A topügynökségek közül sokan az árbevétel mellett a profitjukat is tudták növelni tavaly. Akad olyan cég, amelyik nem viccelt e téren. De senki nem rejti véka alá, hogy a gazdasági recesszió elhúzódása komoly hatással van az ügyfelekre, és ezáltal a piacra, azaz biztosan küzdelmes év lesz 2023 és még a jövő év is.
SPERCZEL DÁNIEL, Lounge Group/Lounge Design, ügyfélkapcsolati igazgató
Szépen alakult az év
Amikor 2022 elején a legtöbben elkezdték magukat komfortosan érezni a Covid-válság által kissé átformált világunkban, a szomszédos országban háború tört ki, ezzel újra bizonytalanságot hozva a mindennapjainkba.Mindez megmutatkozott az éves teljesítményen, az ügyfeleink hirdetési kedvén. Az évi eleji, egyébként optimizmusra okot adó hónapok forgalmát a háború hírére egyfajta megtorpanás követte, amely után el kellett telnie jó pár hónapnak ahhoz, hogy a partnereink újra bizalmat fektessenek az egyes kampányokba. Összességében a 2022-es évünk a forgalmat tekintve szépen alakult. Külön öröm, hogy a sok-sok befektetett munka beérni látszik, a kampányainkat az idei versenyeken több díjra tudtuk váltani.
Alacsonyabb marketingbüdzsé
Az idei év a várakozásoknak megfelelően lassabban indul. Az ügyfeleknek jó néhány szektorban alacsonyabb a marketing-költségvetése, ami a reklámpiac összes szereplőjénél érezteti a kedvezőtlen hatását. Az ilyen időszakban még inkább népszerűek lesznek a költséghatékony digitális megoldások, emellett tovább erősödhetnek a koronavírus-járvány idején elismerést kivívó eszközök, úgymint a podcastek vagy a streamingszolgáltatások.
Szabályozható MI
A legfőbb kihívás egyben a legnagyobb lehetőség is. Mindenki a mesterséges intelligenciáról beszél. Meg kell találni a módját annak, hogy miként lehet megfelelő keretek között kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeket úgy, hogy az még szabályozható és kontrollálható maradjon.
DUCA ANDREA, HD Group, ügyvezető
Új ügyfelekkel
A HD Group kommunikációs ügynökségcsoportba jelenleg négy cég tartozik. A fő tevékenység a nagy hazai és nemzetközi brandek stratégiai és kreatív tervezése, produkciós és rendezvényszervezési feladatai – a közösségi márkaélmény dinamikájának kialakítása. Tavaly új ügyfelekkel kötöttünk szerződéseket, talán a legnagyobb horderejű, hogy a Mastercard BTL-ügynöksége lettünk, illetve hogy újra több évre szerződött velünk a Mol Group. A cégcsoport tagja lett a Microcosmos DMC, amely nemzetközi nagyvállalatoknak dolgozik MICE-területen, ezáltal a rendezvényes divízió a turizmus felé terjeszkedik.
Jobban tudnak tervezni
A 2023-as év nehéz, elsősorban az infláció miatt mind a megrendelői árazásnál, mind a bérezésnél. Úgy látjuk, hogy az idén végre jobban tudnak tervezni a nagyvállalatok, ez pedig egyszerűbbé teszi az erőforrástervezést számunkra is az előző két év ad hoc projektindulásaihoz képest.
Kompenzálni kell
Az inflációs hatást folyamatosan kompenzálni kell, ami rendkívüli figyelmet és éberséget igényel, sok energiát köt le, emellett nálunk a kollégák megfelelő motivációja, folyamatos inspirációkeresés áll a fókuszban, ezzel tudjuk a kiváló minőségű szolgáltatásainkat fenntartani. Sok kismama jött és jön az idén vissza – általában részmunkaidőben – dolgozni, büszkék vagyunk arra, hogy az ügynökségi lét nehézségeinek ellenére kölcsönösen kiváló tapasztalataink vannak. Fontos számunkra a szakma presztízsének növelése, és mi ehhez úgy járulunk hozzá, hogy oktatóügynökség vagyunk: több kolléga vendégelőadó a Budapesti Gazdasági Egyetemen, szakdolgozatírókat és gyakornokokat fogadunk, mentorprogramokban veszünk részt.
BIRÓ LÁSZLÓ, Mediator, ügyvezető
Kiemelkedő
A tavalyi kiemelkedően sikeres év volt a Mediator életében, amely több tényezőnek egyszerre köszönhető. Az árbevételünket növelte, hogy az általunk képviselt legfontosabb szektorokban a Covid utáni első teljes évben élénkülést tapasztaltunk. Emellett több fontos ügyféllel is gyarapodott a portfóliónk a sikeres tenderek révén. A teljesítményünk javulását leginkább a hatékonyságunk tudatos növelésének köszönhetjük, hiszen jó néhány korábban meghozott, a folyamatainkat, a struktúránkat, a HR-kérdéseinket érintő stratégiai döntés tavalyra érett be.
Küzdelmes
Ez az év – és talán még 2024 is – mind a Mediator, mind a teljes reklámpiac számára küzdelmes lesz, és minden bizonnyal a bevételek csökkenését hozza. Jelenleg arra koncentrálunk, hogy az esetenként szűkülő büdzsék mellett is a megszokott magas minőséget nyújtsuk az ügyfeleinknek, illetve hatékonyan tudjuk támogatni őket az üzleti céljaik elérésében ebben a bizonytalanabb időszakban is.
Kihívások
Minden bizonnyal tovább élesedik a verseny az ügynökségek között, ugyanakkor én abban bízom, hogy ez nem az árak, hanem a minőség körül forog majd. A tapasztalt és elhivatott munkaerő megtalálása évek óta probléma a szektorban, ez az idén sem változott. Mi, a Mediatornál tovább folytatjuk a hatékonyság növelését, a folyamatok optimalizálását és automatizálását, valamint igyekszünk lehetőséget kovácsolni azokból az új technológiákból, amelyek sokszor még kihívásként jelentkeznek a piacon.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.