finanszírozási körökre nézve, amikor még több tőkéről kellene lemondaniuk. Ezzel szemben, ha az első körben túlértékelik ötletüket, az megnehezítheti további befektetők bevonását, akik képesek vagy hajlandóak lehetnek nagy összegű támogatást biztosítani, így kulcsfontosságú a megfelelő egyensúlyt megtalálniuk.

Befektetői hírnév: A befektető hírneve hatással lehet a start-up jövőbeli finanszírozási erőfeszítéseire. „Ha egy befektetőnek rossz a megítélése, vagy köztudottan nehéz vele együtt dolgozni, az visszatarthatja a későbbi befektetőket a későbbi finanszírozási fordulókban való részvételtől, mivel szindikátusi megállapodást kell kötniük egymással. Bár az első körös befektető gyakran kritikus a túlélés szempontjából, fontos figyelembe venni a hírnevének hosszútávú következményeit is” – emeli ki Békási Tamás.

A kihívások leküzdése gyakorolható forrásteremtő bootcampeken és igazgatósági ülés szimulációs gyakorlatokon

Az olyan befektetésekre fókuszáló programok, mint az EIT Health Attract to Invest nevű programja, segítenek legyőzni ezeket a kihívásokat. A program (amelynek a jelentkezési határideje 2023. július 21.) olyan induló vállalkozások támogatására összpontosít, amelyek már piacra léptek és értékesítettek is termékeikből vagy szolgáltatásukból és felkeltették a potenciális befektetők érdeklődését. A program két fő oktatási modulból áll:

1. Fundraising (forrásteremtő) Bootcamp: Ez a modul a fent említett kihívásokkal és buktatókkal foglalkozik. A résztvevők nem kezdők; különböző rendezvényeken és versenyeken már jelentős pitching-tapasztalatot szereztek. A befektetők előtti pitching azonban más készségeket és tapasztalatokat igényel, amelyek megszerzésére ez a program kiváló. A program során olyan kulcsfontosságú eszközöket is bemutatnak és kidolgoznak, mint a Term Sheet (A befektetési szerződés előtt kötött, írásos megállapodás, mely szabályozza a céltársaság és a befektető jövőbeni együttműködésének jogi és üzleti feltételeit, kereteit[2]) és a befektetési stratégia (a befektetés és a vállalat szerkezetének felvázolása ötéves távlatban).

2. Igazgatósági ülés szimulációja: Ez a modul a igazgatótanácsi ülések szimulálásával készíti fel az induló vállalkozásokat arra, hogy milyen lehet a befektetővel a partneri kapcsolat a valóságban. Minden csapat egy valódi befektetőt kap, aki kéthetente kihívások elé állítja és kérdéseket tesz fel nekik, olyan témákat érintve, amelyekre nem feltétlenül számítanak. A cél nem az elrettentés, hanem inkább az, hogy megismertesse velük a lehetséges kihívásokat.

Az oktatási modulokon kívül az Attract to Invest program 25 000 euró vissza nem térítendő támogatást is nyújt, amely a következőket foglalja magában:

– 4000 euró a bootcamp utazási és szállás költségeire Bécsben.

– 6000 euró az EIT Health Mentor és Coaching Network tanácsadói szolgáltatásaira. Ez a tanácsadói hálózat több száz különböző területről érkező szakértővel áll a startupok rendelkezésére. A mentorok között jogi, kommunikációs, értékesítési szakértők, valamint orvosok például onkológusok vagy radiológusok és különböző országokra specializálódott szakemberek akár Norvégia vagy Németország piacára szakosodott szakemberek is megtalálhatók.

– 15 000 euró, amelyet az induló vállalkozás a rövid és hosszú távú tervei alapján oszthat be (pl. seed funding, Series A befektetés, közösségi finanszírozási kampányok). Az EIT Health nem kér ezekért cserébe saját tőkét.

Idén szervezik meg a programot másodszor. Az idei programra ja jelentkezés jelenleg is zajlik. Idén egy további elemet is bevezettek: a november elején megrendezésre kerülő nagydöntőt. A résztvevő csapatoknak lehetőségük van további finanszírozásért pályázni. Mind a 15 csapat bemutatkozik a zsűri előtt, és az első három helyezett 25 000, 15 000, illetve 10 000 euró pénzjutalomban részesül. Mindemellett az esemény értékes kapcsolatépítési lehetőséget kínál a befektetőkkel. A programban részt venni kívánó alapítók július 21-ig jelentkezhetnek a program weboldalán.

Sikertörténet Horvátországból

Az Ani Biome, a bélflórát erősítő fermentált zöldség- és gombakivonatokra specializálódott horvát vállalat eredményessége is bizonyítja az Attract to Invest program sikerét. A startup alapító egy életveszélyes bélgyulladással kapcsolatos személyes problémája inspirálta termékük kifejlesztését. Az Ani Biome piacképes termékéből már több mint 700 000 kelt el. Az Attract to Invest program 2022-es kiadásában való részvételük sikeres forrásgyűjtéshez vezetett, 1,2 millió eurós seed funding finanszírozást biztosítva. Jelenleg egy újabb finanszírozási körben vesznek részt, bevont tőkéjük így összesen 3,8 millió euróra nőtt.

„A befektetők megtalálása kétségtelenül kihívást jelent a startupok számára, de a legfontosabb, hogy a megfelelő befektető megtalálására összpontosítsanak, ne pedig a nehézségeken rágódjanak” – zárja Békási Tamás. Hozzáteszi: „Az EIT Health Attract to Invest programja oktatási modulokkal kínál megoldási lehetőségeket az akadályok leküzdésére és a finanszírozás megszerzéséhez szükséges ismeretekkel, készségekkel és támogatással látja el a startupokat. Stratégiai megközelítéssel és tapasztalt szakemberek útmutatásával az induló vállalkozások leküzdhetik az akadályokat, és sikeressé válhatnak a piaci versenykörnyezetben is”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...