- Hirdetés -

A tengerparti nyaralásokat is megtépázta az infláció

|

Augusztus és szeptember remek időszak arra, hogy egy tengerparton pihenjük ki a munka fáradalmait, ha a pénztárcánk engedi. Így akik még nem foglalták le a nyaralásukat, kedvező ajánlatokat csíphetnek el az utazási irodáknál, kérdés azonban, hogy az emelkedő árak milyen hatással vannak a terveinkre. Az Allianz Research nemrégiben közzétett jelentésében az infláció hatását vizsgálja Európa kedvelt tengerparti üdülőhelyeinek látogatottságára, az adatokat globális úti célokkal összehasonlítva.

A jelentés szerint – bár a világjárvány idején bevezetett utazási korlátozások és korlátozó intézkedések jelentősen csökkentették a dél-európai strandokra látogatók számát – az idei szezonban számuk megközelíti a világjárvány előtti szintet. Maria Latorre és Andreas Jobst kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy Európa piaci részesedése a globális turizmus terén folyamatosan nő, és jelenleg a világ beutazó turistaforgalmának 62 százalékát teszi ki, míg 2019-ben ez az arány 51 százalék volt. Az előrejelzések szerint a beérkező turistaforgalom mértéke 2024-ben ismét eléri a járvány előtti 579 millió fős szintet, ami azt jelenti, hogy várhatóan 587 millió turista érkezik majd ebbe a régióba.

Az európaiak körében rendkívül népszerűek a tengerparti nyaralások, amelyek mögött nem sokkal lemaradva a kulturális célú utazások, illetve a történelmi örökség felfedezését célzó üdülések állnak. Az ilyen utazások növekvő költségei azonban egyre nagyobb kihívást jelentenek az emberek számára. Az árak továbbra is magasak, különösen azon utazások esetében, amelyek kihatnak a dél-európai országokba tervezett tengerparti nyaralások versenyképességére. Olaszország, Spanyolország, Portugália és Görögország egyaránt híres természeti szépségeiről, kulturális örökségéről és vendégszeretetéről. Mindazonáltal a szálláshelyek, az étkezési lehetőségek és a helyi szolgáltatások megfizethetősége döntő fontosságú a turisták odavonzása szempontjából. Ezt felismerve ezek az országok igyekeznek különféle pénztárcakímélő lehetőségek széles skáláját felkínálni az odautazóknak, így biztosítva azt, hogy e desztinációk a piac legkülönbözőbb szegmensei számára egyaránt vonzóak maradjanak.

Az Allianz Hungária Zrt. tavalyi felmérésében azt vizsgálta, hogy az inflációs környezet mennyire van hatással a magyarok utazásaira. A válaszadók közel fele érezte úgy, már nem engedheti meg magának, hogy olyan gyakran és oda utazzon, ahová éppen szeretne, és az óriási mértékű áremelkedés lett a legnagyobb nehezítő tényező a külföldi nyaralások kapcsán, főként a repülőjegyek esetében. Ennek ellenére a KSH adatai szerint 2022-ben a magyar állampolgárok 18 millió alkalommal utaztak külföldre, 36 százalékkal többször, mint 2021-ben, ami azonban még továbbra is elmaradt a járvány előtti, 2019-es számtól. A külföldre utazó magyarok 1075 milliárd forintot költöttek, amely duplája volt az előző évi kiadásoknak. Az Allianz Hungária utasbiztosítással kapcsolatos tapasztalatai szerint az ügyfelek jelentős hányada Európán belül utazik, és a nyári időszakban Horvátország, Spanyolország, Olaszország és Görögország is a legnépszerűbb úti célok közé tartozik.

Mennyibe kerül egy hét a tengerparton?

Ez attól függ, hogy hová szeretnénk menni, és mennyi pénzt tudunk nyaralásra szánni. Az előző évi 33 százalékról idén 41 százalékra nőtt azoknak az európai utazóknak a száma, akik 1500 eurónál többet szánnak nyári vakációjukra. A háztartások többsége azonban még mindig 500 és 1000 euró közötti költségvetéssel számol. Ezzel szemben más népszerű tengerparti úti célok – például a Karib-térség és Délkelet-Ázsia – ugyan egyedülálló élményeket kínálnak, viszont gyakran magasabb költségekkel járnak.

Az Allianz Research újonnan létrehozott árindexe – amely az egyhetes tengerparti nyaralás során felmerülő jellemző kiadások, például a szállodai elhelyezés, a földi közlekedés és az étkezés költségein alapul – azt mutatja, hogy egy egyhetes tengerparti nyaralás Dél-Európában még mindig jóval (átlagosan mintegy harmadával) olcsóbb, mint a Karib-térségben és a hasonló fejlett gazdaságokban (Ausztráliában és az Egyesült Államokban). Emellett az árakat tekintve rendkívül versenyképes a feltörekvő piacok prémium kategóriás úti céljaihoz – például Belize-hez, a Maldív-szigetekhez, Mauritiushoz, a Seychelle-szigetekhez és Sri Lankához – képest. A tengerparti nyaralás világviszonylatban továbbra is Bermudán a legdrágább, közel háromszor többe kerül, mint Dél-Európában.

Mennyire fenntartható a turizmus növekedése Dél-Európában?

A turizmus növekedése Dél-Európában előnyökkel és kihívásokkal is jár. Miközben hozzájárul a jelenlegi gazdasági növekedéshez, a régió idegenforgalomtól való nagymértékű függése sebezhetővé teszi a külső negatív hatásokkal szemben, és állandósítja a strukturális problémákat. Ez a függőség az alacsony hozzáadott értéket képviselő tevékenységek és az alacsony szintű képzettséget igénylő munkahelyek túlzott hangsúlyához vezet, ami hátráltatja a régió előrehaladását a globális tudásalapú gazdaság területén. Eközben Európa más részei a magasan képzett munkaerőt igénylő iparágak felé mozdulnak el, ami egyre növekvő eltérést eredményez a régiók között.

Ahhoz, hogy Dél-Európa első számú tengerparti üdülési célpontként megerősítse pozícióját, stratégiai erőfeszítésekre van szükség. A fenntartható turisztikai gyakorlatokba való befektetés biztosíthatja a természeti környezet és a kulturális örökség megőrzését. Az infrastruktúra – például a közlekedési hálózatok és a szálláshelyek – színvonalának fejlesztése javíthatja a megközelíthetőséget, és kielégítheti a különböző utazási preferenciákat. A szezonon kívüli turizmus ösztönzése és a kínálatnak a hagyományos tengerparti nyaraláson túlmenő diverzifikálása egész évben vonzóvá teheti e helyeket a látogatók számára.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...