- Hirdetés -

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

|

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen korhatár-besorolásáról is tájékoztatta az illetékes társszabályozókat.

Eljárást indított az RTL-en november 5-én este 19 óra 30 perctől sugárzott „Sztárbox” című műsorszáma miatt a Médiatanács. A műsorszámot a szolgáltató a „tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott” kategóriába sorolta. A műsorban ismert médiaszereplők és celebek vívnak egymással ökölvívó mérkőzéseket, de mivel a mérkőzések szereplői nem profi sportolók, a Sztárbox pedig így nem minősül sportműsornak, az erőszakos tartalom propagálása, reflexió nélküli bemutatása veszélyeket hordozhat a gyermekkorú nézőkre.

A Médiatanács döntése szerint megalapozottan feltételezhető, hogy az erőszakos jelenetek bemutatása, valamint a műsorszám időnként obszcén, trágár nyelvezete miatt a műsorszám a kiskorúak személyiségfejlődését negatívan befolyásolhatta. Jelentős különbség fedezhető fel a professzionális ökölvívás közvetítése és a vizsgált műsorszám tartalma között.

Amíg a sportolók képzettek, és a sporttevékenység a szabályok betartásával, védőfelszerelések alkalmazása mellett biztonságos, a résztvevők pedig pontosan tisztában vannak e szabályokkal, addig a műsorszám lényegében az erőszak szabad áradásának engedett teret. Hatásvadász módon mintegy csak közvetítő közegként használva az ökölvívást, amely a résztvevőkre nem veszélytelen, és – mivel a résztvevők a fiatalok által jól ismert médiaszemélyiségek, akiknek tevékenysége képes arra, hogy hatást gyakoroljon gondolkodásukra, számukra mintául szolgálhat – a konfliktusok kezelésének módjára vonatkozóan téves következtetések levonására is alkalmat adhatott. A Médiatanács most induló eljárásában azt fogja vizsgálni, hogy megfelelő volt-e a műsorszám korhatárbesorolása.

Szintén az RTL műsorán, október 25-én a kora reggeli órákban került adásba a Reggeli című műsorszám azon epizódja, amelyben Lapite Oludayoval (művésznevén: Fekete Pákó), nigériai származású médiaszemélyiséggel beszélgettek a műsorvezetők közelmúltban megszerzett magyar állampolgárságáról. Az interjú alanya a gúnyolódó műsorvezetői kérdésekre válaszolva elmondta, hogy azért volt fontos számára az állampolgárság megszerzése, mert régóta él Magyarországon, valamint szereti a magyar kultúrát és szokásokat.

A műsorvezetők ezt követően azt firtatták, miért tartott ilyen sokáig az állampolgárság megszerzése, majd elkezdték tesztelni a tudását az „Alkotmányos alapismeretek” című tankönyvben szereplő kérdések feltételével. Mindezt azzal a céllal tették, hogy felhívják a figyelmet az interjú alany Magyarországgal, illetve a magyar kultúrával kapcsolatos ismereteinek hiányosságaira, gúnyolódás tárgyává téve, megalázó helyzetbe hozva őt. Önmagában az a körülmény, hogy valaki önkéntes döntése alapján válik egy műsorszám szereplőjévé, még nem jelenti azt, hogy az emberi méltóság normáit vele szemben nem kellene betartani.

Az adásban megszólaltatott vendéget a műsorvezetők olyan helyzetbe hozták, amelyet láthatóan nem tudott megfelelően kezelni. Az így kialakult légkörben választási lehetősége sem volt, csak mechanikusan igyekezett megválaszolni a hozzá intézett kérdéseket, végrehajtani a feladatokat. A Médiatanács az emberi méltóság vélelmezett megsértése miatt eljárást indított a csatorna szolgáltatója ellen.

Külföldi joghatóság alá tartozó csatornák műsorait is vizsgálta a Médiatanács. A Film Café csatornán október 13-án, a kora délutáni műsorsávban sugárzott „A nagy fehér” című filmet bejelentés alapján vizsgálta a hatóság. A cseh joghatóság alá tartozó Film Café szolgáltatója a Cseh Köztársaságban bejegyzett társaság.

A Nemzeti Filmiroda a vizsgált filmet a „16 éven aluliaknak nem ajánlott” korhatár-kategóriába sorolta, a szolgáltató pedig változatlan tartalommal, de korhatár-megjelölés nélkül sugározta. A magyar szabályozás szerint ezzel a műsort korhatárra való tekintet nélkül megtekinthetőnek minősítette. A hatóság a műsorszám vizsgálata során megállapította, hogy ha a szolgáltató a magyar joghatóság alá tartozna, a film csak 21 óra és 5 óra között lett volna sugározható. A hatóság a bejelentést és a vizsgálati eredményeket továbbította az illetékes cseh társhatóságnak, egyúttal felkérte a szükséges intézkedések megtételére.

A holland joghatóság alá tartozó Viasat 3 csatornán július 2-án 12 óra 40 perces kezdettel sugárzott „Az éjszaka törvénye” című műsorszámot, valamint a Viasat 6-on július 2-án 12 óra 18 perces kezdettel sugárzott „Kiscsávó” című műsorszámot bejelentés nyomán vizsgálta a Médiatanács. A Nemzeti Filmiroda „Az éjszaka törvénye” című filmet „16 éven aluliaknak nem ajánlott”, míg a „Kiscsávó” című műsorszámot „tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott” korhatári kategóriába sorolta. A filmeket a szolgáltató változatlan tartalommal sugározta. „Az éjszaka törvénye” című film kapcsán a Médiatanács megállapította, hogy a film sugárzási ideje nem felelt meg a Médiatörvény vonatkozó rendelkezéseinek. A műsorszám trágár nyelvezete, alaphangulata és egyes jelenetek intenzitása alapján ártalmas lehetett a tizenhat éven aluli korosztály személyiségfejlődésére. Ha magyar joghatóság alá tartozna a médiaszolgáltató, úgy a film csak 21 óra és 5 óra között lenne sugározható.

Az azonos szolgáltató által üzemeltetett Viasat 6 csatornán szintén napközben vetített „Kiscsávó” című műsorszámot „6” korhatári jelöléssel sugározták. A filmalkotás ugyanakkor a magyar szabályozás alapján a „tizenkét éven aluliak számára nem ajánlott” korhatár-kategóriába tartozik. A hatóság a vizsgálati jelentés megállapításait és a bejelentést is eljuttatta a holland tárhatósághoz, felkérve a szükséges intézkedések megtételére.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...