- Hirdetés -

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

|

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából kulcskérdés a kkv-k versenyképességének fejlesztése, olyan ösztönzőket kell nyújtani számukra, melyek valóban hozzájárulnak az exportsikerekhez. Miért nem érdemes lebecsülni az üzleti networking értékét és hogyan lehet működő kapcsolatokhoz jutni a nemzetközi színtéren? A válaszokat a BNI nemzetközi üzleti közösség hazai vezetője, Avidor András, és a szervezet madridi globális konferenciáján résztvevő haza vállalkozások segítenek megtalálni.

Miközben a koronavírus-járvány váratlan mértékben megdobta a globális exporttevékenységet, az azt követő energiaválság, nyersanyaghiány és háborús konfliktusok jelentősen visszavetették a termékek és szolgáltatások kiviteléhez kapcsolódó üzleti törekvéseket. Hazánkban ugyanakkor ez év szeptemberében 1,3 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet, ez az előző hónaphoz viszonyítva 13 százalékos növekedést jelent exportoldalon. A 36 ezer aktív magyar exportőr vállalat közül 17 ezer mikrovállalkozás, közel 11 ezer kisvállalkozás és 3900 középvállalkozás található, ami ugyan megfelel a régiós átlagnak, ugyanakkor gazdaságunkat nem mozdítja igazán előre. „Sok cégnél látható az, hogy hiába van meg az innovatív szemlélet és a nemzetközileg is versenyképes ötletek, termékek vagy szolgáltatások, mégis egyedül érzik magukat, és rengeteg akadályba ütköznek a külpiacokon. Az üzleti networking és a közösség ereje segíthetnek legyőzni ezeket a nehézségeket” – mondja Avidor András, a BNI Magyarország alapítója és vezetője.

Belépő kell a nemzetközi vérkeringésbe

A külpiacra lépés tehát még a mai globalizált világunkban is rengeteg buktatót rejt magában. Első lépésként persze szükséges a termékek, szolgáltatások, vagy éppen a kapcsolódó ellátási lánc és az értékesítési gyakorlatok átalakítása az új kihívásoknak megfelelően, ugyanakkor a cégek többsége ennél sokkal egyszerűbb és nyilvánvalóbb problémákkal szembesül. A kulturális és nyelvi korlátok mellett sokszor gondot jelent a fizikai távolságok leküzdése, de számos kkv számol be arról, hogy már a kezdeti tárgyalásokon is rosszabb alkupozícióból indul, mint a helyi vállalkozások. Ezen kezdeti nehézségek leküzdésében tud fontos tényező lenni, hogy az exportőr cégnek vannak-e az adott piacot ismerő, ott jól működő üzleti kapcsolatokkal rendelkező partnerei. Ezzel kapcsolatos tapasztalataikat néhány, külpiacokon már sikeres magyar BNI tag osztotta meg a szemléletformálás jegyében.

„Cégünk már több mint 15 éve foglalkozik raklapok forgalmazásával, és bár eddig szinte csak Magyarországon értékesítettünk, számos multinacionális céggel működünk együtt, így természetesen jött az igény, hogy külföldre is szállítsunk. Ennek nyomán fogalmazódott meg bennünk, hogy más országban vagy akár régióban is legyen telephelyünk. Mi gyakorlatilag a kezdetek óta BNI-tagok vagyunk, így éppen jókor jött a lehetőség, hogy novemberben részt vegyünk a szervezet madridi globális konferenciáján. A fő cél nem kereskedelmi partnerek keresése volt, sokkal inkább szerettünk volna olyan kapcsolatokat szerezni, akiken keresztül megismerhetjük a kiszemelt piacok viszonyait, a szabályozói környezetet. Ez a törekvésünk sikerrel is járt, úgyhogy ennek tudatában tervezhetjük a következő lépéseket” – mesél tapasztalatairól Fath Ákos, a P&P Budafok Kft. operatív igazgatója.

Üzletszerzés felső fokon

A BNI nemzetközi üzleti közösséget 40 éve alapították az Egyesült Államokban, a magyar tagszervezet pedig 2008 óta működik, ma már közel 1100 hazai vállalat részvételével. Ezalatt az idő alatt a hálózat tagjai összesen 40 milliárd forint többletbevételt generáltak egymásnak csak Magyarországon, pusztán a kapcsolati tőke erejével. Ugyanakkor még ennél is messzebb mutató és kézzelfogható haszna van annak, hogy a közös rendezvényeken és globális találkozókon gyümölcsöző együttműködések születnek, hiszen ezáltal újabb és újabb piacok és üzleti szegmensek képviselői csatlakoznak az üzleti közösséghez. A BNI berkein belül egyébként speciálisan egyes régiókhoz, országokhoz vagy éppen szakterületekhez kapcsolódó csoportok is működnek, így egészen célirányosan lehet elindulni az üzletszerzés útján is.

„A mi helyzetünk annyiban érdekes, hogy közvetítő és kölcsönző cégként mi tulajdonképpen munkaerőt viszünk külföldre, illetve hozunk be partnereink számára. Interkontinentális HR szolgáltató vagyunk, mely a magyar piacon 20, nemzetközi piacon pedig 6 éve működik. Az utóbbi években kifejezetten aktívak vagyunk a német nyelvterületen (Németországban és Ausztriában), és bár ezalatt megéltünk nehézségeket, de szeretnénk tovább erősíteni pozíciónkat, valamint újabb országokban megjelenni. Ez a mi területünkön nem egyszerű, de sok segítséget kaptunk a BNI-tól, és a madridi eseményről nem csak potenciális partnerkapcsolatokkal, illetve a kiszemelt piacokon működő közvetítő cégek kontaktjaival tértünk haza, de a szervezet német országigazgatójától személyes ajánlásokat kaptunk olyan csoportokhoz, melyek nagyban támogathatnak minket üzleti terveink megvalósításában” – teszi hozzá Pataki Balázs, az euJobs HR-Group junior stratégiai partnere.

A BNI csak Magyarországon közel 2.400 üzleti eseményt szervez évente, és idén sem ért még véget a networking szezon. December 1-jén a pécsi Lions Club által működtetett és fenntartott Szülőszállásnak gyűjthetnek adományokat a magyar kkv-k, hogy szebbé varázsolják a beteg gyerekek és szüleik karácsonyát, december 8-án pedig az Országos Networking Gálán ünnepelhetik meg a BNI 15 éves születésnapját és a közösen elért sikereket.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...