A legtöbb mikro- és kisvállalkozás – bár vannak fenntartásai – felismerte, hogy a mesterséges intelligencia a vállalkozások működtetésére is hatással van, komolyan kell venni. A Telekom friss, reprezentatív kutatásából kiderült, bár a válaszadók nem gondolják, hogy az MI megkerülhetetlen, már most számos területen beépíthetőnek látják a működésükbe.
A mikro- és kisvállalkozások háromnegyede szívesen kipróbálná, ezen belül egyharmaduk fizetne is egy hasznos MI megoldásért – derült ki a Telekom legújabb, mikro- és kisvállalkozásokat célzó kutatásából. Bár megkerülhetetlennek egyelőre nem látják az MI-t, de megjelenik az a vélemény is, hogy lemaradnak, ha nem használják a technológiát - minden második válaszadó tart ettől. A telekommunikációs vállalat, a BellResearch kutató cég segítségével, 318, a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás területén működő mikro- és kisvállalkozót kérdezett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos véleményéről.
A friss kutatásból kiderült, a válaszadók mindössze két százaléka nem hallott még a mesterséges intelligenciáról. 56%-uk saját megítélése szerint nagyjából tudja, mit jelent a fogalom. 35%-uk pedig azt gondolja, pontosan tisztában is van vele. Az eredményekből ugyanakkor az is kiderül, hogy sok kisvállalkozó MI-nek gondol minden olyan digitális megoldást, amely valamilyen módon emberi beavatkozás nélkül, automatikusan működik, míg más esetben nem feltétlenül ismeri fel, hogy egy adott megoldás mesterséges intelligenciát használ. A felsőfokú végzettségű, illetve az 50 év alatti cégvezetők körében magasabb az egyes MI megoldások ismertsége. Ám ez a különbség akkor válik jelentőssé, amikor az MI-re épülő megoldásoknak a vállalkozások általi aktív használatáról van szó és nem például más szolgáltató cégek virtuális asszisztenseivel történő kommunikációról.
A kutatás szerint leginkább a fejlődésre, a lehetőségekre (31%) és az automatizációra, a robotikára (18%) asszociálnak a mesterséges intelligencia kifejezés hallatán. Konkrét MI alkalmazások ismertségében 23%-kal a ChatGPT vezeti a mezőnyt. Viszonylag sokan, 21%-nyian vannak ugyanakkor azok, akik semmilyen konkrét alkalmazást nem tudtak megnevezni a területen. Amikor azonban konkrét alkalmazásra vonatkozott a kérdés, akkor kiderült, valamilyen formában a legtöbben már találkoztak mesterséges intelligenciával, leginkább valamilyen chatbottal (66%), esetleg digitális hangasszisztenssel (58%). A ChatGPT-ről vagy a Google-féle Bardról pedig minden második válaszadónak van mégiscsak tapasztalata.
A mesterséges intelligenciával kapcsolatban megjelennek félelmek is: sokan (69%) attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia miatt a kisvállalkozók elveszíthetik munkájukat. A legnagyobb veszélynek ugyanakkor a válaszadók a technológiától való túlzott függést (76%), valamint az emberi felügyelet hiányát (74%) nevezték meg.
Ugyanakkor azt is látni kell, hogyha az MI technológiától való félelemeikről a saját vállalkozásukra (és nem általában a vállalkozásokra) vonatkozóan nyilatkoztak a válaszadók, akkor kisebb arányban adtak hangot aggodalmaiknak. 37%-uk értett egyet azzal, hogy a mesterséges intelligencia miatt sok vállalkozó veszítheti el a munkáját, míg 30%-uk mondta azt, hogy az AI technológiára épülő megoldások még nem eléggé érettek ahhoz, hogy üzleti célra használják őket.
A tényleges használat (12%) és a mesterséges intelligencia használat iránt nyitottság (88%) között még hatalmas a szakadék. Hogy milyen területen vetnék be a mesterséges intelligenciát a vállalkozók, ott elsősorban a közvetlen költségmegtakarítással vagy bevételnöveléssel járó megoldások területén van érdeklődés, míg a közvetlen ügyfélkapcsolatokban kevésbé alkalmaznának mesterséges intelligenciát a válaszadók. Arra a kérdésre, hogy mire tudná használni egy mikro- vagy kisvállalkozás az MI-t, a túlnyomó többség azt válaszolta, hogy az ismétlődő, unalmas feladatok jól automatizálhatók a segítségével. Honlapszövegek, marketingkampányok, üzenetek, grafikák, videók, látványtervek készítésére vagy akár jelentések megírása kapcsán, továbbá könyvelés, számlázás területén is látnák helyét a technológia alkalmazásának. Összességében a megkérdezettek 53%-a látja úgy, hogy az MI-alapú alkalmazások használata inkább pozitív hatással lenne a vállalkozásukra.