- Hirdetés -

Válságálló kommunikáció – így sikerült 2022 a PR-ügynökségeknek

|

A legnagyobb árbevételű public relations ügynökségek 2022-ben összesen 17,6 milliárd forint nettó árbevételt értek el. Amennyiben nem számolunk az egyik, döntően külföldre dolgozó céggel, akkor az inflációt meghaladó mértékben, 20 százalékkal bővült a piaci szereplők tavalyi bevétele. Csökkenő árbevételt inkább a kisebb PR-ügynökségeknél látni.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint a 77 cégből álló teljes hazai PR-piac 2020-ról 2021-re 12,7 százalékkal, 2021-ről 2022-re pedig 14 százalékkal nőtt. Így mindent összevetve 16,96 milliárd forintos PR-büdzséről beszélhetünk az elmúlt esztendőt illetően. Ennek során a PR-tanácsadói szolgáltatásból származó bevételeket vették figyelembe, tehát nem a cégek teljes árbevételét.

A magas infláció miatt ez a 14 százalékos bővülés is azt jelenti, hogy reálértéken 0,5 százalékkal csökkent a PR-piac, de a kommunikációs iparág többi részéhez képest ez is bőven remek eredmény. A teljes kommunikációs ipart nézve ugyanis reálértéken 5,4 százalékos csökkenést mért az MRSZ. A reklámszövetség szerint a PR-iparág fittsége a covidos időszakra vezethető vissza. A pandémia ugyanis aktívabb PR-tevékenységre sarkallta a cégeket, ami nem pusztán hazai, hanem világszintű trendnek számít. Az akkori fokozott PR-aktivitás pedig úgy tűnik, hogy tartósnak bizonyult.

Kilóg a sorból

Egy évvel ezelőtt a top 25 PR-ügynökség kapcsán bő tízszázalékos növekedést láttunk az összesített nettó árbevételeket vizsgálva. Amennyiben pedig a legnagyobb szereplő nélkül néztük a piacot, akkor a bővülés mértéke megközelítette a 20 százalékot. Az említett legnagyobb szereplő tavaly és az idén is a Grayling volt, amely a 2021-es 7,6 milliárd forintos és a 2022-es 7,5 milliárdos nettó árbevételével messze kilóg a többi ügynökség sorából. Azonban a Grayling teljes árbevételén belül a belföldi forgalom 2021-ben csak 245 millió, tavaly 368 millió forintot tett ki, tehát a bevételeik döntő része nem a magyar piacról származott. Mondjuk ezzel a „csak” 368 millió forinttal is ott lennének a top 25-ös listán, de nem az első, hanem a 12. helyen.

A 25 legnagyobb szereplő együttes árbevétele tavaly 17,6 milliárdot tett ki, ami 9,7 százalékos növekedés 2021-hez viszonyítva. Miután a Graylingnél láthatóan az exportbevétel dominál, ezért érdemes nélkülük is megnézni a legnagyobb szereplők bevételének alakulását. Ez alapján a top 24 ügynökség 2021-ben 8,36 milliárd, 2022-ben 10,03 milliárd forint bevételt ért el, ami 20 százalékos bővülés. Magyarán az infláció feletti mértékben nőttek.

A PR-cégek jövedelmezősége összességében romlott. A top 25-öt nézve 2021-ben még egymilliárd forint fölötti adózott eredményt kaptunk. Ez az elmúlt évben 723 milliót tett ki, ami 33 százalékos visszaesés. Eltűnt a profit harmada. Amennyiben innen is kivesszük a Graylinget, akkor kicsit jobb az összkép, de még így is 6,8 százalékos csökkenést mutatnak az adatok az adózott eredmény terén.

Amíg 2021-ben egyetlen ügynökség produkált veszteséget, addig tavaly hárman zárták mínusszal az évet. Idetartozik a Grayling, a Salt Communications és az Open Communications. A 25 cég döntő többsége, 18 tavaly növelte az árbevételét, az adózott eredménye viszont csak 12-nek – kevesebb mint a felének – nőtt. A kisebb szereplők számára tartogatott több kihívást a tavalyi év, legalábbis erre utal, hogy a toplista 21. helyétől kezdve minden cég esetén csökkent 2022-ben a nettó árbevétel.

Milliárdos hármas

A PR-ügynökségek piacának érdekessége, hogy bár a cégek elnevezéseiből nem így tűnik, itt a magyar tulajdonú vállalkozások dominálnak. Két külföldi szereplő van a listán, a már említett Grayling, valamint az Uniomedia, amiben viszont hazai tulajdonostárs is van. A bevételek terén a top 25 három jól elkülöníthető körre osztható. Vannak a milliárd feletti bevételt produkáló vállalatok, a Grayling, a Lounge Communication és az Uniomedia. Őket követi egy középmezőny 500 és 800 millió forint közötti bevétellel, majd egy széles üldözőboly, aminek az utolsó tagja tavaly 110 milliós nettó árbevételt produkált.

A vezető hármast nézve, a Grayling árbevétele 1,5 százalékkal csökkent 2022-ben, viszont a belföldi bevételek terén 50 százalékos növekedést hoztak össze. A korábbi harmadik helyről a másodikra lépett előre a Lounge Communication, miután 16,25 százalékos, azaz infláción felüli bővülést értek el. Nőtt az Uniomedia is, de csak 6,2 százalékkal, azaz reálértéken csökkent a bevételük. A top 3-on belül a Graylingnél egész jelentős, 209 millió forintos veszteséget mutatnak az adatok. A beszámolójukból azonban kiderült, hogy üzemi szinten nyereségesek voltak 2022-ben is, de a pénzügyi műveletek terén 285 millió forintos mínuszt hoztak össze.

Az Uniomediánál 2021-ben még 91 millió forint profitnak örülhetnek, tavaly ez jelképes szintre, 881 ezerre apadt. Az esetükben az üzemi eredménynél is ehhez hasonló trend látszik. A Lounge Communication két évvel ezelőtt 293 millió, tavaly 287 millió forint adózott eredményt ért el. Minimálisan tehát csökkent a profitjuk, de még így is magasan a legnagyobb eredménnyel zárták a 2022-es évet a top 25 szereplői közül. Az utánuk következő második legmagasabb nyereséget, 92 milliót a FleishmanHillard Café (korábbi Café PR) érte el.

 

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...