- Hirdetés -

Szinten maradt az ingatlanpiac, megállt az áremelkedés

|

Szinten maradt az előző hónapok trendfordulóját követően a hazai ingatlanpiac. A Duna House által szeptemberre becsült 8 067 tranzakció közel azonos szintet mutat az augusztusi adattal, és az előző év szeptemberéhez képest is csak 12 százalékos, az idei év legenyhébb csökkenését jelenti.

Negyedéves összegzésben így több mint 22 ezer tranzakciót becsül az ingatlanközvetítő vállalat a harmadik negyedévre, ami éves alapon -20%-os különbség tavalyhoz képest. Növekvő intenzitással keresték az ingatlanokat az érdeklődők a 2023-as év harmadik negyedévének utolsó hónapjában, így a trendek, valamint a szakemberek várakozása alapján az utolsó negyedévben visszazárhat az ingatlanpiac a tavalyi szintre. Az ingatlanpiaccal párhuzamosan a hitelpiacon is erős utolsó negyedévet várnak a cégcsoport szakemberei. A jelzáloghitel-piacon a Duna House cégcsoport nemzetközi pénzügyi márkájának, a Credipass-nak a hazai adatai alapján szeptemberben 50 milliárd forintos volumen becsülhető. Negyedéves szinten az MNB tényadata (július) és a Credipass becslése (augusztus, szeptember) szerint összesen 161 milliárd forint jelzálogcélú, forint alapú hitel került ki a piacra.

Megállt az áremelkedés az országos lakásárindex alapján, amely nominál értéken stagnálás mutat, vagyis továbbra is 271 ponton áll, míg reál értéken 1 pontos enyhüléssel zárta a negyedévet. A panellakásokat vizsgáló árindex a vidéki területeken és a fővárosban is az árak csökkenését mutatja, amely egy évvel ezelőtt, a „rezsivédett” címkének köszönhetően felszökő árszintet korrigálja. A téglaépítésűek tekintetében a fővárosban enyhe mérséklődés érezhető, míg a keleti és a nyugati országrészben is az előző negyedéves adatnál magasabb ponton zárt a mutató.

Az előző hónap ingatlantranzakciói szerint a vidéki panellakások tulajdonosai egységesen 5% mozgásteret hagytak átlagosan a vevői alku során, míg a hirdetési idő alatt történő árcsökkentés inkább a nyugati országrészben volt jellemző. A téglaépítésűek esetében az eladók átlagosan 6-7%-os irányárváltozás mellett az alku során is 8-8%-ot engedtek az árból. Irányárváltozás tekintetében a házgyári lakásoknál a pesti oldal tulajdonosai voltak aktívabbak, átlagosan 6%-ot engedtek a hirdetési folyamat során, míg Budán ez az érték 5% volt, a vevői alku 3-4% körül mozgott. A budai téglalakásokat átlagosan 5%-os, a pesti oldal lakásait 6%-os, a belvárosban pedig 7%-os vevői alkuval lehetett megvásárolni 2023 harmadik negyedévében. A kezdeti irányáron 4-7%-ban változtattak a budapestiek.

Az előző negyedévhez képest emelkedett és ezzel meg is haladta a 20 millió forintot az átlagos hitelnagyság a fővárosban. A vidéki területeken is hasonló volt a trend, a keleti országrészben jelentősebb növekedés után 13,8 millió forintra, míg a nyugati területeken 14,5 millió forintra nőtt a hitelnagyság 2023 harmadik negyedévében a Credipass adatai szerint. A vidéki területeken a 20 éves ügyletek aránya volt a legjelentősebb, Budapesten a 25 éves futamidejű hitelek voltak többségben. Az ügyfelek országosan a kiszámíthatóbb, legalább 10 évig fix kamatozású konstrukciókat keresték leginkább. Nyugat-Magyarország kivételével a fővárosban, valamint a keleti területeken emelkedett a hitelügyletek mellé beadott CSOK igények aránya. Az országos megoszlásban azonban nem érezhető pozitív irányú elmozdulás.

2023 harmadik negyedévében Budapesten továbbra is a XIII., valamint a XI. és a IX. kerületben volt a legmagasabb az újépítésű projektek előfordulása. 16 fővárosi kerületben haladta meg az újépítésű otthonok átlagos négyzetméterára az 1 millió forintot, a budai II. kerületben ugyanakkor már a 2,6 millió forintot is elérte az új lakásokra vonatkozó átlagos négyzetméterár.

Ingatlantípustól és régiótól függetlenül lassult a lakások forgási sebessége 2023 szeptemberében az előző év azonos időszakához képest. Vidéken a vezető vásárlási ok az első lakás vásárlása volt, de jelentős számban voltak jelen a nagyobb ingatlanba költöző ügyfelek is. Első lakásra 31,8 millió forintot, nagyobb ingatlanra 42,5 millió forintot szántak. 12% százalékpontot csökkent a vidéki területeken a befektetői célú vásárlások aránya, ők átlagosan 29,8 millió forintot költöttek ingatlanra idén szeptemberben. Ezzel szemben a második negyedéves enyhébb aktivitás után az elmúlt hónapban a tavalyival megegyező arányban, 41%-ban voltak jelen a budapesti tranzakciókban a befektetők, akik átlagosan 57,6 millió forintot költöttek. Emellett erősödött a nagyobba költözők aránya, ők átlagosan 72,2 millió forintot fordítottak ingatlanra.

Három érdekes adat:

A fővárosi érdeklődők több mint harmada Angyalföld és Újbuda felé húz.

A budai II. kerületben elérte a 2,6 millió forintot az újépítésűek átlagos ára négyzetméterenként.

A fővárosban ismét meghaladta a 40%-ot a befektetői aktivitás.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...