Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. A Magyar Telekom, márka- és kereskedelmi kommunikációs igazgatója elárulta azt is, hogy mi az, amit szeretne egyszer elérni a szakmájában.
- Mi az első emléked, ami eszedbe jut azokból az időkből, amikor elkezdted a szakmát?
- Ez még a hőskorban volt. Nagy prezidekkek voltak rengeteg elemzéssel, alátámasztással, sok-sok kreatív anyaggal, médiaalapú 360 fokos kampányokkal. Természetesen kinyomtatva sok-sok példányban, a kreatívok pedig habkartonra kasírozva. Hatalmas ambíciókkal álltunk neki a feladatoknak, mindenképpen nagyot, fontosat akartunk alkotni. A márkaépítés tudománya nem volt olyan fokon, mint manapság, de a szakmai diskurzus aktívan létezett. És természetesen a legmenőbb bulik a rendszeres reklámkocsmák voltak. Keveset aludtunk, a nappalok és az éjszakai városfutások összeolvadtak, de reggel mindig ott voltunk, ahol kellett.
- Mi az, amit a legjobban szeretsz a munkádban?
- Mindent. A mindennapi lehetőséget, hogy hatással legyünk a társadalomra, a stratégiaalkotást, hogy a strukturálatlan problémákból struktúrákat építve hozunk megoldásokat, a hosszú, éjszakába nyúló gondolkozást a lehető legjobb megközelítésről, a közösségi szellemet és működést a különféle csapatokkal, a kollaborációból kinövő meglepő párosításokat, az eredményeket, a láthatóságot, azt, hogy folyamatosan lehet tanulni és fejlődni, a rengeteg jó szakkönyvet, amelyeket azonnal lehet alkalmazni.
- Mi volt eddig a legnagyobb szakmai kihívás számodra és miért?
- Mindig az a legnagyobb kihívás, amiben épp vagyok, ezért erről nem beszélhetek. Kicsit visszább nézve, a Telekomban a nagy kihívás az, hogy Rogers Curve szakadékát – amely a korai többség és a mainstream között feszül a digitális írástudás tekintetében – áthidaljuk. Ez fontos társadalmi vállalás, amely felé a Telekom mellett én is személyesen elkötelezett vagyok. Ha elérnénk, hogy a többség ráébredjen, hogy a digitalizáció túlmutat a social medián és a streamingen, akkor egy magasabb társadalmi tudatosság felé lépve meg tudnánk mutatni, hogy mire képes ez az ország.
- Mi az, amit egyszer mindenképp szeretnél megvalósítani, elérni a szakmádban?
- Elsősorban egy előremutató szakmai diskurzust elindítani, amelyre építve elérhetjük a fenti ambíciót, illetve Cannes Titanium Lionst nyerni egy valódi, nem a fesztiválra létrehozott projekttel.
- Milyennek kell lennie a jövő marketingesének? Milyen képességek, készségek kellenek a sikerhez?
- Mindenféleképpen magas szinten kell művelni a gondolkodást, ami nem csupán a mindennapi feladatok végrehajtását jelenti a megszokott hiedelmek és rutinok alapján. Hatásra és nem csak a hatékonyságra kell törekedni. Képzelőerő kell, hogy el tudja képzelni a jövőt a kereskedelmi célokhoz kapcsolható ambíció alapján. Viszont az odavezető úton folyamatosan elemezni kell az adatokat. Ehhez digitális „ízlést” és kompetenciát szükséges kifejlesztenie.
- Mit tanácsolsz a fiatal marketingeseknek?
- Semmiképpen ne szolgai módon alkalmazzák a tudást, amit a szakértőktől kapnak. Olvassák el, amit lehet a fontos témákról a legjobbaktól, és próbálják meg alkalmazni. Legyen véleményük, ne a másokét próbálják meg kitalálni. Legyenek aktívak, de mindenképp kerüljék az arroganciát. Legyenek szerényen magabiztosak.