A marketing továbbra is a szervezet lelke

Az idei év hívószava a mesterséges intelligencia, ami máris nagy nyomot hagyott a marketing világában is – állítja Daniel Salem. A The HEINEKEN Company globális kategória menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt többek között a fogyasztói szokások változásáról és arról, hogyan lehet ehhez alkalmazkodni, szóba került, hogy milyen kihívásokkal néznek szembe a márkák jelenleg a régióban és miért fontos a hatékonyság javítása, illetve elárulta azt is, hogy neki személy szerint miért fontos a Marketing Summiton való részvétel.

- Az idei Marketing Summit szlogenje a „Marketing around the world”. Hogyan látod mennyire változik a marketing szerepe a világban és Magyarország vezető márkáinál?

- A marketing szerepe korábban is kulcsfontosságú volt minden vezető márkával foglalkozó vállalat életében világszerte és Magyarországon is. Stratégia szerepében nem látok változást, továbbra is a szervezet lelke, amely meghatározza a kereskedelmi működés irányvonalát. A legfontosabb különbség talán, hogy a COVID vagy a jelenlegi globális események miatt különösen felértékelődött, hogy a rendelkezésre álló töméntelen adatból, fogyasztói és vevői insightból ki tudja megfelelő agilitással, flexibilitással a leggyorsabb, legbátrabb döntést meghozni.

- A csúcstalálkozó kiemelten foglalkozik majd a jövőbe mutató üzleti és szakmai trendekkel, digitális és technológiai megoldásokkal is. Melyek ezek közül szerinted a legfontosabbak?

- A tavalyi évben sok minden szólt a metaverzumról, alternatív valóságról, míg az idei év hívószava a mesterséges intelligencia. Utóbbi azonban máris sokkal nagyobb nyomot hagyott a marketing világában is. Alkalmazása beépült több szervezet mindennapjaiba, magam is bízom benne, hogy alkalmazásával hatékonyság növelés érhető el, mind ügyfél és mind ügynökségi oldalon.

- Mennyiben támogathatja a mintegy 1000 fő részvételével megrendezésre kerülő Summit a marketingszakembereket, üzleti döntéshozókat abban, hogy felkészülhessenek a következő időszak kihívásaira?

- Ilyen méretű esemény remek alkalmat jelent minden marketing területen dolgozó, vagy közvetetten és közvetlenül érintett szakembernek, hogy egy napra kiszakadjon kicsit a mókuskerekből, és inspirálódjon. Például mindig érdekes látni és hallani, hogy más vállalatok hogyan látják a jelent és jövőt, így a jövő éves tervezés időszakában egyfajta reality-checknek is szuper alkalom, hogy azok az irányok, amit saját buborékunkban mozogva látunk, mennyire validak.

- Hogyan látod, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketingszakmának?

- A fogyasztói szokások soha nem látott módon változnak, így a marketing szakma legnagyobb kihívása, hogy miképpen tudsz a leggyorsabban választ adni vásárlóid igényeire. Ehhez három dolog szükséges: legyünk fogyasztó centrikusak, rendelkezzünk megfelelő marketing szervezettel, illetve tervezzük a marketing kampányainkat mindig integráltan a kivitelezés terén.

- Nem lesz könnyű év az idei a gazdasági helyzetet tekintve és 2024 sem ígérkezik egyszerűnek. A ti cégetek számára jelenleg mi jelenti a legnagyobb kihívást? A marketing miben tudja támogatni a helyzet kezelését?

- A régióban az infláció és a fogyasztói vásárlóerő visszaesése jelenti a legnagyobb kihívást, amely a prognózisok szerint még jó ideig velünk marad. Az ehhez hasonló krízis helyzeteket az erős márkák mindig nagyobb sikerrel vészelik át. Ezért is kell különös hangsúlyt fektetni a márkaerő növelésére, illetve a folyamatos ATL/BTL kommunikációs jelenlétre. Illetve ami fontos még: hatékonyságnövelés, hatékonyságnövelés és hatékonyságnövelés, vagyis a megadott keretekből gazdálkodva a megfelelő márkával a megfelelő célcsoportot a megfelelő csatornán a megfelelő eszközökkel érjük el.

- Neked személyesen mit adott a tavalyi Marketing Summit, milyen területeken inspirált leginkább?

- Személy szerint én mindig nagyon kíváncsian hallgatom, hogy más nagyvállalatok mit osztanak meg műhelytitkaikból, ami alapján kicsit össze lehet hasonlítani, hogy a Heinekennél látott jelen- és jövőkép mennyire állnak messze vagy közel mások meglátásaihoz képest.

- A Marketing Summit nemcsak a szakmai programok területén erős, de a networkingben is hatalmas lehetőséget kínál a résztvevőknek, hiszen ennyi marketingdöntéshozót nem lehet találni máshol egy időben, egy helyen. Hogyan lehet jól használni szerinted a kapcsolatépítésben meglévő lehetőségeket?

- Az egyik legfontosabb, hogy ebben a dinamikusan változó üzleti környezetben személyesen is van lehetőség találkozni például a márkák, vállalatok aktuális szakembereivel, ezáltal is képbe kerülni ki-kicsoda. Így, ha korábban is felmerült esetleges kooperáció lehetősége két vállalat között, ez egy remek alkalom, hogy a döntéshozók megismerhessek egymást, és megosszák egymással ötleteiket.

- Hogyan látod, a hazai marketingvezetőknek milyen szerepük/felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?

- A hazai marketing vezetők egy vállalat kultúráját, stratégiáját, vagy egy fogyasztói döntés hozatalt is formálnak, befolyásolnak, így hiszem, hogy hatással tudnak lenni a szakmai közvélemény formálására. Erre pedig tökéletes keretet nyújt a Summit.

- Idén első alkalommal a csúcstalálkozó estéjén egy nagyszabású gála keretében mutatják be a TOP 50 Marketingvezető és a Signature40 rangsorokat, illetve díjazzák a szervezők a listán szereplőket. Véleményed szerint mi a jelentősége ezeknek a díjaknak?

- Mindig megtisztelő díjazottnak lenni, mert a díj legnagyobb ereje egyrészt, hogy visszacsatol, hogy valamit jól csinálunk, és ad egy jó nagy lökést a jövőre nézve, hogy meg is éri marketinggel foglalkozni.

- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?

- Ha valaki szeretne a szakma elismert előadóitól a legaktuálisabb trendekről hallani, annak feltétlen érdemes a Summiton jelen lennie!