- Hirdetés -

Elfogyhatnak az olcsó albérletek

|

- Hirdetés -

Jobbára kivártak az albérletkereséssel a felvételi ponthatárok szerdai nyilvánosságra hozataláig a leendő hallgatók. Így alig négy-öt hetük maradt, hogy jó és számukra is megfizethető bérlakást találjanak az első szemeszterük kezdetéig. A bérleti piac főszezonjának kapujában az OTP Ingatlanpont szakemberei tekintik át az egyes vidéki egyetemvárosok kínálta lehetőségeket.

A felsőoktatási ponthatárok tegnap esti kihirdetésével eldördült a startpisztoly az albérletkeresők szezonális versenyében is. Az OTP Ingatlanpont szakembereinek tapasztalatai szerint idén a szokásosnál jóval többen vártak az albérletkereséssel a felvételi vizsgájuk biztos eredményéig.

Északkelet-Magyarországon is érezhető volt eddig a kivárás, mintha az ingatlanpiacon tapintható bizonytalanság átragadt volna az albérletkeresőkre is. Farsang Sándor, az OTP Ingatlanpont régióvezetője igencsak eltérő lélekszámú és árszínvonalú egyetemi városokra lát rá. Közülük kiemelkedik Debrecen a több mint 20 ezer hallgatójával, és a vármegyeszékhelyek között második legmagasabb átlagos lakásárával (630 ezer Ft/m2). A sorban következő Miskolcnak csak mintegy negyed annyi hallgatója van, a lakásai pedig jóval olcsóbbak (átlagár: 360 ezer Ft/m2). A két kisebb egyetemi városban, Nyíregyházán és Egerben az árak közepesek (440-490 ezer Ft/m2), s a diákok száma nem éri el a háromezret sem. A helyi albérleti piacok működésében azonban nem lát eltéréseket a régióvezető, csupán a bérleti díjakban, amelyekben valamelyest tükröződnek a lakásárak különbségei. Ugyanakkor szerinte mindenütt megfontolandó lehet, hogy a diákok családja az albérlet évekig tartó fizetését inkább egy lakás megvételével próbálja kiváltani. Bár azoknál a hirdetési árak nem nagyon mozdulnak, de a gyakorlatban alkuképesnek bizonyulnak: „10-15-20 százalékos alkukkal is találkozunk". Farsang Sándor tapasztalata szerint a vevők érdeklődésének fókuszában továbbra is a jó helyen lévő, felújított, első-második emeleti, lehetőség szerint erkélyes lakások állnak. Míg korábban a szűkös kínálat miatt gyakran kellett kompromisszumot kötniük, most válogathatnak is a számukra megfelelők között.

Az ország szemközti csücskében, Pécsett is hasonló benyomásokat szerzett Markó Ildikó, az OTP Ingatlanpont dél-dunántúli régióvezetője. Az albérletek iránti érdeklődés itt sem pörgött fel a ponthirdetés előtt. Tapasztalata szerint juthat mindenkinek szállás a városban, bár drágábban, mint tavaly. Új jelenségnek látja, hogy míg korábban a hallgatók erősen ragaszkodtak az egyetem közeli lakásokhoz, idén már több utazást is vállalnának, csak hogy olcsóbb legyen a lakbér. A bérlés helyetti vásárlás itt is életképes opció lehet. A pécsi átlagos lakásárak közepesnek mondhatók (470 ezer Ft/m2). Jelenleg kereslet leginkább az elérhetőbb árú panellakásokra van. Az eladók az érdeklődés nyilvánvaló csökkenése ellenére sem nagyon mérséklik a meghirdetett árakat. Ám – ahogy Markó Ildikó is tapasztalta – ha már látják a potenciális vevőt a saját szemükkel, akkor a legtöbbször nyitottá válnak az alkura.

Győr-Moson-Sopron, ahol közel tízezer, s Veszprémben, ahol mintegy háromezer nappali tagozatos hallgató tanul, kicsit más képet mutat a nyárközepi albérletpiac. Ahogy Komádi Csaba, az OTP Ingatlanpont észak-dunántúli régióvezetője fogalmaz: „dübörög az albérletpiac, csak kínálat nincs már". Tapasztalata szerint ilyenkor mindent ki lehet adni. Amint meghirdetnek valamit, azt már el is vitték. A vásárlás itt is szóba jöhet, az átlagos árak ugyan magasak (620-650 ezer Ft/m2), de a kereslet stagnál, érdeklődés még leginkább a kisebb, olcsóbb, belváros közeli ingatlanokra van. A hallgatók családjai esetleges konkurensként számolhatnak azokkal a befektetőkkel, akik – bár most a korábbiaknál kevesebben aktívak – lakások felvásárlásával és bérleménnyé alakításával foglalkoznak.

A jól fejlődő helyi ipar és a szállásbefektetők arra épülő aktivitása határozza meg egy másik egyetemi város, Kecskemét albérleti piacát is. Az üzlet virágzik, a bérleti díjak dinamikusan emelkednek, de ezeket sokkal inkább az autóipar vonzása mozgatja, mint a kereken kétezer hallgató igényei. Piros Szilvia, az OTP Ingatlanpont dél-alföldi régióvezetője szerint a régió másik egyetemi városában, Szegeden sokkal inkább a hallgatók állnak a bérleti piac fókuszában. Ezt meg is alapozza a közel húszezres lélekszámuk. Ám nekik is valamelyest magasabb lakbérekkel kell számolniuk a tavalyinál, noha ez a növekedés egyelőre elmarad az inflációtól. Piros Szilvia tapasztalatai szerint ősszel, amikor a kiadók attól tarthattak, hogy a rezsiköltségek megugrása miatt erősen szűkül a kereslet, csak igen óvatosan emelték a lakbéreket. Majd látva, hogy "túléltük a telet", tavasszal és nyár elején kezdték az elmaradást behozni. „Ma Szegeden 120 ezertől indulnak az albérletek, 140 ezertől kezdődnek a jobbnak mondhatók, de 2-300 ezer forintig is elmegy a kínálat". Bár ez utóbbiakat nyilván nem a diákoknak szánják. Ugyanakkor vannak olyan – leginkább őket célzó – hirdetések is, amelyekben egy-egy nagyobb lakás valamelyik szobáját kínálják a leendő bérlőtársnak. Új jelenség is élénkíti a piacot: a keresők között megjelentek a minőségi váltásra készülők is. Nekik már volt albérletük, de most olcsóbbat keresnek helyette.

Szeged egyáltalán nem olcsó (550 ezer Ft/m2), de a vásárlás itt is alternatívája lehet a hosszútávú bérlésnek. Talán csak annyi a helyi adás-vételek sajátossága, hogy ezekben nem látszik akkora visszaesés, mint amilyenekről általában szólnak a piaci hírek. Piros Szilvia szerint itt is tapintható a szereplők nagyobb óvatossága, de végül a dolog összeáll. Az eladók ugyan itt is kitartják a magas hirdetési árakat, a vevők pedig minden lehetőséget megvizsgáltatnak az ingatlanos szakemberekkel, de ha már egymásra találtak, akkor megalkusznak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...

Különleges mesekönyv készült

Hiánypótló kiadvány hívja fel a figyelmet arra, hogy mit tehetünk felelős felnőttként a gyerekek biztonságáért. A Minden gyerek kicsi kincs című könyv Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértőjének szakmai támogatásával készült és jelent...

Rengeteget adományoztak a Tesco vásárlói

138 962 kiló tartósélelmiszert adományoztak a vásárlók a Magyar Élelmiszerbank Egyesület országos tartósélelmiszer-gyűjtő akciójában a hétvégén. Ez a mennyiség csaknem másfélszerese a tavaly felajánlottnak, így országszerte közel 27 800 rászoruló kaphat támogató csomagot az...

Régóta várt funkciót tesz elérhetővé a Wolt

Mostantól a Wolt magyarországi felhasználói egyszerre két, ugyanazon a környéken található étteremből vagy üzletből is rendelhetnek - egyetlen szállítási díjért.A funkciót először Helsinkiben tette elérhetővé a Wolt, a napokban pedig elkezdte kiterjeszteni azt Magyarországra,...

Felpörögtek az önkéntes pénztárak

Igen eredményesen kezdték az évet a hazai önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak, amelyek mind az összesített taglétszám, mind a tagi és munkáltatói befizetések tekintetében jelentős előrelépést mutattak fel az első negyedévben. A nyugdíjkasszák ismét reálhozamot...

Jó hír a repülővel utazóknak

Több fintech megoldás után ezúttal egy insurtech szolgáltatással teszi egyszerűbbé a pénzügyek intézését az Erste. A pénzintézet repülőjárat-késésbiztosításával az ügyfelek 16 ezer forint szabadon felhasználható kompenzációt kapnak azonnal, ha a gépük 60 percnél többet...

Különleges kampány az 1 százalékért

A legfrissebb adatok szerint tíz adózóból csupán négy rendelkezik adója 1%-áról. A Kuckó Önkéntes Program (Szintlépés Alapítvány) most arra hívja fel a figyelmet, hogy bármennyire aprónak tűnik a felajánlás összege, rengeteget jelent a gyermekotthonban...

Flash Award: megvannak a shortlistesek

A Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége (MaReSz) 2024-ben is meghirdette a rendezvényszervező és -szolgáltató szektor szereplői számára 2023-ban alapított Flash Award díjpályázatot. A zsűri 36 shortlistes pályázatot választott ki, a győzteseket május 28-án mutatják...

Megtriplázta nyereségét a Telekom

Az idei első negyedévben több mint 220 milliárd forintra növelte árbevételét a Magyar Telekom, a bővülésben meghatározó szerepet játszott a mobil üzletág. A cég nyeresége hatalmasat nőtt, majdnem háromszorosa lett az egy évvel korábbinak....

Többmilliós büntetést kapott a TV2

Hibás korhatári besorolás miatt 2,75 millió forintos bírságot rótt ki a TV2 médiaszolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa. A testület heti ülésén a Bochkor című rádióműsort és a Mozi+ egyik filmjét is...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...

Különleges mesekönyv készült

Hiánypótló kiadvány hívja fel a figyelmet arra, hogy mit tehetünk felelős felnőttként a gyerekek biztonságáért. A Minden gyerek kicsi kincs című könyv Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértőjének szakmai támogatásával készült és jelent...

Rengeteget adományoztak a Tesco vásárlói

138 962 kiló tartósélelmiszert adományoztak a vásárlók a Magyar Élelmiszerbank Egyesület országos tartósélelmiszer-gyűjtő akciójában a hétvégén. Ez a mennyiség csaknem másfélszerese a tavaly felajánlottnak, így országszerte közel 27 800 rászoruló kaphat támogató csomagot az...

Régóta várt funkciót tesz elérhetővé a Wolt

Mostantól a Wolt magyarországi felhasználói egyszerre két, ugyanazon a környéken található étteremből vagy üzletből is rendelhetnek - egyetlen szállítási díjért.A funkciót először Helsinkiben tette elérhetővé a Wolt, a napokban pedig elkezdte kiterjeszteni azt Magyarországra,...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...