- Hirdetés -

Sok a kókler az építőiparban

|

A lakásfelújítás, házépítés komoly műszaki szaktudást igényel, de a megrendelők nehezen tudják eldönteni, kiben érdemes megbízni. A Mapei felmérésnek köszönhetően láthatóvá vált, mennyien válnak áldozattá, és hogyan lehet kivédeni a kóklereket az építőiparban. A kampány a PR-szakma elismerését is kiérdemelte, a PR Excellence Award ezüst díjat a 2022-es kampányért idén júniusban adták át.

A lakásfelújítások és építkezések állami támogatásai, a korábbi évek életszínvonal emelkedése rég nem látott keresletnövekedést hozott az építőipari szolgáltatások iránti. A 2021-ben kezdődő energiaáremelkedés hatására is egyre többen vágtak bele fűtéskorszerűsítésbe, szigetelésbe, vagy komplex energetikai átalakításba. Az építőipari technológiák fejlődésével egyre összetettebb feladat ezeknek a munkáknak a megtervezése, hatékony szervezése, a hatékony műszaki megoldás kiválasztása. A jól képzett szakembereket, a hozzáértő vállalkozásokat egyre nehezebb megtalálni, nem ritkán hónapokat, akár éveket is kell várni az igazán jó szakemberekre.

Tízezreket vonzó építőipar

Eközben egyre több kókler jelent meg a piacon, akik a támogatási határidők miatt aggódó, a műszaki kérdésekhez keveset értő megrendelőket könnyen megvezethetik. Ráadásul az alacsony minőségű munkákat jellemzően a piacinál sokkal magasabb áron adnak. Nem csak érzéki csalódás, hogy felhígult az építőipari szakma: a KSH adatai szerint 2018-ban még csak 334 ezren dolgoztak az építőiparban, tavaly már 380 ezren. Nehéz lenne ilyen rövid idő alatt 46 ezer jól képzett építőipari szakembert képezni, hiszen a két év képzésre és tapasztalatszerzésre messze nem elegendő.

Nem csoda ezért, hogy szinte mindenkinek van egy építkezéses, felújításos rémtörténete. A kóklerek évről-évre óriási károkat okoznak, tovább rombolva az építőipari szakemberek egyébként is alacsony reputációját. A Mapei Kft. elszánta magát, hogy egy társadalmi célú kampány keretében felhívja a figyelmet a problémára és fellépjen a kóklerekkel szemben.

„A gyenge minőségű, rossz munkát végző szakemberek is megjelentek a piacon, akik nem csak a megrendelők életét keserítették, keserítik meg, hanem a munkájukat becsületesen végző szakemberek mindennapjait is. Úgy éreztük, nem ülhetünk tétlenül, tenni kell valamit a kóklerek ellen” – mondta el Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

Minden harmadik magyar kókler-áldozat

„A kampány legnagyobb kihívása volt, hogyan lehet úgy felhívni a lakossági építtetők figyelmét a veszélyre, hogy az ne érintse hátrányosan a munkájukat becsületesen végző szakembereket. A megoldás az Építőipari Bizalmi Index (ÉBI) és Kontár térkép lettek” – mondta Mészáros Szilvia, a Mapei Kft. PR vezetője.

Az ÉBI egy Építőipari Bizalmi Index egy 7800 fős, nemre, településtípusra és régióra reprezentatív országos felmérés volt, amiből kiderült, hogy az ország mely részén milyen károkat okoznak a kontárok. A kutatásnak az is része volt, hogy mely szakmák iránt hogyan alakul a megrendelők bizalma. Jól látszott, hogy hiánypótló felmérésről van szó, 80-nál több portálon és újságban számoltak be az eredményekről.

Készült egy kiadvány a lakossági építtetőknek, amely segít jó szakembert választani és elkerülni kóklereket. Emellett létrehoztak egy szakember ajánló oldalt, ahol a megrendelők által ajánlott szakemberek segítik az építtetőket.

Minden harmadik építtetőt, a megkérdezettek 34 százalékát ért kontárkár, aminek átlagos összege 753 ezer forint volt. A károk mértéke nagyon különböző régiónként: a dél-dunántúli megyékben 368 ezer forint volt, Budapesten 902 ezer. Ám ennél is magasabb értékű kár érte az embereket Pest megyében (944 ezer forint), a legmagasabb költséggel azonban a Dél-Dunántúlon kellett szembesülni (967 ezer forint).

Az építőipar ugyan lassulni kezdett, de a kóklerek ilyenkor sem pihennek. A Mapei márciusi kutatás szerint átlagosan 58 napot kellett egy szakemberre Magyarországon, ami egy évvel korábban még 138 nap volt. Ilyen helyzetben a jobb szakembereknek csábítóbb lehet ismét a külföldi munka, ami ismét csak a kóklerek malmára hajtja a vizet, így még mindig kiemelten aktuális a megrendelők edukálása, amit tovább folytat a padló- és falburkolat ragasztóiról ismert Mapei az építőipar minden területén.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...