Még mielőtt a HR-es kollégák sokkot kapnának, gyorsan leszögezzük, hogy választás helyett arról a jelenségről van szó, hogy ma már egy cég munkáltatóként a meglévő kollégák mellett a leendő munkatársakkal is kapcsolatban van. Az új munkatársak megtalálása ugyanis nem az álláshirdetéssel kezdődik, hanem már azt megelőzően, a cég mint munkáltató bemutatásával. A K&H HR vezetője szerint minél tudatosabban történik ennek a munkáltatói imidzsnek a bemutatása, annál nagyobb eséllyel éri el és nyeri meg a munkaerőpiac azon jelöltjeit, akikre valóban szüksége van. Így időt, energiát és végső soron pénzt tud megtakarítani a vállalat.
A covid idején a dolgozók fizikai és mentális egészsége, a home office alatt is hatékony kapcsolattartás és a motiválás volt a HR fókuszában, azonban a járványhelyzet elmúltával egy régi/új terület, a leendő munkavállalók elérése is egyre hangsúlyosabbá válik. „A HR feladata kibővült, és a meglévő kollégákkal folytatott párbeszéd mellett újra kiegészült a szervezeten kívüli, leendő munkatársak megtalálásával és megnyerésével. Az új munkatársak felvétele ugyanis már nem az álláshirdetéssel kezdődik, hanem azt megelőzően, a cég mint munkáltató bemutatásával” – hangsúlyozta Medvey Leila, a K&H HR igazgatója.
Új célcsoport új feladatokkal
A leendő munkavállalók eléréséhez és megnyeréséhez ugyanolyan átgondolt és jól felépített munkáltatói stratégia szükséges, mint ahogyan a vásárlók esetében történik. „Az, hogy egy vállalat ismert legyen és vonzó megítélést alakítson ki magáról, nemcsak a fogyasztói, de a munkavállalói piacon is fontos. Egyrészt, mert így érhetjük el, hogy a cég mindig megfelelő mennyiségű és képességű dolgozót foglalkoztathasson. Másrészt, ha a munkáltatói képet nem kezeljük aktívan, a leendő munkatársakban akkor is kialakul egy vélemény a vállalatról – csak éppen a különböző pletykák, közösségi média tartalmak, sajtóhírek alapján. Azzal tehát, ha aktívan és folyamatosan építjük a munkáltatói márkát, eredményesebb és hatékonyabb lesz a munkaerőkeresés, illetve zavartalan az üzleti működés, amivel időt és költséget spórolhat meg a cég” – hívta fel a figyelmet a HR szakember.
Ahogy a vásárlók, úgy a dolgozók sem egyformák
Természetesen mindezzel együtt a meglévő dolgozók motiválásáról és a fejlődésük biztosításáról sem lehet megfeledkezni. Itt is új kihívásokkal néz azonban szembe a munkáltatói kommunikáció. Míg ugyanis a vásárlókat, ügyfeleket a demográfiai, fogyasztási és számos egyéb sajátosság alapján minél inkább testre szabott ajánlatokkal szolgáljuk ki, addig a munkatársakat többnyire egyetlen egységes csoportként kezeljük. Pedig a kollégáknál is szükség van arra, hogy figyelembe vegyük a munkaterület mellett az eltérő életkorból, élethelyzetből, érdeklődési körből eredő sajátosságokat.
„Ahogyan a vásárlóknál, úgy a munkáltatói kapcsolatépítés esetében is az a hatékonyság alapja, hogy ismerjük és értsük az igényeket. Sőt, mi több, így érhető el az is, hogy a vállalat olyan munkavállalói programokat és juttatásokat kínáljon, amelyek valóban motiválni tudnak, lehetőséget adnak az egyéni fejlődésre és a munka-magánélet egyensúly megteremtésére” – emelte ki a szakember.