Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető Net Média Zrt. vezérigazgatója, a Marketing&Media magazin idei Top 50-es listájának első helyezettje.
- Most októberben van a hetedik évfordulója annak, hogy a Net Média Zrt. kivált az akkori CEMP csoportból. Így visszagondolva, akkoriban ez mennyire tűnt kockázatos vállalkozásnak, és ehhez képest milyen volt számotokra ez a hét év?
- Tudtuk, hogy mit veszünk, bíztunk magunkban, kiemelkedő kollégákkal dolgoztunk, számukra és természetesen magunknak szerettük volna biztosítani a perspektivikus munkahelyi környezetet. Az akkor megszerzett szellemi, gazdasági, döntéshozatali függetlenség lehetővé tette nekünk, hogy azon az úton járjunk, amit mi gondolunk a legjobbnak a minőségi és hiteles tartalomgyártás útján. Olyan termékeket és úgy tudtunk csinálni, amit és ahogy szerettünk volna, tudtunk erőforrásokat helyezni az olvasói és az ügyféligények alapos megértésére, és ez menedzselhetővé tette a kockázatokat. Az persze kérdés volt, hogy tulajdonosként hogyan tudunk működni, és ebben szerintem Gabival, a társammal (Balogh Gabriella) jól vizsgáztunk, egymást optimálisan kiegészítő képességeink vannak, és ez jelentősen megkönnyíti az életünket.
- Engem mindig meglep, hogy a Portfolio.hu milyen magas látogatószámokat produkál, sok nagy, általános hírportált, bulvároldalt is megelőz. Mi a titka annak, hogy egy ilyen témakörben ekkora olvasói bázist tudtok elérni?
- Nézőpont kérdése. Engem mindig meglepett, hogy az emberek jelentős része inkább bulvárhíreket olvas és a közösségi médiát bújja, minthogy megpróbáljon tisztán látni a világban. Meggyőződésem szerint az olvasóink jobban tudják menedzselni a saját életüket, a pénzügyeiket, jobban tudják végezni a munkájukat. Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb és boldogabb volna. Titok nincs, a kollégáink jelentős része tapasztalt netmédiás veterán, akiket hagyunk dolgozni, és ők sokat, sokszor és jól dolgoznak. Csapatmunka folyik nálunk, motivált kollégákkal, akikkel támaszkodhatunk egymásra.
- Egyébként a Portfolio.hu tipikus olvasókörét kik adják?
- Ha túltekintünk a nyilvánosan is elérhető statisztikákon, mi még mindig azokat célozzuk, akik gazdasági jellegű döntéseket akarnak hozni akár a személyes, akár a munkahelyi életükben. Nemcsak hirdetésekből élünk, a feladatunk nem az, hogy statisztikákat gyártsunk, hanem valójában elérjük az embereket, hiszen ők vesznek előfizetéseket, konferenciabelépőket és egyéb szolgáltatásokat nálunk, és úgy gondolom, hogy ez a hozzáállás javít a hirdetések hatékonyságán is.
- Az egyéb online termékeitek közül – Agrárszektor, Helló Vidék, Pénzcentrum – melyik teljesít a legjobban?
- A Pénzcentrum Magyarország egyértelműen második legnagyobb gazdasági oldala a Portfolio után, és aki próbált már rajta hirdetést venni, az tudja, hogy nehéz szabad helyet találni. Fantasztikus termék. Az elmúlt egy évben az Agrárszektor fejlődött a legtöbbet, integráns párja az év végi gigantikus siófoki agrárkonferenciánknak.
- A nem írott tartalmakra, tehát a videókra, podcastokra mekkora hangsúlyt fektettek?
- Videózunk is, de amire óriási energiát fektettünk, az a podcast. Nagyon jól teljesít a napi gyártású podcastünk, a Checklist, és különösen büszkék vagyunk a magyar piac egyik első scripted podcastjára, a Telepesekre. Hiszünk a podcastban, jól kiegészíti az online tartalmat, komplex kérdéskörök megvilágítására kiválóan alkalmas.
- Akkor is megélne a cég, ha kizárólag a hirdetési bevételekre támaszkodnátok, vagy ehhez mindenképpen szükségesek a különféle előfizetéses szolgáltatások, illetve a konferenciaszervezés?
- Technikailag mindenképp megélnénk, én még hiszek abban, hogy csak a bevételeket szabad elkölteni. Az egyéb típusú bevételek bővítik a szolgáltatásaink körét, a stratégiai gondolkozásunk mélységét, valamint a rendelkezésünkre álló erőforrások mennyiségét és minőségét, így az általános szolgáltatási színvonalunkat.
- Tavaly közel 30 százalékkal nőtt a társaság nettó árbevétele, és elérte a 3,3 milliárd forintot. Milyen évetek lesz az idén? A gazdasági nehézségek nálatok mennyire csapódnak le?
- Továbbra is magabiztosan növekszünk, de az idei év senkinek sem könnyű. Az ország legjobbjai közé tartozó gazdasági elemzők dolgoznak nálunk, viszonylag jó az előre jelző képességünk. A mostani nehéz gazdasági időszak elmúlik, a világ bonyolultsága pedig nő, ezért nem vettünk vissza a fejlesztéseinkből, megyünk előre. A nehéz időszak felértékeli az általunk gyártott tartalmat, és ez megkönnyíti a helyzetünket. Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben.
Heszler Róbert