Amennyiben kizárólag a lineáris csatornákra koncentrálnánk, akkor lehet, hogy egy olyan hajó megy el mellettünk, amire később már nem tudunk felszállni – mondja Kolosi Péter, az RTL Magyarország tartalomért felelős vezérigazgató-helyettese a streaminges fejlesztéseik kapcsán. A szakember több jövő évi újdonságukról is beszámolt a Marketing&Media magazinnak.
- Az idei őszi szezon első felének legnagyobb újdonsága a The Voice volt. Hogyan értékeled az eddigi teljesítményét?
- A The Voice egy teljesen más dinamikájú műsor, mint az X-Faktor. Eltérő a dramaturgiája, és ebből eredően a nézettsége is másként alakul az évadon belül. Az X-Faktornál mindig az első adások hozták a legerősebb nézőszámokat, a The Voice nézettsége pedig fokozatosan épül, ráadásul egy ilyen jellegű produkciónál ez több évad alatt is épül. A műsor kritikái kedvezők, és én is nagyon pozitívan értékelem az eddigi teljesítményét.
- Tehát nem bánod az X-Faktor lecserélését?
- Az X-Faktort a csúcson volt érdemes abbahagyni, és a The Voice-ra történő váltást egyértelműen jó döntésnek tartom. Az X-Faktor kapcsán azért fontos megemlíteni, hogy az „abbahagyás” nem azt jelenti, hogy már soha nem is fog visszatérni.
- A TV2 sikeresen feltámasztott olyan régi vetélkedőmárkákat, mint a Szerencsekerék vagy a Zsákbamacska. Ennek ilyenkor az a tanulsága, hogy nektek is vetélkedőt kell gyártani, vagy pont, hogy nem?
- Nem hiszem, hogy az lenne a dolgunk, hogy régi vetélkedőket hozzunk vissza. Maga a műfaj pedig nálunk is jelen van, hiszen tavasszal mutattuk be a Tippelj és vidd el!-t. De azt is látni kell, hogy a TV2 közönsége nagyon más, mint az RTL-é. Ettől függetlenül jövőre is lesz nálunk új vetélkedő.
- Korábban szó volt arról, hogy a Drága örökösökből jön még egy évad, illetve Kalamár Tamás készít nektek egy új napi sorozatot. Ezek körül most nagy a csend. Képernyőre fognak kerülni?
- Abszolút, mindkét sorozattal tervezünk. A Drága örökösök utolsó évadát jövőre bemutatjuk, és a Big Picture-ön már a Kalamár-féle sorozatból is mutattam előzetest, tehát az is jön 2024-ben.
- A napi sorozatok között voltak mostanában gyengébben futó szériák. Nem ingott meg irántuk egy kicsit a bizalmatok?
- Egyáltalán nem gondolom, hogy a napi sorozatok műfajának leáldozott volna, sőt, szerintem még mindig kifejezetten érdekesek lehetnek a nézők számára. Amikor adtunk ilyen sorozatot, akkor az az esetek többségében ott volt a legnézettebb tartalmak között. Ez alól kivétel igazából csak a Keresztanyu utolsó évadának második fele és a Drága örökösök idei folytatása volt, de ez nem azt jelenti, hogy magával a műfajjal lett volna bármi baj. Nyilván ha nem hinnénk bennük, akkor nem terveznénk jövőre újabb napi sorozatokkal.
- Mennyire nézne ki másként az RTL és a TV2 közötti erőviszony, ha lennének összevont lineáris és online nézettségi adatok?
- Más számokat látnánk. Az összes olyan kutatás, ami a rendelkezésünkre áll, azt bizonyítja, hogy streamingben az RTL+ márka sokkal erősebb, mint a TV2 hasonló szolgáltatásai.
- Ez már hosszú évek óta téma. Mit olyan nehéz ezen megoldani?
- Erről a Nielsent kell megkérdezni… Nyilván fontos lenne az online adatokat is látni. Egyébként egyre több piacon már nem is közölnek „overnight rating” adatokat. Például nemrég kérdeztünk rá erre az adatra egy műsor esetében, és az ITV képviselője elmondta, hogy ők már egyáltalán nem figyelik az élő tévés ratingeket, mert nagyon félre tudnak vinni. Ez az adat ugyanis egyre kevésbé releváns abból a szempontból, hogy hány emberhez jut el egy tartalom.
- Tavaly startolt el az RTL+, ami nyilván nagyon sok erőforrást igényelt, és itt nem is csak a pénzre gondolok. Ennek az elindítása nem vont el figyelmet a meglévő csatornákról, ezáltal nem volt kedvezőtlen hatása a lineáris csatornák eredményeire?
- Azt nem gondolom, hogy az RTL+ figyelmet vont volna el a lineáris csatornákról. Nyilván több helyre kell koncentrálni, de ez most már minden piacon így van. Tavaly elindult a total tv jelentős csökkenése a lineáris csatornák esetén, és ez nagyon jól jelzi azt, hogy merre megy a világ és stratégiailag mire kell a hangsúlyt helyezni. Megfordítanám a kérdést: ha kizárólag a lineáris csatornákra koncentráltunk volna, akkor lehet, hogy egy olyan hajó megy el mellettünk, amire később már nem tudunk felszállni.
- A felpörgő infláció mennyire nehezíti meg a műsorgyártási költségek tervezését?
- Nagyon. Az inflációs nyomás a fikciós és a nem fikciós gyártás terén is nagyon erős.
- Hogyan kell ezt elképzelni? Megállapodtok egy műsor gyártásáról, majd később jön a producer, hogy baj van, ennyi pénzből csak ráfizetéssel lehet leforgatni?
- Inkább ez úgy jelentkezik, hogy ha egy műsorból készült már egy évad, akkor a következő csak jelentősen drágábban tud elkészülni. Az elmúlt másfél-két évet nézve ennek a drágulásnak a mértéke a hivatalos inflációt is meghaladta.
- A másik oldalon, a reklám-, illetve a disztribúciós bevételek növelésével ezt mennyire lehet lekövetni?
- Nyilván jó lenne, ha ez automatikusan következne a költségek növekedéséből, de persze ezt nem ennyire egyszerű megvalósítani.
Heszler Róbert
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.