Forradalmi változásokat hozott az elmúlt évtizedben az informatikai megoldásokhoz való hozzáférésben a felhőalapú alkalmazások elterjedése, amelynek köszönhetően például a korábban a nagyvállalatok privilégiumának számító, összetett vállalatirányítási rendszer is elérhetővé vált a kis- és közepes vállalkozások (KKV) számára. Az SAP felmérése szerint egyébként élnek is a kínálkozó lehetőségekkel a hazai cégek, Magyarország a felhőszolgáltatások terén több szempontból is piacvezető a Közép- és Kelet-Európai régióban.
A korábbi vállalatirányítási rendszerhez, az SAP R/3-hoz képest – mindenféle IT-költséget beleszámolva – nagyjából féláron jön ki az új SAP S/4 HANA felhőalapú megoldás bevezetése – érzékeltette a konstrukcióban rejlő lehetőségeket Török György, a Kontron – korábban S&T – SAP üzletágának vezetője. A 27 éve SAP megoldásokkal foglalkozó szakember szerint a német szoftverfejlesztő cég néhány évre piacra dobott újítása rengeteg előnnyel jár a cégek számára, amelyek közül talán az egyik legfontosabb, hogy sokkal szélesebb kör számára tesz elérhetővé egy teljeskörű ERP megoldást.
„Korábban tartotta magát a piacon az a vélemény, hogy az SAP a nagyvállalatok privilégiuma, csak ők engedhetik meg maguknak a működési hatékonyságot jelentősen javító rendszereket. Azonban az SAP S/4HANA felhőmegoldással sokat változott a helyzet és most már azt lehet mondani, hogy a közepes méretű társaságok is előtt is megnyílt ez a lehetőség. Persze ahhoz, hogy valóban érvényesüljön a kedvezőbb költség és a sikerüljön kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket fontos, hogy alaposan megtervezzék a cégek, hogy milyen módon vezetik be a rendszert” – mutatott rá Török György.
Fő szempont a költségcsökkentés
Jól érzékelteti, hogyan viszonyulnak a felhőalapú megoldásokhoz és milyen eredményeket várnak tőlük a hazai vállalkozások az SAP megbízásából a Kantar által elvégzett „Utazás a felhőbe – Közép- és Kelet-Európa a digitális átalakulás útján” című regionális kutatás. A több mint 1200 cégvezető 76 százaléka nyilatkozta, hogy vállalata legalább egy felhőszolgáltatást használ, átlagosan pedig hat különböző üzleti terület is alkalmaz ilyen megoldásokat. Az eredmények arra utalnak, hogy a felhőalapú technológiák erősen befolyásolják a régiós üzleti környezetet, ugyanakkor a vállalatok előtt még hosszú út áll a teljes hasznosításig. Az elérhető megoldások ismertsége változatos képet mutat a régióban, és a felhőalapú vállalatirányítási rendszerek elterjedése is meglehetősen egyenetlen.
Az elmúlt évek bizonyították, hogy a digitálisan érett vállalatok ellenállóbbak a válsághelyzetekkel és piaci változásokkal szemben, ezért is tervezi Közép- és Kelet-Európa vállalatainak 61 százaléka, hogy a következő évben további üzleti területeken vezet be felhőalapú szolgáltatásokat. Emellett közel 70 százalékuk kétéves távlatban a technológiával kapcsolatos beruházások további növekedésére is számít.
Magyarország a felhőszolgáltatások terén több szempontból is piacvezető a Közép- és Kelet-Európai régióban. Itt a legmagasabb például az ilyen megoldásokat alkalmazó vállalatok aránya, és a teljes IT-költségvetéshez képest nálunk fordítják a legtöbb pénzt felhőszolgáltatásokra. A felhőalapú megoldások elsősorban a számlázás és a tranzakciók (55 százalék), a biztonsági megoldások (54 százalék) és a projektmenedzsment (53 százalék) területén találhatók meg.
A régió többi országához képest kifejezetten magyar jellegzetesség, hogy a vállalatok főként a költségek csökkentése miatt indulnak el a felhőalapú megoldások felé - ezt a megkérdezett társaságok 30 százaléka tartotta komoly hajtóerőnek. A megkérdezett magyar vállalatok IT költségvetésük 35 százalékát tervezik felhőalapú megoldásokra fordítani a következő pénzügyi évben, ez a régió legmagasabb értéke.
Nagy a menedzsment felelőssége
„Minden olyan társaságnak, amelynek fontos, hogy minél automatizáltabban és ezáltal hatékonyabban, gazdaságosabban tudjon működni, kiváló lehetőségeket kínál az SAP S/4HANA rendszere. Automatizált és integrált folyamatokat kínál, lényegileg minden össze van kötve mindennel. A rendszer nagyon komoly adatbázist, mellette pedig intelligenciát és eszközöket biztosít az adatalapú döntések támogatásához. A rendszer révén a cégek a nem alaptevékenységnek számító feladatok – például Pénzügy, beszerzés, logisztika, stb. – esetében sztenderdizált folyamatokat használhatnak, amelyek szintén növelik a hatékonyságukat. Érdemes kiemelni azt is, hogy az SAP S/4HANA lehetőséget kínál arra is, hogy a felhasználók mérjék, hogyan teljesítenek a fenntarthatóság kapcsán” – vázolta a lehetőségeket a Kontron SAP üzletágának vezetője.
Bár egyre szélesebb körben elfogadottak az üzleti életben is a felhőalapú megoldások, még mindig sokszor hallani aggályokat ezekkel kapcsolatban, többek között adatbiztonsági szempontok miatt. „Olyan világban élünk, amelyben nagy valószínűséggel egy közepes vállalat korántsem tud olyan biztonságos környezetet teremteni IT-rendszereinek, mint egy felhőszolgáltató. A felhőben lévő adatok védelmi nagyjából garantált, a kommunikációs csatorna és a vállalaton belüli adattovábbítás biztonságáról kell gondoskodni, ami a jelenleg rendelkezésre álló technológiák segítségével nem tűnik megoldhatatlan feladatnak. Fontosnak tartom kiemelni azt is, hogy ahhoz, hogy az elvárt eredményeket hozza egy ilyen fejlesztés, az egész cégnek el kell fogadnia a folyamatok szabványosítását, ebben pedig meghatározó szerepe van a menedzsmentnek, hiszen a nem megfelelően tájékoztatott és felkészített munkavállalók ellenállása miatt akár el is bukhat a projekt, de legalábbis nem hozza a remélt előnyöket” – tette hozzá Török György.