A fosszilis tüzelőanyaggal működő belső égésű motorokkal felszerelt új autók 2035-től való betiltása ma igencsak ambiciózus tervnek tűnik. Az új elektromos autók regisztrációja felívelőben van, bár a keleti piacok jócskán el vannak maradva a nyugatiak mögött. A carVertical autóipari szakértője, Matas Buzelis szerint vannak olyan problémák, amelyekre úgy tűnik, hogy a hatóságok nem figyelnek eléggé, még ha több mint 10 évnyire is vagyunk az uniós célok megvalósításától.
2021-ben az elektromos járművek aránya a járműtörténetet ellenőrző platformon átvizsgált összes autó közül mindössze 0,2% volt. Egy évre rá ez a szám már megduplázódott 0,4%-ra, 2023-ban pedig 0,6%-ra nőtt. És annak ellenére, hogy a számok csak cseppnek tűnhetnek a tengerben, elektromos járművek tízezrei esnek át előzményellenőrzésen.
Egyre több sofőr vált elektromos autóra. A legnagyobb vonzerőt a csekély karbantartási és működési költségek jelentik. Bár az elektromos autók maradványértéke aggasztó, mégis könnyebb velük együtt élni, mivel kevésbé hajlamosak a meghibásodásokra, és kevesebb karbantartást igényelnek – nem kell például 30 ezer kilométerenként különféle folyadékokat és szűrőket cserélni bennük.
Az újratöltést meg kell szokni, de azok, akiknek ez már rutin, sokkal kényelmesebbnek találják a műveletet, mint a tankolást. Általában éjszaka töltik a járművüket, és csak nagyon ritkán keresnek fel nyilvános töltőpontokat.
A szűk keresztmetszet az infrastruktúra
Ha valaki meg is engedheti magának, hogy elektromos autót vásároljon, nem feltétlenül lesz jó élményben része. Azok, akiknek nincs saját töltőjük vagy nincs olyan töltőpont, amelyet munkaidőben használhatnának, kellemetlenségekkel szembesülhetnek, hiszen a nyilvános töltők használata nem olyan egyszerű, mint manapság a tankolás.
Nemcsak, hogy sokkal több időt vesz igénybe az elektromos töltés, mint a benzin vagy a gázolaj utántöltése, de a töltőkészülékekhez többnyire elengedhetetlen alkalmazások telepítése is szükséges. A töltés folyamata meg sem közelíti azt a „tölts és fizess” gyakorlatot, amit a sofőrök tankolásnál megszoktak.
Sőt, míg az elektromos autók nagyon hatékonyak városi környezetben és ott, ahol elkerülhetetlen az állandó fékezés, jóval kevésbé hatékonyak az autópályákon és az alacsonyabb rendű utakon. A sebesség és az aerodinamikai légellenállás közötti arány hatványozódik, vagyis ha a sebességet kétszeresére növeljük, a légellenállás megnégyszereződik. Ez csökkenti a hatótávolságot, és észrevehetően csökkenti az utazósebességet, így az elektromos járművek hosszabb utakra távolról sem ideálisak.
Problémák, amelyekre nem sokan gondolnak
A legnagyobb gondot mégis azok a dolgok jelenthetik, amelyekről csak kevesen beszélnek. Először is, néhány többszintes parkolóhelyet nem olyan nehézségű autók számára terveztek, mint az elektromos járművek. A súlyos akkumulátorok miatt az elektromos járművek általában nagyon nehezek, emiatt egyes létesítményeket, például a többszintes parkolókat vagy hidakat a hatóságoknak felül kell vizsgálniuk és újra kell értékelniük.
Ráadásul az elektromos járművek biztonságát illetően is vannak bizonytalanságok. Mivel az akkumulátorok nagy mennyiségű energiát vesznek fel, tűz esetén a lángokat rendkívül nehéz eloltani. A tűzoltóknak jelenleg még nehézséget okoz a nagyobb kapacitású akkumulátorral rendelkező elektromos járművek oltása. Még extrémebb a helyzet, ha egy elektromos autó egy mélygarázsban, például lakóházak alatt gyullad ki.
Az elektromos járművek jövőjével kapcsolatban még több kérdést vet fel az állapotuk 20 évvel a gyártás után. Manapság elég nagy a választék a használt elektromos autókból, de 10 év múlva már lesznek régebbi elektromos autók is. Mekkora lesz az értékük a használt autók piacán, ha az akkumulátoraik már kimerültek?