November 10-én este második alkalommal adták át a Nők Lapja Irodalmi Díjat. A legjobb magyar és a legjobb külföldi kortárs regényt, a legjobb gyermek- és a legjobb ifjúsági könyvet jutalmazták, valamint a magazin olvasói által megszavazott nyertesnek átadták a közönségdíjat is.
A Nők Lapja Irodalmi Díj gálájának a Hilton Budapest adott otthont pénteken este, a házigazdák Akovács Éva főszerkesztő és Bus István voltak. A legjobb magyar kortárs regény díját Visky András Kitelepítés című regénye és a Jelenkor Kiadó kapta. A legjobb külföldi kortárs regény díját Karl Ove Knausgård Hajnalcsillag című regényének és a Magvető Kiadónak ítélte oda a szakmai zsűri, a fordító Kúnos László. Idén is díjazták Tóth Krisztinát: a legjobb gyermekkönyv a Világpuszi lett, szintén a Magvető Kiadó gondozásában; a legjobb ifjúsági könyv díját Fiala Borcsa és a Kolibri Kiadó vihette haza a Lepkebábért. A Nők Lapja olvasóinak szavazatai alapján a közönségdíjas Leiner Laura és az L&L lett a Random című regényért.
A könyveket két körben értékelte egy-egy zsűri a magazin szerkesztősége által kategóriánkét összeállított tág listákból: először egy nagyobb létszámú, a kiadói szakma képviselőiből álló grémium, második körben pedig egy szűkebb körű, az irodalmi élet ismert alkotóiból és más szakemberekből álló zsűri választotta ki kategóriánként az év könyvét. A magyar kortárs regény kategóriában Akovács Éva, Juhász Anna és Csányi Vilmos, a külföldi kortárs regény kategóriában Ribánszky Ágota, Frei Tamás és Bódis Kriszta zsűrizett. Idén külön kategóriában értékelték a legjobb gyermek- és a legjobb ifjúsági könyvet is. A gyermekkönyveket értékelő csapatot Dudics Emese, Grecsó Krisztián és Halász Judit alkotta, míg az ifjúsági könyvek kategóriában Jónap Rita, Spáh Dávid és Gyurkó Szilvia döntött a végeredményről.
A díjátadón debüdált a Nők Lapja bookazine-ja, a harmadszor megjelenő A 100 legjobb könyv című kiadvány, melyben a díjátadó kategóriánkénti short listes könyveit is bemutatják. A lista a 2022. június 9. és 2023. június 11. között megjelent, első kiadású művekből válogat. A Central Médiacsoport emellett az egész novemberi hónapot az olvasás népszerűsítésére szánja, a kampány kreatívjaival a kiadó print, online, valamint social felületein is találkozhatunk. Az idei kampány különlegessége, hogy a hirdetések kreatívjai AI technológiával készültek: az olvasást népszerűsítő hírességek és a Nők Lapja, valamint a Central Médiacsoport kollégái kedvenc könyvükkel, és az azok hangulata ihlette képi világban láthatók.
„Fogynak az irodalmi díjak, kevesebb lehetőségük van a szerzőknek, hogy díjazzák őket, ezért kiemelt érdeklődés kísérte a díjátadót. A Nők Lapjának nagyon fontos az olvasás népszerűsítése, hisszük, hogy szükség van a jó történetekre, az elgondolkodtató könyvekre, a minőségi irodalomra. Ezért is voltam nagyon boldog, hogy ilyen magas színvonalú könyvek jelentek meg az elmúlt évben a kortárs irodalomban, mind magyar, mind pedig külföldi kiadásban. Nem volt könnyű a zsűri dolga, amikor az első helyezettet kiválasztotta” – mondta Akovács Éva. A Nők Lapja főszerkesztője azt is kiemelte, újdonság idén, hogy a kamasz- és a gyerekirodalom külön kategóriában szerepel. „Úgy gondolom, a magyar szerzők kimondottan erősek ezekben a műfajokban, ezt az is mutatja, hogy a közönségdíjat idén egy, a fiatalabb korosztálynak szóló kötet kapta.”