A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában pedig épp a PR nyújt segítő kezet – véli Mamusits Péter, az évek óta a hazai ügynökségi rangsor top 3-ban szereplő Lounge Communication ügyvezetője.
A kommunikációs szakma folyamatos megújulása az, ami egyre inkább „helyzetbe hozza” a PR-t. A PR-szakma szempontjából mára szerencsés helyzet alakult ki, az elmúlt évek viszontagságai ebben sokat segítettek. Egyre több vállalat jön rá ugyanis, hogy a kommunikációban is stratégiai gondolkodásra és integrált megoldásokra van szükség. Most világszerte olyan időszakot élünk, amikor hihetetlen igény van a társadalmi és szociális problémákkal való őszinte szembenézésre, a hiteles kapcsolatra és a stratégiai szintű problémamegoldásra. Ez hozta el a PR reneszánszát.
A digitális átalakulás miatt a kommunikáció ma már gyors és alapvetően kétirányú. Mindez azt is jelenti, hogy a szlogenszerű üzenetek kora leáldozott, hiteles tartalomra van szükség a kommunikáció minden szintjén és platformján. Ugyanez igaz a társadalmi felelősségvállalásra is. A fogyasztók mind árgusabb szemmel figyelik, hogy az a cég vagy a márka, amelytől vásárolnak, illetve amelynek a szolgáltatását igénybe veszik, mit tesz a magasabb rendű célok érdekében.
Mindezek mellett fontos szempont a válságkezelés és -megelőzés, amely szintén a hitelességen és őszinteségen alapul. Márpedig ha valamit, azt az elmúlt években mindenki megtanulta, hogy a válság jön, csak az a kérdés, hogy mikor. Ha pedig jön, akkor létfeltétellé válik a kemény munkával felépített imázs.
A cégek számára soha nem látott módon lett fontos a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság. Az egyre tudatosabb fogyasztók, valamint ügyfelek mindinkább elvárják, hogy egy márka vagy vállalat folyamatosan „megindokolja” a saját létezését. „A mi végre vagyunk a világon?” kérdésének vállalati kommunikációs változatára pedig nem elég szőrmentén válaszolni.
Az egyenes válasz a további piaci fejlődés, a növekedés alapfeltétele lett. Ebben – jellegéből adódóan – a PR tud leginkább segítséget nyújtani. A nyitott, sokoldalú és kreatív PR az, ami leginkább képes támogatást adni a vállalatoknak, szervezeteknek a jelen elvárásai közepette.
Ezt ma már egyre többen látják. És aki még nem, az tapasztalja az ennek hiányából fakadó negatívumokat. A vállalatok, a szervezetek mind szélesebb köre számára lesz evidencia, hogy a kommunikációs eszköztárban kitüntetett helye és szerepe van a PR-nek. Persze ez a PR már nem „az” a PR. Mi, szakmabeliek évek, ha nem évtizedek óta azon dolgozunk, hogy meghaladjuk a korábbi képet. Mára azonban nemcsak lehetőség, hanem a fejlődés előfeltétele az eddig is igen széles eszköztár lehető legszélesebbre tágítása. A fejlesztés és a fejlődés esetenként üres lózungból valódi stratégiai iránnyá vált a szektorunkban. Fotós, videós kontent, közösségi média, influenszerek, egyéb digitális platformok vagy a rendezvénykommunikáció mellett minden nap új, a PR területén akár teljesen „tájidegennek” ható megoldásokat, technológiákat kell bevetnünk.
A fogyasztók ugyanis történeteket, hiteles sztorikat várnak. Nem azt, hogy az influenszer felmutasson egy terméket, amelyről azt mondja, hogy „az jó”. Folyamatos és valódi kontentet akarnak, amelybe illeszkedve – maradva az előző példánál – a véleményvezér is az igazat mondja. A megfelelő sztori képes lekötni az embereket, és ha már lekötjük őket, akkor marad idő az üzenetek átadására is. A történetmesélésben pedig mindig is a PR járt az élen. Ez a kulcs, ezért is kell a szó hagyományos értelmében vett technológiai fejlesztésekben gondolkodnia a PR-nek is: a figyelem felkeltésére rendelkezésre álló idő csökkenése megköveteli az innovációt.
A hirdetések kezelésétől kezdve a social median keresztül a kreatív anyagok elkészítéséig, a rendezvénykommunikációtól az MI- és VR-megoldásokig mindent magunkénak vallunk. Mi úgy véljük, hogy a PR maga a kommunikáció. Van, hogy magazint, esetleg könyvet írunk, máskor videót, filmet készítünk, hogy aztán egy élő talkshow szervezésére forduljunk rá, de előtte még egy komplex véleményvezér-tartalomra teszünk javaslatot, hogy aztán az egészet egy a célcsoportunkra szabott podcastadásban beszéljük át. Egyszóval: minden eszközzel a történetet támogatjuk.
Mamusits Péter