Egy weboldal akkor tekinthető felhasználói élmény szempontjából sikeresnek, ha az oldal kinézete és elrendezése felhasználóbarát és könnyen áttekinthető, érthető. Ennek egyik alapja a jól strukturált felépítés és a webhelyen belüli hatékony navigáció. Ha ezek adottak, akkor a felhasználók könnyen és gyorsan megtalálják azokat az információkat, amikre kíváncsiak. Az oldalnak gyorsan be kell töltődnie, hogy a felhasználók ne veszítsék el az érdeklődésüket, és ne hagyják el az oldalt. Alapelvárás, hogy az oldal reszponzív legyen, azaz bármilyen mobileszközhöz alkalmazkodjon annak megjelenítése. Amennyiben adatokat is szeretnénk a látogatótól megszerezni, vagy bármilyen más konverzióra késztetni, akkor bizalmát egy biztonságos oldal felépítésével tudjuk elnyerni. (x)
A felhasználói élmény és a keresőoptimalizálás (meghonosodott angol rövidítéssel SEO) közötti kapcsolat az online marketing és weboldalak építésének alapvető fontosságú területei. Egy jól optimalizált és tervezett weboldal nem csak a felhasználói igényeket elégíti ki jobban, de nagyobb valószínűséggel jelenik meg a keresőmotorok találatai között, amikor a felhasználók releváns kulcsszavakkal indítanak lekérést. A SEO és a felhasználói élmény kialakítása egymásra épülő területek: amíg a SEO a láthatóságot teremti meg, addig a jó kialakítás javítja az oldalon eltöltött idő hosszát, az oldal átkattintási arányát, és az oldalon végrehajtott konverziók számát.
Hasonlóan fontos az összefüggés a keresőmotorok működésénél. A keresőmotorok számtalan algoritmus segítségével határozzák meg azt, hogy adott felhasználó által indított keresésnél számára mik a legrelevánsabb tartalmak. Ennek folyamán azt próbálják modellezni, hogy mik azok a felhasználói elvárások, amiknek meg kell felelnie a weboldalnak. Gyors működés, azonos nyelv, értelmes és egyedi szöveg, kapcsolódó képes tartalom egyaránt szerepet játszik a listázási sorrend meghatározásakor. Az algoritmusok több száz kritériumot használnak az oldal értékeléséhez.
Középpontban a felhasználói élmény
A SEO célja tehát a keresőmotornak való megfelelés, ugyanakkor a keresőmotor a felhasználó szempontjait helyezi a középpontba. Nem nehéz belátni, hogy sikeres és hatékony keresőoptimalizálás elképzelhetetlen anélkül, hogy az oldal ne felelne meg egyre jobban a felhasználói igényeknek. A tartalom minősége az egyik legfontosabb elem a keresőoptimalizálásban és a felhasználói élményben kialakítása során is. Az oldal technikai működésének általános javítása szintén azonos célja a SEO-nak és UX-nek. A keresőoptimalizálás egyszerre az online marketing és a felhasználói élmény kialakításának részterülete, aminek végső célja a weboldal láthatóságának biztosítása és a konverziók számának növelése.
Hol mutatkozik meg a különbség a SEO és a felhasználói élmény fejlesztése között? A keresőoptimalizálás szubjektív szempontokat kevésbé vesz figyelembe. Leegyszerűsítve, a SEO nem tudja megítélni, hogy egy oldal szép-e és hogy mennyire illik a betűtípus a témához. A keresőmotorok sem tesznek érdemi különbséget egy zöld hátterű honlap és egy kék hátterű holnap listázása között. Akkor is megjelenítik a lapot, ha Arial a betűtípus amit használ és akkor is, ha Times New Roman. Mindeközben a felhasználó igenis tesz különbséget és meg tudja ítélni, hogy egy oldal szép-e, bizalomgerjesztő-e, tetszik-e neki. Ha a zöld szín szimpatikusabb számára, akkor onnan szívesebben vásárol, mint a kék hátterű honlapról.
Mindeközben az UX, azaz felhasználói élmény kialakítása nem foglalkozik a linképítéssel, az oldal internetes közegbe való beágyazódásával és rangját befolyásoló kapcsolatok kiépítésével. Mivel ezek fontos rangsorolási szempontok, a SEO nagy hangsúlyt fektet rá. A keresőmotorok jobban értékelik azt, ha egy oldalt más oldalak értékesnek tartanak, hivatkoznak rá, mint sem azt próbálná eldönteni egy algoritmus, hogy a design megfelel-e a kereső elvárásainak.
Mind a keresőoptimalizálás (SEO), mind a felhasználói élmény fejlesztése (UX) a weboldal építés egyik fontos eleme. Közös feladataik indokolttá teszik azt, hogy egy kézben legyenek összefogva, így érdemes olyan partnert választani, aki vagy mindkettővel foglalkozik, vagy jól kialakult munkakapcsolatai vannak. Meglévő honlapunk fejlesztése, átalakítása kapcsán is érdemes segítséget kérnünk. Akár egyszeri beavatkozásról, ingyenes eszközökről vagy rendszeres fejlesztésről legyen szó, a SEOZseni ajánlatát biztosan érdemes meghallgatni a témában. (x)