Kétszer 50-es toplistán mutatta be a Marketing&Média kommunikációs szaklap a legsikeresebb magyarországi kommunikációs szakembereket. A nyolcadik alkalommal elkészült marketinges rangsor élén ismét Szabó Béla Attila, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatója végzett. Az idén debütált PR-szakemberek top 50-es listájának első helyére a zsűri értékelése alapján Pantl Péter, a Mol Csoport kommunikációs igazgatója került.
A legsikeresebb marketing-kommunikációs vezetők rangsorát a szakmai szervezetek elnökeiből és a piac meghatározó ügynökségeinek vezetőiből álló zsűri szavazatai alapján állították össze, a Magyar Marketing Szövetséggel szakmai partnerségben. A marketingguruk toplistájának élére zsinórban negyedik alkalommal idén is Szabó Béla Attila, a Magyar Telekom márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója került. Második helyezett Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója, a dobogó harmadik fokára pedig Mérő Ádámot, a Coca-Cola consumer & shopper connection igazgatója állhatott a zsűri döntése alapján.
A negyedik helyezett Juhász Péter Tibor, a Vodafone és Digi márkamenedzsere, ötödik pedig Kovács András Péter, a Magyar Telekom szegmenskommunikációs vezetője lett. A rangsorban őket Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója, Nagy Zoltán Péter, az OTP Bank marketing- és kommunikációs igazgatója, valamint Blaumann Debóra, az Erste Bank marketing- és PR-vezetője követik. A top 50-es lista kilencedik helyére Pantl Péter a Mol Csoport kommunikációs igazgatója került, tizedik pedig Dolezsai Gergely, a Yettel Magyarország márka- és marketingkommunikációs igazgatója lett.
A 10 legsikeresebb hazai marketingszakember
Forrás: Marketing&Media, TOP50 Marketinges 2023
Nem csak a büdzsé számít
Nyolcadik alkalommal állítottuk össze az 50 legsikeresebb marketingvezető listáját. Már a kezdetektől látszik egy érdekes különbség az év első felében publikált médiapiaci Top 50-es rangsorhoz képest. A tapasztalat ugyanis az, hogy a marketinges lista sokkal inkább szól az adott emberekről, mint a mögöttük álló cégekről. A médiapiaci 50-ben azért a legnagyobb médiavállalatok, legjelentősebb médiaügynökségek vezetőinek mindig bérelt helyük van, akárki is vezesse az adott céget. Ott is számít az adott vezető piaci megítélésre, valamint az is, hogy mennyire erős a személyes márkája, de messze nem annyira, mint a marketinges Top 50 esetén.
A legsikeresebb marketingszakemberek köre tehát messze nem azonos a legnagyobb büdzsé felett őrködő marketingvezetőkével, ami tulajdonképpen jó hír. Jól jellemzi ezt, ha megnézzük, hogy az elmúlt évben mely cégek számítottak a legnagyobb reklámköltőnek. Ez alapján a 25 legnagyobb büdzséjű társaság közül mindössze tíz olyat találunk, amelyet valaki képvisel a mostani Top 50-ben. Ráadásul a vállalatok költésének a nagysága és az ott dolgozó szakemberek listás helyezése között nincs az égvilágon semmilyen kapcsolat.
Jövés-menés
Megint csak érdemes visszautalni a médiás Top 50-re, ahol az elmúlt 15 év tapasztalata az, hogy egyik évről a másikra jellemzően a listán szereplők negyede szokott cserélődni. Voltak ennél mozgalmasabb évek, illetve változatlanabbak is, utóbbira az idei összeállítás a példa, amikor is minimális helycsere történt 2022-höz képest. Ezzel szemben a marketinges rangsornál mindig nagyobb a mozgolódás egyik évről a másikra.
Ez nyilván a már említett okból is adódik, hiszen ez az összeállítás kevésbé a vállalatokról, sokkal inkább a szakemberek megítéléséről szól, ami azért mindig valamennyire szubjektív. Igaz ez az idei évre is, mert 2022-höz képest 36 százalékban újult meg az 50-es lista. Ez a 36 egy bűvös szám, ugyanis 2019-ben és 2021-ben is pont ekkora cserélődést láthattunk egyik évről a másikra. 2020-ban kicsit több, 44, tavaly pedig a megszokottnál kevesebb, 20 százaléknyi változás történt a Top 50 összetételében. Nagy átlagban tehát a marketinges összeállítás harmada változik egyik évről a másikra.
A helycseréket sok esetben a személyi változások mozgatják. Viszont abban az esetben, ha valaki „gyorsan vált”, tehát két megbízatása között nem telik el hosszú idő, akkor nincs veszélyben a Top 50-es helyezése. Például a tavalyi összeállításunkba Lovas Tamás még a Decathlon Magyarország marketingkommunikációs igazgatójaként került be, de az idén nyár elején átigazolt az eMAG-hoz marketingigazgatónak, és továbbra is ott van az 50-ben. Metykó Tibor 2022-ben még a KÉSZ Csoport marketing- és vállalati kommunikációs igazgatójaként kapott helyet a toplistán, 2023 tavasza óta pedig hasonló pozícióban dolgozik az Euronicsnál, és megszakítás nélkül Top 50-es szereplő maradt. Ezzel egyébként a mostani főnökét, Fazekas Bálintot szorította ki a listáról, hiszen mint marketingért is felelős felső vezető 2022-ben még ő képviselte a műszaki áruházláncot az 50-ben.
TOP 50 legsikeresebb PR/kommunikációs szakember
A Marketing & Média új rangsorában a PR és kommunikációs ügynökségek, valamint a vállalati oldal szakemberei is szerepelnek. A PR- és kommunikációs szakemberek 50-es toplistáját a médiapiac meghatározó vezetői, főszerkesztők, szakértők és szakmai szervezetek képviselőiből álló zsűri szavazatai alapján állították össze. Szakmai partner a Magyar PR Szövetség, a megjelenés támogatója pedig a Magyar Marketing Szövetség. A zsűrizés szempontja ennél a listánál is, hogy az adott szakember mennyire eredményes, sikeres a saját területén, mennyire számít véleményvezérnek, és hogyan változott a befolyása, elismertsége az utóbbi egy évben.
Az idén először elkészített toplista élére Pantl Péter, a Mol Csoport kommunikációs igazgatója került.
Pantl Péter átveszi az oklevelet a Marketing Summiton tartott díjátadón.
A dobogó második fokára Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója állhatott fel, a harmadik helyre pedig egy ügynökségi szakembert, Balatoni Zsófiát, az Uniomedia társalapító-ügyvezetőjét választotta a zsűri.
Horváth Magyary Voljč Nóra átveszi az elismerést.
Negyedik Gáspár Bence lett, az OTP Bank kommunikációs vezetője, ötödik pedig Bánhegyi Zsófia a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója.
Gáspár Bence a Marketing Summiton tartott díjátadón.
Bánhegyi Zsófia átveszi az elismerést.
A PR-kommunikációs szakemberek toplistájának hatodik helyére Kutas István került, az MBH Bank kommunikációs ügyvezető igazgatója, akit Szinai Ádám, a CIB Bank marketingkommunikációs és PR-vezetője követ a hetedik helyen. Nyolcadik Holló Márta, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója, kilencedik Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon PR- és kormányzati kapcsolatok vezetője, a lista tizedik helyezettje pedig Balaton Anita, a FleishmanHillard Café ügyvezető igazgatója. Érdekesség, hogy a PR-szakembereket tartalmazó listán az ötvenes rangsor jóval több mint felét a hölgyek teszik ki, egész pontosan huszonkilencen szerepelnek.
A 10 legsikeresebb hazai PR-szakember
Forrás: Marketing&Media, TOP50 PR-es 2023
Vállalati túlsúly
Két nagyvállalati kommunikációs szakember és az egyik legnagyobb árbevételű hazai PR-ügynökség vezetője áll tehát a lista élén. A vállalati szakemberek, illetve az ügynökségnél dolgozók kétharmad-egyharmados megoszlása nem pusztán az első három helyezettre, hanem a teljes 50-es rangsorra igaz. Azaz a listás helyek többségét, 66 százalékát olyan szakemberek foglalják el, akik valamelyik hazai cégnél töltenek be a kommunikációért (is) felelős pozíciót, 32 százalék pedig valamelyik ügynökségnél dolgozik, illetve egyvalaki mindkét területen, ami két százalékot jelent. Utóbbi kategóriát Pécsi Norbert Sándor képviseli, aki amellett, hogy a Magyar Közút kommunikációs vezetője, az idén egy saját ügynökséget is indított.
A nagyvállalati körnél maradva, a médiás és a marketinges hasonló összeállításunknál is azt láthattuk, hogy egyes szektorok erősen felülreprezentáltak. Így van ez most is, ugyanis a pénzügyi kommunikációs szakemberek nevével találkozhatunk a leggyakrabban, ők összesen heten vannak. A CIB, az Erste, a K&H, az MBH Bank, az OTP mellett a Mastercard és a Provident is képviselteti magát egy-egy fővel az 50-ben.
Nem kisebbítve a többiek erényeit, de közülük Kutas Istvánt, az MBH Bank kommunikációs ügyvezető igazgatóját külön is érdemes megemlíteni. Rövid idő alatt ugyanis két bankfúziót, az ezzel járó átmárkázást, továbbá rendszerátállásokat, fiókbezárásokat kellett kommunikációs szempontból is kezelnie az általa vezetett csapatnak. Mindezt szinte negatív sajtó- és közösségi médiás visszhang nélkül érték el.
Rajtuk kívül a telekommunikációs szektornak is erős pozíciói vannak a rangsorban, hiszen a Telekomtól, a Yetteltől, a Vodafone-tól is bekerültek szakemberek, de a nagy élelmiszerláncokat is hárman képviselik a Lidl, a SPAR és a Tesco révén. Az italos szektor részéről ugyancsak hárman kerültek be a kommunikációs Top 50-be. Szalóky Tóth Judit, a Coca-Cola vállalati kapcsolatok, kommunikációs és fenntarthatósági vezetője, Szabó Ibolya, a Dreher Sörgyárak vállalati kapcsolatok vezetője, illetve Varga-Nagy Eszter, a Heineken vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője.
Heszler Róbert
A marketinges és PR-es TOP50-es listáról készült elemzések teljes terjedelemben a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatók.