Az Allianz Hungáriához az év első 8 hónapjában közel 35 000 lakóingatlannal kapcsolatos kárbejelentés érkezett viharos időjárással összefüggésben, ami az elmúlt 5 év rekordjának számít, az ötéves átlagnál pedig 30 százalékkal magasabb (35 000 vs 27 000). A társaság idén augusztusig bezárólag 3,5 milliárd forintot meghaladó kártérítési összeget fizetett már ki ezekre a károkra, ami több mint másfélszerese az előző 4 év teljes évi átlagának. A viharkárok átlagos kártérítési összege 100 000 forint körül alakult a lakásbiztosításoknál.
Az Allianzhoz érkező kárbejelentések tanúsága szerint a viharszezon egyre hamarabb kezdődik, hiszen idén már a korábban nyugodtnak mondható januártól áprilisig tartó időszakban is megduplázódott a regisztrált kárbejelentések száma, az elmúlt években tapasztalt havi átlag 1700-ról idén 3400-ra nőtt. Ráadásul a februári időjárás is jelentős károkat okozott több mint 6200 bejelentéssel, amiért különösen a hónap eleji egynapos viharos erejű szél volt okolható.
Ettől függetlenül a biztosító elmúlt 5 évet vizsgáló statisztikái szerint még mindig a nyári hónapokban történik a teljes évi, viharok által okozott károk mintegy fele, és ugyanez az arány mutatkozik meg a kártérítési összegekben is. A viharszezon legpusztítóbb hónapjai rendszerint a június átlagosan 6000, és a július átlagosan 5300 kárbejelentéssel, amitől nem sokkal marad el az augusztus sem 5000 bejelentéssel. Míg az elmúlt években (2019-2022), egy-egy nyári hónapban átlagosan csaknem 500 millió forintot fizetett ki az Allianz a viharok által okozott károkra, idén közel 800 millió a nyári hónapok kárkifizetési átlaga. Ezzel 2023 nyara jócskán megelőzte az eddig rekordtartó 2021-es év nyarát a viharok által okozott rombolás tekintetében több mint 2,3 milliárd forintnyi kárkifizetéssel.
Az adatok mindemellett azt is megmutatják, hogy a nagyobb viharok hatására egyértelműen nő a biztosításkötési kedv is: a februári viharos időjárást követően az átlagnál több mint 40 százalékkal, júniusban pedig 34 százalékkal több lakásbiztosítást kötöttek az Allianznál.
A legnyugodtabb időszak stabilan az ősz, ilyenkor jellemzően negyed annyi kár történik, mint a viharokban gazdag nyári időszakban, a hónapok közül pedig november a legcsendesebb, amikor is áltagosan mindössze 700 körül mozog a viharokkal kapcsolatos kárbejelentések száma szemben a 2700-as havi átlaggal.
Több a beázás, kevesebb a jégverés
Idén a legtöbb bejelentés a június 23-i, illetve az augusztus 4-5-i viharokat követően érkezett az Allianzhoz. A vármegyéket tekintve Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Szabolcs-Szatmár-Bereg voltak a leginkább érintett területek, azon belül is legfőképpen Budapest, Székesfehérvár, Tatabánya, Mátészalka és Nagyecsed.
A bejelentések elsősorban szélvihar által okozott károk, felhőszakadás okozta beázás, jégverés által a redőnyökben, előtetőkben keletkezett károk, valamint villámcsapás indukciós hatása, azaz az elektromos háztartási berendezésekben keletkezett károk miatt érkeztek. A korábbi évekkel összevetve idén több kárbejelentés érkezett az Allianzhoz vihar és felhőszakadás által okozott beázás, továbbá elöntéses jellegű károk miatt. Bár a jégverések száma összességében csökkent, kirívó esetek voltak, például a nagyecsedi jégverés júliusban, ahol minden épületet megrongáltak a teniszlabda nagyságú jégdarabok. A legnagyobb mértékű kártérítési összeg kifizetést a jégverés és a villámcsapás másodlagos hatása miatt bekövetkezett károk tették ki.
Érdemes online intézni a kárügyeket
Ezek az időjárási hatások legtöbbször kivédhetetlenek, de a károk mielőbbi helyreállítására fel lehet készülni otthon- és lakóközösség-biztosítás segítségével. Az Allianz otthonbiztosításának már az alapbiztosítása is fedezetet nyújt a szélsőséges időjárási jelenségek okozta károkra. A biztosítótársaság azt javasolja ügyfeleinek, hogy minden esetben éljenek az online kárbejelentés lehetőségével, és minél részletesebb kárleírást adjanak meg. A kárbejelentést követően egy személyre szabott linket kap a károsult, amire minél hamarabb és minél jobb minőségben érdemes feltölteni a kárhoz kapcsolódó fényképeket, hiszen ez nagyban hozzájárulhat a gyors kárfelvételhez, ezáltal a gyors kárrendezéshez is. A linken keresztül ráadásul a nap 24 órájában, a hét minden napján nyomon követhető a kárügy alakulása.
Figyeljünk az értékkövetésre
Az ügyintézés részletei mellett fontos odafigyelni az alulbiztosítottság elkerülésére is, hiszen az építőipari anyagárak, valamint munka- és rezsióradíjak jelentős növekedésével már a kisebb káresemények helyreállítása is egyre többe kerül. Sokan viszont csak a kár bekövetkezése után eszmélnek rá, hogy az évekkel korábban megkötött lakásbiztosítási szerződésükben meghatározott biztosítási összeg nem fedezi az ingatlan helyreállításának vagy az ingóságok újra beszerzésének költségeit. Emiatt érdemes rendszeresen, akár évente felülvizsgálni a lakásbiztosítást, különösen egy-egy jelentős értéknövekedéssel járó beruházás, például átalakítás, felújítás, hozzáépítés, vagy a korábbinál értékesebb ingóságok beszerzését követően. A szükséges fedezeteket is gondoljuk át, és győződjünk meg róla, hogy a biztosításunk minden olyan kockázatra fedezetet nyújt, amelytől tartunk.