Változás történt a legmeghatározóbb digitális szakembereket összegyűjtő 50-es rangsorban, miután Bán Zoltán, a Net Média Zrt. vezérigazgatója végzett az élen. A tavalyi első helyezett Bíró Pál továbbra is ott van az első tízben, a listát korábban több alkalommal is vezető Várkonyi Balázs pedig második lett. A rangsoron belül a véleményvezérek rovására bővült a topvezetők és az e-kereskedők köre.
A Marketing&Media magazin 2010 óta minden évben elkészíti a hazai digitális piac legmeghatározóbb szakembereinek a listáját. Ez azt jelenti, hogy idén már a 14. ilyen összeállítás jelent meg. Tavaly Bíró Pál, a Google magyarországi vezetője végzett a lista élén. Az idén pedig Bán Zoltán, a Portfolio.hu-t is működtető Net Média Zrt. társtulajdonos-vezérigazgatója vezeti az 50-es rangsort, aki a listánknak és a digitális médiapiacnak is régi szereplője.
Eddig a 14 összeállításunkból nyolcban kapott helyet, a Portfolio.hu-nál pedig 2000 óta dolgozik. Azt követően is maradt a gazdasági portálnál, hogy a CEMP csoport megvásárolta az alapítóktól. 2009 óta vezérigazgatója a Portfolio.hu-t is működtető Net Média Zrt.-nek, 2006-tól pedig Balogh Gabriellával közösen a társaság tulajdonosa. Egy viszonylag szűk tematikával is elképesztően magas látogatószámokat tudnak elérni, ráadásul üzletileg is eredményesen működtetik a céget. Összességében tehát egyáltalán nem meglepő Bán Zoltán listavezető szerepe.
A TOP10
Helycserék az 50-ben
Az elmúlt esztendőhöz képest 28 százalékban cserélődtek a Top 50 szereplői. Ez egyébként megfelel annak, amit általában a többi 50-es rangsornál is látunk egyik évről a másikra. Jellemzően a lista összetételét a személyi változások mozgatják, valamint a rangsor utolsó harmada esetén mindig nagyobbak a cserélődések, hiszen sokszor kevésen múlik, hogy valaki éppen bekerül vagy kikerül a rangsorból.
Tavaly még a Telex akkori főszerkesztője, Dull Szabolcs, illetve a tartalomfejlesztési vezetője, Munk Veronika is szerepelt a rangsorban. Időközben azonban Munk átigazolt a szlovák Denník N médiacéghez. Dull Szabolcs pedig a nyár eleje óta már nem főszerkesztője a Telexnek, bár nem is távozott, hanem szakmai igazgatóként dolgozik a cégnél. Emiatt mindketten kikerültek a listáról, viszont egyből bejutott Német Tamás, a híroldal új főszerkesztője, valamint debütált a listán Pusztay András, a Telexet működtető cég operatív vezérigazgatója.
Palocsay Géza az idén kikerült a Top 50-ből, pedig amolyan törzstagnak számított, hiszen eddig nyolc alkalommal szerepelt a rangsorunkban, ezen belül háromszor végzett az első helyen. Ez utóbbit még az Adevinta hazai első embereként érte el. Onnan tavaly átigazolt a Pepita nevű webáruházhoz, és még így is bekerült a rangsorba, de időközben újra céget váltott. Jelenleg digitális tanácsadó a GLS régiós központjában, de a mostani listánkon már nem kapott helyet.
Erős Attila tavaly még az IPG-Mediabrands digitális vezetőjeként került be az összeállításunkba. Az ügynökségtől az idén tavasszal távozott, és bár egyből új helyen tűnt fel – a Dot Creative digital business partneri pozíciójában –, a mostani Top 50-be nem jutott be.
Kategóriás bontás
A kezdeti Top Dogs-időkből annyit megőriztünk, hogy a szereplőket különböző kategóriákba is soroljuk. Hiszen azért egy e-kereskedelmi cég vezetője vagy éppen egy hírportál főszerkesztője kicsit más pályán mozog. Ez alapján az idén a legnépesebb tábor a Topvezetőké és a Digitális szakembereké, ők 16-an vannak, tehát a lista 32 százalékát adják. Tavaly ez még két külön kategória volt, de együtt szintén 16 fő tartozott ide.
A lista E-kereskedőinek a részaránya lassan, de biztosan bővül már évek óta, 2022-ben a Top 50 24 százalékát adták, az idén már 26-ot. Ez azt is jelenti, hogy megelőzték a Véleményvezérek-főszerkesztők kategóriát. Utóbbiak aránya a tavalyi 28 százalékról 22-re csökkent, ami azért elég jelentős változás egyik évről a másikra.
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.