- Hirdetés -

Az idei Black Friday nem a luxusról szól

|

Az emelkedő megélhetési költségek világszerte nehézségeket okoznak, így idén a korábbi trendektől eltérő kereslettel találkozhatnak a kereskedők a novemberi akcióik során. A vásárlók várhatóan többet fognak költeni, mint tavaly, de a csúcskategóriás termékek helyett az alapvető szükségleti cikkeket kereshetik majd leginkább – derül ki a BCG legfrissebb kutatásából.

A 2023 Black Friday fogyasztói hangulatfelmérés szerint a tavalyi 67% után idén a fogyasztók 74%-a akar élni az akciós ajánlatokkal, de a luxus termékek helyett inkább olyan árukat kereshetnek majd mint a felnőtt- és gyermekruházati cikkek. A vevők a felmérés szerint legalább 30%-os kedvezményt várnak el és összességében a Black Friday és más akciók, pédául az egyre divatosabb Szinglik Napja idején akár 20%-kal is többet költhetnek, mint egy évvel ezelőtt.

A hangulatfelmérés Ausztráliában, Kanadában, Németországban, Svájcban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban mérte fel több mint 7 000 fogyasztó vásárlási terveit. Megállapította, hogy a fogyasztók mintegy 3/4-ét aggasztja az infláció és az alapvető élelmiszerek növekvő ára. Ez az aggodalom Ausztráliában és Lengyelországban a legnagyobb a hét vizsgált ország között.

A megkérdezettek fele az elmúlt három hónapban csökkentette a nem létfontosságú vásárlásait, közel ennyien gyakrabban ellenőrzik és hasonlítják össze az árakat, 10-ből 4 fogasztó pedig többet vásárol az szezonális ajánlatok és akciók alapján.

A kutatás szerint sok fogyasztó már októberben, a novemberi nagyszabású leárazások előtt, elkezdi az üzlet- és akcióvadászatot. Több mint kétharmaduk elsődlegesen a karácsonyi ajándékokat akarja jó áron beszerezni – de 10-ből 7 vevő nem döntötte el előre, hogy milyen márkát vagy terméket akar venni.

A Black Friday időszakban világszerte hagyományosan a felnőtt ruházati cikkek, a szórakoztató elektronikai termékek és a gyermekjátékok tartoznak a TOP 3 kategóriába. A felmérés szerint a ruházati cikkek és a játékok forgalma a tavalyi szezonhoz képest stagnálni fog, míg az elektronikai cikkek esetében visszaesés várható.

Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője szerint a jelen helyzetben “a kiskereskedőknek az egységes kedvezmények helyett a személyre szabott, termékérdeklődésen alapuló célzott ajánlatokra van szükségük, ha meg akarják hódítani a vásárlókat a nagy versenyben zajló vásárlási szezonban." Különösen igaz lehet ez Magyarországon, amit a kutatás nem vizsgált ugyan, de a KSH adatai szerint nálunk szeptemberben 7,3%-kal, január-szeptemberben pedig 9,3%-kal maradt el a kiskereskedelmi forgalom az egyévvel korábbi szinttől, tette hozzá Lakatos-Török.

A BCG felmérése szerint a válaszadóknak csak 10%-a tervez luxus terméket venni és közöttük egyre nagyobb arányban vannak jelen a Z generációt képviselő 16-24 évesek. Általánosságban a vevők 14%-a tervez drága eszközöket (is) beszerezni. A nagy mértékű inflációs aggodalom ellenére Lengyelországban kiugróan sokan (29%) tervezik drága termékek vásárlását, de szintén átlag feletti, hogy a lengyel vevők 12%-a tervezi luxuscikkek beszerzését.

A kutatás szerinti 7 piacon átlagosan 410 USD-t (mintegy 145 ezer Ft-ot) szánnak a fogyasztók a Black Friday-re. A legtöbbet, fejenként 460 USD-t (163 ezer Ft) az Egyesült Államokban, míg a legtakarékosabbak az ausztrálok 260 dolláros (92 ezer Ft) kiadással.

A 7 piacon a BCG által megkérdezett vásárlók leginkább a “legjobb üzlet,” a “legjobb ár/érték arány,” és a “legalacsonyabb ár” alapján döntenek, de nem sokkal marad el ezektől az “ingyenes szállítás”, valamint a “egyszerű visszaküldés” lehetősége sem, amelyek fontosságát a megkérdezettek majdnem fele emelte ki. Sokkal kisebb súllyal veszik figyelembe a vásárlók a pozitív értékeléseket, az “egyedi termék” jelleget, valamint a fenntarthatósági és etikai szempontok érvényesülését is, amelyeket csak 11% emelt ki.

A megkérdezettek mindössze egy tizede vásárol a Black Friday alatt csak fizikai boltokban. A vevők egyharmada csak online, 58%-a pedig fizikai és online üzletekben is tervez költeni. A kutatás szerint a csak online költők 52% az online piactereket részesíti előnyben, ami 15 százalékpontos ugrás az egy évvel korábbihoz képest. A hivatalos online márkaboltok iránti érdeklődés 3 százalékponttal 18%-ra csökkent, a használtcikk platformok 6 százalékpontot vesztettek és mindössze a vevők 4%-a jelezte, hogy itt akar vásárolni. A válaszadók 15%-a úgy tervezi, hogy a több márkát is áruló online piactereken fog fekete péntekezni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...